Marstal motor 1968 6 HK type E, elektrodeafstand tændrør

hej igen. Nu et spørgsmål om jeres erfaringer ang. afstanden mellem tændrørets elektroder. Fra Marstal har jeg fået sendt tændrør: Bosch M 10 AC, på tændrørspakken står 0.5 mm angivet som afstanden. I min instruksbog fra 1968 står 0.6 mm på s. 14 og 0.7 mm på side 15 Hvad er det bedste? Jeg spørger fordi mit tændrør soder hurtigt til, vistnok pga af for megen bensin i bensin/luftblandingen, men min karburator er slidt- så den kan ikke indstilles ret meget mere - måske kunne bensinafbrændingen blive bedre hvis jeg anvendte den rigtige elektrodeafstand? hanne

hanne

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mine står på ca. 0.6. men du kan jo prøve dig lidt frem. men vigtigst er en god gnist.
Mht kaburtor går jeg ud fra det er en solex. ved ikke hvor meget du ved men der sidder en blandings skrue lidt under der hvor benzintilførslen er. hvis du strammer denne skrue (bare så den lige lukker men uden vold) og så løsner den halvanden omgang så skulle blandings forhåldet være rigtigt. for rensning af kaburator tjek www.mysigma.dk (nederst til venstre under solex). Når det så er sagt har marstal motore tit lidt soddet tændrør. Har du iøvrigt haft den kørende i lang tid før du tjekkede. den skal nemlig være godt i gang før du kan regne med det. ligeledes kan du ikke regne med det hvis du bruger shoker til at slukke motoren.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
ja, det er en solex karburator (26 NV- tror jeg). Tændrøret soder så meget at motoren går i stå -stopper uden varsel- når jeg har sejlet ca 1/2 time - jeg skifter så tændrør-og så starter den igen -jeg har derfor altid 2 ekstra rene tændrør med når jeg sejler. Motoren trækker godt nok. Jeg kender blandingsskruen og har haft en Marstal motorkyndig til at indstille den- (jeg har selv svært ved at høre forskellene på motorlyd) - først forsigtigt skrue i bund mod højre -så 3/4 omgang ud - men han kunne ikke mærke forskel på om den stod 3/4 omgang ell 2 omgang ude- derfor mente han den var slidt- og at karburatoren måske skulle pilles af og sendes til Marstal. Det ville jeg jo gerne undgå - ved ikke hvad det koster., har I nogen erfaring med det? Derfor håbede jeg at elektrodeafstand måske også kunne forklare tilsodningen. Hanne.

hanne

Kaburatoren trænger nok til en rensning vil da tro du kan få din motor savkøndige ven til det det er ikke så kompliseret. Den skal skilles ad blæses igennem evt. gås efter med et kræftigt hår el. lign. i rør og dysser. alle justerbare skruer skal skrues ud og efterses og renses. Her efter skal den samles igen og justeres.

Du kan også sende den til fabrikken men det er nok en lidt dyr omgang men du kan jo ringe derned og høre en ca. pris for rensning af kaburator om ik andet kan du jo høre ham om ikke han vil tro det er det der skal til med de symtomer du beskriver.

Motorfabrikken Marstal Tlf. 62531219

Worst case kan det være pga for stor ventilafstand skal være 0.25mm og 0.30mm. men tjek det andet først.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Er du sikker på at tændrøret har det rigtige glødetal.. Et sodet tændrør skal da ikke være grundt til at motoren går i stå.
Hvis det er kokset til og kortsluttet ja.. men så er det jo olie der brænder fast op røret.
Uanset om man kan høre man stiller på luftskruen eller ej, så sæt den 1½ omgang fra bund.

Tændrøret er det sort eller er der koks på??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tændrøret bliver sort af sod som jeg kan børste af med en stålbørste.
Soden ned i røret og på elektroderne er måske grunden til at gnisten ikke springer og motoren går ud.
Tændrøret er fra Marstal
Hanne
Hanne

hanne

Annonce
Hvis din motor bruger olie, vil det også sode tændrøret..

mvh jens
Går ud fra at tændrørene ikke er våde når motoren har kørt men hvis du sætter en finger på, er tændrøret så lidt feddet/klistret eller er det helt fuldstændig tørt?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Tændrørets sod er tørt - og en automekaniker vurderer det til at være pga benzin og ikke olie.
Har idag talt med Marstal ang. sod på tændrøret pga for fed benzin - han sagde at hovedstrålerøret måske var for stort og sprøjtede for megen benzin ind. Jeg skruede det ud - fast møtrik nr. 5 på figuren over Solex-karburator s 13 i manualen - den nederste bagtil.
Det viste sig at hedde Solex nr. 125 - hvor der sædvanligvis er nr. 110 med en mindre strålespids i type E motoren,
Så nu sender Marstal nr. 110 til mig og så håber jeg benzin-luftblandingen bliver rigtig.
hanne


hanne

super duper ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Jeg endte med at sende min Solex karburator til Marstal, idet de mente at den måske havde strålerørtykkelser der svarede til en 10 HK motor og ikke en en 6HK marstal motor som min - og det ville jo forklare hvorfor jeg havde for fed benzinblanding, tændrør der sodede hurtigt og motor der gik ud efter 1/2 time.
Og der var bonus; hoveddysserør, forsnævringsrør og luftkorrektionsdysse var for store, herudover var tomgangsdyssen knækket i halsen mm. Den blev fuldstændigt renoveret, syret ud mm- og en flot skinnede kobber Solex karburator kom tilbage og jeg betalte kr.2.300,oo. En automekaniker indstillede nu tomgangsblandingsskruen - og motoren har kørt perfekt siden uden at sode tændrørene og uden at gå i stå - så det blev langt om længe happy ending.


hanne

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis