Gips->Spartle->Filt - hvor meget kan man se?

Jeg er i gang med at spartle og slibe gipsvægge og lofter. Jeg synes det tager en evig tid! Der skal glasfilt op bagefter, og jeg har hørt at man kan se "alt" igennem filten, hvis det ikke er helt glat.

Er det rigtigt? Hvis der er helt små bobler (huller) i det spartlede, kan man så se dem igennem filten, eller vil vævgrunderen og filten skjule det?

Jeg føler bare det tager nærmest uendelig tid at gøre det færdigt, og vil gerne snart have filten op. Jeg gider bare ikke lave det om bagefter, eller skulle ærge mig hver gang jeg ser på det bagefter.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg er i gang med at spartle og slibe gipsvægge og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af frw på 02 okt 2010 12:10
Opsætning af filten er den sjove del, så det skal du som ikke grue for - det går hurtigt når man først er igang og man kan se man kommer derudaf hvilket meget motiverende

Rigeligt med lim på væggen, påføres med en malerrulle og jeg plejer at pensle lidt i kanterne - op med en bane væv og skære til i top og bund - næste bane, overlap med en 3 cm og skær med en SKARP hobbykniv midt i overlapningen - så får du usynlige samlinger.. og så er det bare derudaf

Hjørner og den slags kan være lidt bøvlet, men lim er din ven... masser af lim, og så må du vurdere fra hjørne til hjørne om du skal køre en bane rundt om det eller om du skal skære og samle.. i mit gamle hus var væggene så skæve at jeg ikke kunne køre rundt men måtte skære og samle... men det finder du ud af

held og lykke med det


Når man skærer i samlingen, så skal man vel løfte det ene lag, så man kan få den inderste del af filten væk, ikke?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Nah, jeg synes personligt ikke der er forskel i følsomhed for stød om der er filt på eller ej. Filten giver bare en anden struktur
Lavede for nogle år tilbage, en del Barfoed lejligheder hvor vægge bare blev sandspartlet, slebet, grundet og malet 2-3 gange. De holdt nu fint, og så pæne ud også.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af osolemio på 02 okt 2010 20:24


Når man skærer i samlingen, så skal man vel løfte det ene lag, så man kan få den inderste del af filten væk, ikke?

Ja, når du har skåret igennem kan du lige vippe det yderst lag op med knivspidsen og hive den inderste strimmel ud. Husk det er vigtigt hele tiden at havde en skarp kniv. Mange gange går en samling galt, pga kniven ikke er skarp nok og man ikke har fået snittet ordentlig igennem. Men heller ikke trykke for hårdt med kniven, da du så skære ind i spartlen og det kan i nogle tilfælde ses. Evt læg kniven lidt ned når du skær, så er det lettere at styre, og du behøves ikke koncentrere dig så meget om, om du skære lige ned, det skulle ikke ret gerne blive at se


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg vil lige give et par tips med!

Hold kniven så lige som muligt når du skærer ned igennem overlapene, sætter man kniven skævt kommer samlingerne til at kunne ses, og skal spartles efter..

Man kører ikke filt rundt i hverken indvendige eller udvendige hjørner, du risikere den hopper af og laver et rigtig grimt hjørne.. Jeg plejer dog at sætte den 1-2cm rundt i alle indvendige hjørner hvor der skal filt på modsatte flade. Derved minimere man problemet med fuger der sprækker. Ved udvendige spartel hjørner skærer man en smule skævt på hjørnet så filten ligger helt ud til hjørnet, dog uden at overlappe, den anden side smækker man så bare filten op på og lader 4-5cm stikke ud over hjørnet, venter til næste dag og trækker langs hjørnet med et stykke filt sandpapir.. vola!!!

Massere klæber dog uden det klumber!!!

held og lykke
Jeg har nu påført microdispers, og det er tørt. Alt det gamle inddækning er væk, slibestøvet er væk, og jeg har dækket alt ind på ny, så der er klar til glasfilten og maling.

Lige et par spørgsmål til panelet:

Glasfilten har en glat og en ru side - den ru skal vel vende indad (så den bedre hæfter) og den glatte udad (så væggen bliver glattere i overfladen) ?

Jeg så et gammelt indlæg hvor der påstås at trenden bevæger sig imod IKKE at komme filt på loft men male direkte derpå (dog med microdispers/forankringsgrunder først). Hvad siger panelet til DET, jeg ville da meget gerne spare at skulle bøvle med filt i loftet!

Når det nu er "forgrundet" filt, så kan jeg male direkte på det? Hos maleren så jeg nogle eksempler (og valgte modehvid). Jeg havde forventet noget fint og glat noget, men eksemplerne var "klattede" og ikke det jeg lige havde forestillet mig! Er det sådan man maler idag? Og det skulle være rullen, og ikke malingen der gør det sådan (langhåret rulle).

Tak for svarene ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er med f ilt som med alt andet, den side der vender opad når det rulles af rullen, er selvfølgelig den side der skal vende ud...

Jeg ville ikke vælge filten fra, men ved at mange der fuldspartler lofterne som de skal efter forskrifterne undværer filten ja.

Det er en rimelig grov rulle ja.
Skrevet af Koludabyg på 06 okt 2010 21:12
Det er med f ilt som med alt andet, den side der vender opad når det rulles af rullen, er selvfølgelig den side der skal vende ud...

Jeg ville ikke vælge filten fra, men ved at mange der fuldspartler lofterne som de skal efter forskrifterne undværer filten ja.

Det er en rimelig grov rulle ja.


Du ville ikke vælge filten fra, men ved der er mange der gør det? Jeg har virkeligt spartlet og slebet det hele meget grundigt, også loftet. Så hvis jeg kunne male direkte på loftet, ville det spare en smule på min efterhånden meget brugte tid!

Min plan er pt at jeg

1. Sætter filt på væggene (skærer alle stykker til en side før jeg sætter noget op)

2. Fuger med byggefuge i indvendige hjørner (den der kan gi sig lidt OG overmales)

3. Male det hele ad to omgange (loft og vægge begge modehvid, men forskellig glans)

Og så har jeg lige tænkt at jeg kan nok ikke skære noget til et indvendigt hjørne så det passer, så jeg laver vel 1 - 2 cm overlap, så jeg så skærer til så snart det er passet ind?

F.eks. er jeg lige nu igang med første væg. Jeg kører banerne lodret, og øverst skal det jo passe til loftet (der kommer bare en fuge i hjørnet, ingen lister). Nederst kommer der fodliste, så der skal den bare nå inden for 65 mm af gulvet.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Man fuger INDEN man sætter filt op...

Er det slebet og spartlet rigtigt så har du ikke nogle store revner og så dækker malingen fint de småting der evt kan komme... Ellers ender du op med sjove hjørner der står og skinner fordi du maler direkt på fugen Det er dumt
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også