Gips->Spartle->Filt - hvor meget kan man se?

Jeg er i gang med at spartle og slibe gipsvægge og lofter. Jeg synes det tager en evig tid! Der skal glasfilt op bagefter, og jeg har hørt at man kan se "alt" igennem filten, hvis det ikke er helt glat.

Er det rigtigt? Hvis der er helt små bobler (huller) i det spartlede, kan man så se dem igennem filten, eller vil vævgrunderen og filten skjule det?

Jeg føler bare det tager nærmest uendelig tid at gøre det færdigt, og vil gerne snart have filten op. Jeg gider bare ikke lave det om bagefter, eller skulle ærge mig hver gang jeg ser på det bagefter.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg er i gang med at spartle og slibe gipsvægge og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Opsætning af filten er den sjove del, så det skal du som ikke grue for - det går hurtigt når man først er igang og man kan se man kommer derudaf hvilket meget motiverende

Rigeligt med lim på væggen, påføres med en malerrulle og jeg plejer at pensle lidt i kanterne - op med en bane væv og skære til i top og bund - næste bane, overlap med en 3 cm og skær med en SKARP hobbykniv midt i overlapningen - så får du usynlige samlinger.. og så er det bare derudaf

Hjørner og den slags kan være lidt bøvlet, men lim er din ven... masser af lim, og så må du vurdere fra hjørne til hjørne om du skal køre en bane rundt om det eller om du skal skære og samle.. i mit gamle hus var væggene så skæve at jeg ikke kunne køre rundt men måtte skære og samle... men det finder du ud af

held og lykke med det
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Husk plastgrunder (forankningsgrunder) så tørre din lim ikke op med det samme, og du kan pille ned hvis den er opsat skævt (og det sker i hjørner)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af mkh på 02 okt 2010 12:12
Husk plastgrunder (forankningsgrunder) så tørre din lim ikke op med det samme, og du kan pille ned hvis den er opsat skævt (og det sker i hjørner)

Ja, det har jeg sammen med filt haft stående i lang tid nu. Jeg havde ikke troet det skulle have taget mig SÅ lang tid at spartle og slibe!

Jeg har en kost (den slags man bruger til at "feje" det flat med"), og har hørt lidt om hvordan man gør (bl.a. det med at overlappe, og skære igennem med en kniv igennem begge lag, så det passer lige sammen).

Tak for alt info, jeg sætter pris på jeres feedback.

Jamen det er bare at prøve at sætte en væg op, og så måske sige til dig selv, at det kan godt være jeg kommer til at lave den om, men så har jeg tilgengæld fundet fidusen til hvordan man gør. Men der er nu ikke så meget at frygte,- filt er forholdsvis let at rette op på hvis man laver en fejl. Til forskel fra væv, hvor du på ingen måde kan rette op på det, andet det bliver at se.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvad så hvis man laver en væg, og man ikke er tilfreds med det. Så skal man pille det af inden det tørrer? Hvad nu hvis det er blevet tørt, og man så ikke er tilfreds. Så kan man med lidt omhu rette småfejl skriver du - men hvis filten ikke er god nok, hvad gør man så? Kan man bare slibe den ned, kommer ny vævfylder på og så lægge et lag udenpå, eller skal det dampes af eller ...

Ikke fordi jeg regner med at jeg skal lave det om, jeg vil bare gerne vide hvad mine muligheder er hvis det ikke skulle gå som forventet.

Annonce
Hvis den ikke er god nok, så sætter du et nyt lag uden på Filt er noget nær den bedste bund du kan havde. Og hvis det er fordi samlingen ikke er god nok, f.eks overlap kan du slibe og mellemrum kan du spartle ud inden du sætter et nyt lag på

Og når din kone om 5-10 år beslutter hun vil havde bamsetapet på væggen i stedet for glatte vægge kan du lige klaske det uden på filten uden problemer

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Nå, så er der da NOGET der er godt ved filt - nu da det afslører nærmest alle ujævnheder inden under!

Jeg har flere samlinger, hvor tømreren siger jeg skal skære op med en kniv og fuge med en byggefuge, for at undgå at det sprækker når materialerne udvidersig forskelligt. Nogen kommentarer til det?

Derudover er vinduespartier lavet med "skarpe" metalkanter i stedet for lister. Her skal jeg have filten til at følge kanten uden at lave folder eller lign.

Pladesamlingerne skal ikke fuges med spartles og husk armeringsstrimmel / papirstrimmel, er det hjørner vi snakker om, fuges der efter filten er opsat.

Ved skarpe kanter, skæres overskydende filt bare af efterfølgende, og hjørnet slibes let med sandpapir.
Skrevet af Koludabyg på 02 okt 2010 20:09
Pladesamlingerne skal ikke fuges med spartles og husk armeringsstrimmel / papirstrimmel, er det hjørner vi snakker om, fuges der efter filten er opsat.

Ved skarpe kanter, skæres overskydende filt bare af efterfølgende, og hjørnet slibes let med sandpapir.

Det er steder hvor f.eks. gips møder træ, eller gips møder gasbeton. Der vil materialerne arbejde, og hvis jeg bare spartler og kommer glasfilt på, så vil filten trækkes i stykker sammen med de revner der måtte opstå inden under.

I de normale gips-gips samlinger har jeg brugt armeringsstrimmel som nu nævner, og der hvor gipsen er skåret og der ikke er nogen fordybning, er der skåret i gipsen så der er plads til spartel imellem samlingerne.

Skrevet af mkh på 02 okt 2010 11:14
Det er faktisk meget sjovt, der er rigtig mange mennesker der opsætter filt, men ikke har "lysten" til at yde det arbejde det kræver for at få et GODT result, ikke det er tilfældet her, men man skal virkelig være om sig med filt, selvom det kan føles somom man ingen steder kommer....

Hvis din bund ikke er GOD, så kan det være ligemeget

Min bunder RIGTIG god nu, jeg er næsten færdig nu, og alle vægge er glatte som barnenumser! Selv de mindste huller er spartlede ud, så det er lige før man bare kan male direkte på det spartlede. Men så tror jeg det er mere følsomt overfor evt stød mm ...

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også