Drejebænk til hobby samt småting

Hejsa. Jeg er på jagt efter en mindre drejebænk som også kan komme ned i min kælder - så jeg har kigget på en del. Meget er sikkert skrammel, men er der nogen der har kendskab samt erfaring med denne maskine: Weiss Metaldrejebænk WM240 http://www.ajengros.dk/shop/weiss-metaldrejebaenk-1409p.html Maskinen er ikke tiltænkt til større ting, men småting som f.eks. bøsninger ol. og måske også til lidt i træ og plastik.

 

Hejsa. Jeg er på jagt efter en mindre drejebænk... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg får ingen billeder på den side. Men forneden er nævnt en Schaublin 102, som hvis den er i god stand er en af de absolut fineste maskiner. Schweizer lækkerier :-)

Vile
Jeg synes det ligner en Myford, men selve remsystemet, med remskærm, er nok bygget om, derfor ligner den ikke rigtig sig selv.

Til træmand

Jeg har en frekvensomformer på min Boxford, det fungere fint, men der er ikke så meget trækkraft, hvis man køre under 50 hz. (det er også forskelligt med frekvensomformere, hvor momentstærke de er)
Nu er der et mekanisk reduktionsgear, på min så bruger jeg det til de lave o/m, hvor der skal slæbes. (jeg har ikke så der kan skiftes hastighed med remme)
Jeg har intet tacometer, men har lavet et skema hvilke o/m den køre ved 20, 30, 40 osv. HZ

Men en god ide at studere brugtmarkedet, pludselig kommer der en fin maskine, til en rimelig pris.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Bent,
Det er mystisk du ikke får billeder af Myforden. Måske hvis du søger på "metaldrejebænk" eller "Mayford", som sælgeren kalder den.
Nogle af de tilsyneladende fine Schaublin maskiner, der er på markedet, kan være godt slidte produktionsmaskiner. Måske endda med en uoriginal pinoldok. Dette er f.eks. tilfældet med en af de maskiner, der i øjeblikket er til salg på dba. Man skal kigge sig godt for.
Vile, det er nok min NoScript der er lidt for emsig selv om jeg gav dba 100% frit spil.
Enig med din advarsel. Men man kan jo være heldig. Dog er Schaublin nok for kendt til at sælgerne ikke ved hvad de koster.

Bent.
Hej og tak for linket

Det er da en fin gammel "veteran-drejebænk" og jeg har også talt med manden. Ja, der er bygget lidt om på den og jeg har aftalt at mødes med ham for at se på den for at se om den er det den udgiver sig for. Der er en hel del tilbehør med noget er helt nyt. Og ja, man skal se sig godt for - så hellere fylde for 100 kr. diesel på bilen og se dyret.

Jeg fik også idag tilbudt en sprit-ny Weiss Metaldrejebænk WM250 til 7000 (normalpris 13000) hos det firma som sælger den i Tørring hvortil jeg havde et link øverst i tråden. Det er selvfølgelig uden værktøj bortset fra nøgle og fast pinol.

Den er med trinløst hastighedsreg i 2 gear, men om den er med det omtalte tachometer har jeg ingen anelse om - det er ihvertfald ikke oplyst i tekniske data.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Selvom Myforden vel er 50 år gammel, er det super kvalitet, så hvis den er stor nok til dit behov, er det et rigtig godt køb.
Vær ikke bekymret for reservedele, alt kan købes i England.
Husk at sikre dig, om den kan skære gevind i mm, hvis det er noget du forventer at skulle bruge.

mvh jens
Hej Jens

Ja, der er da lidt "veteran" over bænken - iflg. nuværende ejer har han brugt den til at lave ting til hans egen ældre "veteran-bil" - og det med gevind skal jeg selvfølgelig have styr på. Indvendig kan man jo altid sætte en snittap i borepatronen (man skal så huske, at sikre sig at det ikke går for stærkt), men bare snittappen har fat kan et vindejern klare meget.

Vi får se om dyret opfylder behovet.

mvh
flemming

 

Man kan også sagtens, bruge en snitbakke i drejebænken, jeg har lavet et par holder til pinoldokken: Et M16 går fint for motorkraft hele vejen, selv i rustfast, jeg har da også lavet større gevind, såsom M22 men så kun med 1.5 mm i stigning.

Det bliver spændende at høre, om du køber bænken

mvh jens
Hej

Ja der kan da laves mange løsninger. Der er blot 1 ting der bekymrer mig lidt og det er på siden foran tandhjulene hvor jeg syntes der evt. mangler en slags omstillingsbox - har set flere på nogle engelske sider hvor der har været lidt lighed med denne maskine, men her var der typisk 2 håndtag til hastighedsregulering.

Dette skal ske gennem tandhjulsskift iflg. sælger, men det er vel også nærmest det de 2 eller nogle tilfælde blot 1 håndtag sørger for - jeg har nærmest aldrig set andet på de ældre maskiner.

Jeg ser på maskinen, og så må vi se.

mvh
flemming

 

Den bog, der ligger på vangerne er alletiders.
Den fortæller alt, hvad der er værd at vide om drejebænken.
Der er yderligere 52 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også