Maling binder ikke på træværket

Har malet vinduer og døre udvendigt, henover sommeren. Vinduerne er fra 1992. Sælger af huset har købt vinduerne ubehandlede og efterfølgende selv malet dem svenskrøde. På et senere tidspunkt har han så malet dem lysegrå og iflg. sælgers oplysning har der ikke været brugt vandbasseret træbeskyttelse. Nu har vi så malet vinduerne og opdager nu at det første lag maling (svenskrød) overhovedet ikke binder til træet. Vi kan trække malingen malingen af i store flager, og wupti så ser vinduet ud som om det aldrig har været malet, der er ikke den mindste smule maling tilbage. De forskellige lag maling binder fint sammen. Er der nogen der har en mening om hvad der er galt?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nok den klassiske fejl mange begår, de køber nye dyre vinduer og glemmer at forgehandle ttæet med en grundnings olie. Og er der så samtidig brug en skod træbeskyttelse som den der kan købes billigt i eks. Jem & Fix så har du det resultat hvor du efter et par år kan trække malingen af i flager.
Vil du have noget der kan holde i mindst 10 år inden du igen skal igang, så skal vinduerne renses helt af for gammel "maling" , herefter mætter du træet op med lindolie med tørelse (Segativ) hvorefter du bruger en ægte olie maling. Det er måske dyrt i indkøb lige her og nu, til gengæld får du et resultat du kan glæde dig over i mange år fremover  Og husk så at to fortyndede lag maling holder bedre end et ufortyndet.

V.h.  Håndværkeren
Håndværkeren : Hvis du nu rent faktisk havde LÆST hvad manden han skrev, så havde du ikke haft grund til at sidde og både være arrogant men også direkt dum at høre på.... De vinduer er fra 1992????????? Til topic starter : Når dine vinduer er så gamle så få dem slebet god i bund, gi dem herefter noget linolie, gerne rent, grund det herefter 1 eller 2 gange med en alm hvid mellemmaling, og så giver du det en "GRÅ" maling først, så dækker den røde også meget bedere, det var ihvertfald hver jeg lærte da jeg blev maler Lad være med at lyt til håndværkeren, han tror han ved en hel masse og så er han så pokkers arrogant..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er det galt at malingen ikke sidder falder af i flager. :o)
Og du kan glæde dig over at det bliver rimeligt nemt at afrense al gammel maling og begynde forfra. Til fpråret.
Det er ret sikkert at der bare er smurt noget rødt maling på , der i 1992.
Benyt evt vinteren til at afrense en enkelt sidekarm, (imprægnere) grunde og 2x slutbehandling. Og se om der sker mærklige ting.
Og endeligt bør du holde dig til et fabrikat/malingshandler hele vejen igennem, f.eks. Flygger, Dyrup eller hvem der bor i nærheden. Så kan det ikke gå galt.
Vi har købt huset i 2006, og har derfor ikke nogen anelse om hvilken maling sælger har brugt. Håndværkeren, vi har ikke brugt noget billigt lo... Min mand er autolakerer, og ved derfor alt om at kvalitet er vigtigt. HPOX og MKH der er desværre nok ikke andet at gøre end at få al den gamle maling af. Det bliver bare et mega projekt. Vi har 6 stk. 3 fags og 4 stk. 2 fags bondehusvinduer, samt 3 hoveddøre. Til sidst skal der lige rettes en misforståelse!! Jeg er altså en kvinde, men det er altså mig der maler "op og ned" her i huset. Griner
Jeg må da indrømme at jeg hælder til Håndværkerens råd, jeg synes ikke rigtigt jeg kan se arrogancen, tværtimod.

http://www.lyrk.dk
Annonce
Nu har jeg så også meget svært ved at få øje på arrogancen i håndværkerens råd.. det er vel bare at gøre som han siger så spiller det, af med den gamle maling, linolie og så noget kvalitets olie maling - det er sgu da et solidt råd ??

Om vinduerne er fra 92 eller hvad er vel ligegyldigt når malingen kan hives af i store flager så er de vinduer tydeligvis behandlet forkert fra starten - og så er der jo netop kun en vej... man skal helt i bund
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er det maling, eller heldækkende træbeskyttelse vinduerne har?

Hvis det er træbeskyttelse, er fremgangsmåden vel, afrensning af gl. maling, grundingsolie, heldækkende træbeskyttelse...

mvh jens
Tak for jeres svar. Det er heldækkende træbeskyttelse.
Hej Jeani.
Det var nu også den tidligere ejer jeg hentyede til

Med Hensyn til Mkh `person angreb så bær over med ham, det er jo ikke første gang 
Hej Håndværkeren Det er fint nok Det er bestemt en mulighed, for sælger har lavet udbygning af huset fra 57 m2 da han købte huset, til 207 m2 da vi overtager det. Dette er sket over en periode på 20 år, fra 1960-1980, og der er absolut intet der er som det burde være. Vi er pt. igang med den 7. ejerskiftesag. Når denne er afsluttet først i det nye år så har forsikringen været inde og dække skader (fejl, mangler og ulovligheder) for ca. 1.2 mill., og jeg tror desværre ikke det stopper her. MVH Jeanni
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også