Anders' Marstal - The never endnig story!!!

Oplysning:
Min marstal motor f2 10 hk har haft problemer med at trække går ca 3-4 kn i blikstille.
Der var for lidt komprition derfor har jeg haft den på land og skiftet stempelringe, slepet ventiler, skiftet pakninger mm.

Der er nu mere komprition men den trækker stadig ikke.
Jeg har efter megen justering af gearet fundet frem til at jeg hvis jeg strammer koblingen for frem meget og presser den langsomt i gear i stedet for at skubbe den i gear så kører den ordentligt.

I videoen HER kan i se hvordan den først køre perfekt med "lave" omdrejninger der matcher akslens omdrejninger og massere af skrue vand. herefter sætter jeg den i bak og så tilbage til frem, nu trækker den ikke en fis og motoren har mange flere omdrejninger end akslen og ingen skrue vand (Gearet bliver varmt når den køre sådan). (Samenlign evt 0.30 min med 2.05 min - den får lige meget gas)

Nogen der kender dette problem eller endnu bedre løsningen. Gearet er med to koblingsskåle samt en treklo med fjedre der griper om en konus. Se Billede:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Oplysning: Min marstal motor f2 10 hk har haft... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal man med de billeder, din simple konuskopling har været produceret i mindst 60 år, og kører på mange motorer også uden kasse og olie. Der er 1 ting der skal skubbes sammen med en anden, simple as that. 3kloen skubber og holder delene samlet,selvom 2 ens konusser har en stor " sammnholdkraft i sig selv, men kun hvis de er perfekte, er der mærker eller andet på overfladen dur de ikke " simple as that.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja simpelt er det.
Men nu har jeg jo ikke den store erfaring med hvad der er sket inde for gearing de sidste 60 år da jeg ikke engang har levet halvdelen af den tid og da slet ik med båd he he ;-). Billederne er til folk der måske ved noget om gearet men måske ikke ved at det lige er den slags gear der sider på min motor.

Man kunne forestille sig at andre med en marstal (El. lign.) havde oplevet noget af det samme, det er jo tit de gamle motore har de samme svagheder.

Som du "lynæs" siger virker det utrolig simpelt opbygget det er jo ik ligefrem en computer styret motor. men det ændre ikke ved mit problem med at finde ud af præcis hvor fejlen er. Jeg kunne selvfølgelig skifte hele gearet (var så sent som igår ude at se på en skrottet marstal for at bruge gearet, dog uden held) men hvis jeg er ude i at skulle købe det hos motorfabrikken marstal kan det vist bedre svare sig at bruge den kvarte milliard (som jeg ikke har) på en sprit ny diesel. i øvrigt er jeg glad for at have en gammel historisk motor i min gamle historiske træbåd..... hvis den virker selvfølgelig he he ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Så må du begynde at gå lidt systematisk til værks. Jeg kan jo ikke se, om selve koblingsdelene er opslidte. Så uden at vide noget om netop den kobling, ville jeg som tidligere beskrevet , justere kloen . der er nævnt 20 gr.det skal du gentage indtil du kan mærke en modstand, når benene skal op af den lille bakke. Som du kan se er resultatet at den anden ende af benene presser den yderste del af koblingen ind mod den faste, og skulle så trække . Der skal være en lille overvindelse i gearstangen ( svært at forklare en fornemmelse ).
Det der så kan være galt så det ikke virker, er om man så må sige at den faste part , grundet slidtage går mod bunden af "skålen" i den anden del inden konusserne mødes.
Prøv justering først.

Systemet kendes fra urtepotter som har en lille forlængelse nederst, så hænger de ikke sammen, men din skulle gerne være ligesom sorte spande, der altid hænger sammen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg tænkte på om du kunne få en anden Marstalejer til at trække sin motor i fremad med en fiskevægt, og fortælle resultatet, så var der lidt at gå efter med justeringen, altså indstille kloen, så du skal bruge dette for at sætte i gear, med din egen fiskvægt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Oraklet har talt.
Det var så selv jeg kan forstå det tusind tak for det. Og genial lide med fiskevægt. Min nabo på havnen har en et cyl. marstal gearet skal vel have nogenlunde ca samme fornemmelse?

Når det er sagt tror jeg egentlig jeg har en nogenlunde fornemmelse af hvordan gearet skal mærkes (om ik andet skal det vel mærkes lidt som når den sættes i bak). Jeg har justeret efter alle kunstens regler (som i manualen). så jeg må vel se om jeg kan "se" noget i koblingen.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Jamen det er da rart at vide lidt om mekanik, men på det sted i livet , jeg er, ville jeg meget hellere være meget bedre til at spille på min banjo.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
he he ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også