Anders' Marstal - The never endnig story!!!

Oplysning:
Min marstal motor f2 10 hk har haft problemer med at trække går ca 3-4 kn i blikstille.
Der var for lidt komprition derfor har jeg haft den på land og skiftet stempelringe, slepet ventiler, skiftet pakninger mm.

Der er nu mere komprition men den trækker stadig ikke.
Jeg har efter megen justering af gearet fundet frem til at jeg hvis jeg strammer koblingen for frem meget og presser den langsomt i gear i stedet for at skubbe den i gear så kører den ordentligt.

I videoen HER kan i se hvordan den først køre perfekt med "lave" omdrejninger der matcher akslens omdrejninger og massere af skrue vand. herefter sætter jeg den i bak og så tilbage til frem, nu trækker den ikke en fis og motoren har mange flere omdrejninger end akslen og ingen skrue vand (Gearet bliver varmt når den køre sådan). (Samenlign evt 0.30 min med 2.05 min - den får lige meget gas)

Nogen der kender dette problem eller endnu bedre løsningen. Gearet er med to koblingsskåle samt en treklo med fjedre der griper om en konus. Se Billede:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Oplysning: Min marstal motor f2 10 hk har haft... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har hørt at en bananskræl er bedre

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvad er det HELT præcist du har justeret på. ?
Det skal foregå ved at løsne X og så dreje kloen så meget at det strammer når du kobler til. Kloen skubber jo den løse part af koblingen mod den faste. Der skal være et moderat pres, så den ikke slirer, og det skal kunne mærkes i stangen.
Men al den sliren kan ha' opslidt delene.
Hvor meget kan svinghjulet flyttes i længderetningen, slok i hovedlejet  op/ned , brug en vippestang og mål . Meget  slidte lejer kan ha indflydelse på kobling , vandring af krumtapakslen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Fortsættes. Meget slidte hovedlejer vil jo betyde at akslen ikke længere centrerer med udgangsakslen i gearet. Det betyder øget slidtage. Man renoverer jo ikke med fin maling, og mange af de gamle er så ringe, at de burde skrottes, og den ide, at en marstal holder evigt, er en skrøne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Anders,

Du skriver at du har påfyldt SAE 80 på dit gear det er forkert olie til en Marstal F2 10Hk, det skal være en alm. SAE30.

Er motoren derimod en FSR2 14 Hk er denne motor monteret med en reduction påbygget gearet og kun denne reduction skal have SAE 90, gearet skal stadig kun have SAE 30, der vil også være 2 pejlepinde en for oliestanden i det alm gear og en pejlepind for reductionen.
hovsa du har sku ret!!!!!
Ka det virkelig forklare det hele? tror jeg læste forkert læste reduktion som reserve. Dog skal det siges at den også havde problemer før jeg skiftede olie?

Kan jeg evt, bruge en god mineralsk 20w-50: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-classic-xl-187p.html Har nemlig en liter stående ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
DU kan godt bruge den olie du nævner, det er jo en god olie.
Jeg mener dog gearet tager 1,5 l, så du skal nok lige have fat i lidt mere.

Lilledo skriver forøvrigt det samme til dig, som jeg gjorde i starten af denne tråd.
Hvis lynæs`teori om ødelagt leje/slidt aksel skulle holde vand (olie), ville olien i din gearkasse skulle
være møgbeskidt, fordi den pakdåse eller simmering der holder olien inde også ville være defekt.
Jeg går ikke ud fra din gearolie virker beskidt?
Der er ikke noget der lever evigt, men med den rigtige pasning er en Marstal meget holdbar. Min farfar
havde en 14 hestes, som de sidste 20 år han levede blev brugt stort set hver dag i sæsonen-og det ville være
løgn at påstå han passede på den. Motoren døde da den var 45 år, hvilket jeg ikke tror vil være levetiden for
mange af de motorer man kan købe i dag.

Hilsen
Jan

JanViking

Min teori om slidte lejer er i yderste konskvens, men koblingsjustering skal gøres rigtigt, og dur det ikke, ja så er der naturligvis andre (flere) problemer, men selvf. er det da meget lettere at lege med olier, i stedet for at lokalisere fejlen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej andersbr du glemte at skrive at geriet blev meget varm
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Har nu skrevet at den bliver varm men det er dog kun når den ikke sidder ordentligt i gear. Det er altså tegn på at den skuer når jeg kobler til.

Jeg har justeret gearet korekt. Der er ikke dårlige lejer, eller andre ubehaligheder. Tror simpelhen at den er gal i koblingen? men om det er den faste del, den løse del (El. begge) treklogen el. konusen det ved jeg ik.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Her er et lidt mere detalieret billede hvis nogen kan bruge det.


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også