Tid fra støbning af dæk til gulv lægges

Hej

Så var det store betondag i går, og nu kan det jo kun gå for lnagsomt med at komme videre. Man savner sit køkken...



Betonchaufføren sagde 30 dages tørretid, jeg har læst noget med 20 dage et sted, min svoger siger 7 dage osv

Først lidt fakta:
Betondækket blev 13cm tykt (12 cm planlagt) og er udstøbt flydende med kantisolering
Der skal glaserede klinker på.
Der skal opstilles køkken i det ene rum, og jeg forventer at lave soklen under skabene af H+H multiblokke med gulvklinker som 'fodpanel' og rå beton under skabene.

Der er ikke tilsluttet varmeanlæg til varmeslangerne, men jeg regner med at få lavet noget intermistisk med en lille elvandvarmer og en cirkulationspumpe ASAP. Vi har i forvejen elvarme, så det bliver ikke dyrere at varme op på den måde end med elpaneler. Det endelige varmeanlæg kommer ikke på plads før jeg har også har etableret gulvvarme i stuen, dvs om et års tid. Der kommer lige en konfirmation (hjemme) på tværs i foråret...
Lang forklaring for at sige, at jeg ikke umiddelbart kan varme gulvet op nu.

Lige nu er der gennemtræk og udendørstemperatur i rummene, men gennemtrækket forsvinder i aften, når jeg får monteret de nye energiruder i køkkenet, og i slutningen af næste uge lukker jeg også den anden ende med min nye karnap

Hvordan måles man om fugtigheden er lav nok til
1) lægge klinker
2) opstille køkken ?

Hvornår skal der (med fordel) sættes varme på ?

MVH Leo

Hej Så var det store betondag i går, og nu kan... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
er det ikke smartere at spørge kokken om hvor længe flæskestegen skal have ? du spørger vel heller ikke din læge om børneopdragelse ?

http://www.lyrk.dk
Det jeg har fisket efter herinde har hverken været de svar man får fra slagteren eller kokken, jeg vil hellere vide hvor varm ovnen skal være og hvad stegetermeteret skal vise, når stegen er klar.

Vi fik i øvrigt flæskesteg i går, med hele svineriet. Lavet i vores midlertidige køkken i bryggerset, og den blev god...

MVH Leo

haha Naveren... god pointe

hpox, tror naveren mente at han ville spørge kokken og ik slagteren om den steg...

Undskyld for useriøst indlæg i dit emne Hr. Jensen...

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Du kunne jo bruge ventetiden på at vandskure/pudse væggene :-)

Men seriøst, jeg ville ikke betænke mig på at lægge klinker om en uge.. Det gjorde jeg i mit bryggers, og det er da fint..

Mht. vandfordampning, det meste skulle gerne være ude på en uges tid, men hærdningen fortsætter jo næsten uendeligt.. Men da der hverken skal køre trucks eller endet, så tror jeg ikke du skal bekymre dig så meget..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
hej
betonen kryber altså lidt under hærdningen ikke meget men dog sagtens nok til fliser og klinker løsner sig, hvis de lægges for tidligt. De er nemlig ikke fleksible og en almindelig flisefuge til GDS er normalt heller ikke fleksibel, men det findes.
Har arbejdet mere end 25 år med beton, så jeg har set ting og sager. Beton er ikke kun noget stift og ubevægeligt, det arbejder.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Beton er en videnskab.

Her er lidt om svind og krybning fra det der tidligere hed Maxit.

"Svind
Når hærdnet beton afgiver fugtighed i takt med
ændringer i luftfugtigheden, svinder den. Udtørringssvindet
i almindeligt indendørs klima er
normalt omkring 0,03-0,05 % i alle retninger. Det
kan føre til revner i betonens overflade. For at
modvirke svind skal man beskytte betonen mod
udtørring, indtil den har opnået fuld styrke.

Krybning
Hærdnet beton har, især mens den er ung, en tilbøjelighed
til at ændre form ved belastning – den
”kryber”. Hvis f.eks. den understøttende forskalling
til en betonbjælke fjernes for tidligt, er der
risiko for nedbøjning som følge af krybning.
Hvis man vil undgå revner på grund af krybning,
skal betonen opnå passende styrke, inden den
udsættes for udtørring og belastning."

Revner i nyudstøbt beton forebygges ved indstøbning af "revnearmering"
Jeg mener bestemt ikke at hverken svind eller krybning kan få gulvfliser til at løsne sig. Generelt ihvertfald.
Hvis man lægger ovennævnte svindprocenter til grund vil betonnen under en 25 cm lang flise svinde ca. 1/10 mm.
Løse gulvfliser må have andre årsager.
jeg holder mig ude, dette fører ingen steder hen
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Beton er noget sjovt noget.
Der er hærde tid og tørre tid.
hærdetiden opgives næsten altid til 28 døgn. men tørringen kan man ikke sige noget konkret om uden at kende beton typen og lagtykkelsen.
Hærdetiden betyder at efter 7 dage eller der omkring har betonen en rigtig fin styrke. den er dog ikke oppe på fuld styrke. Men det har typisk ikke så meget at sige for privat personer da man alligevel kun belaster den endelige beton begrænset.

Hav plastic på i mindst 7 døgn og gerne mere. Sørg for at der kan være lidt gennemtræk så den fugt der undslipper ikke sætter sig i bygningen men kan komme helt ud. Piller man plastic af efter 7 døgn kan der godt opstå enkelte revner.
Hvis ikke betonlaget er din radon beskyttelse så betyder sådan en revne ikke rigtigt noget.

Det er heller ikke alle typer beton der skal afdækkes. den type man bruger når man laver fundamenter til master og store paraboler skal ikke afdækkes, da den beton type er "vandtæt"

Jacob
Min kære betonleverandør (NB Beton) har ikkie svaret mig, men jeg kiggede lige på brugsanvisning på LIP fliseklæb i dag. På den billige står der min. 6 måneder fra støbning af betondæk, på den dyre (fleksible) 'kun' 2 måneder. Det er dælme længe...
Jeg kan selvfølge bare købe noget Casco, de havde slet ingen forbehold, og så må det problem vel være ude af verden... ?

Nå, foreløbig venter jeg, jeg vil lave støbt sokkel under køkkenskabene, og så kan fliserne i princippet lægges efter køkkenet er sat op. Nu vil jeg skære et par riller til strøm !

MVH Leo

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis