Murer pris pr. mursten

Hejsa,

Overvejer at bytte en garage - da jeg har fået tilbudt et parti mursten og letbetonelementer 40x60 cm.

Har forsøgt at høre mig hos et par murer om hvad en akkord pris pr. mursten (uden materialer og uden stallads mv.) samt pr. letbetonelement kan være og har fået meget svingende priser pr mursten (ren timepris) på 8-16 kr. pr. sten og pr multiblok på 100-130 kr. pr blok.

Hørte så et sted at en dygtig murer kunne sætte over 100 sten pr time og med den pris giver det 800-1.600 kr. per time - hvilket jeg synes lyder af meget og kan så slet ikke forholde mig til prisen pr. multiblok.

Er der nogle der kender en fairpris i Storkøbenhavn på en fair akkord pris på mursten og multiblokke så hverken jeg eller mureren bliver snydt - når der ikke indgår nogle materialer i prisen.

Håber nogle kan hjælpe mig
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
7 - 8 kr. pr. sten er en ok pris på det du søger, men det kommer altid an på de faktiske forhold, hvorfor det ofte kan være svært at få en egentlig tilbudspris på baggrund af dine oplysninger.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk

Har også fået 2 tilbud på opmurring af 5.800 stk., svaredne til 90 m2 væg. Og prisen for opmurring og tilbudene løb på hhv. 49.000 kr. og 94.000 kr. inklusive moms. De har begge besigtiget opgaven og naturligvis fået tegninger mv.

Det var derfor jeg fandt forskelle enorm. Og spurgte så en gammel pensionæret murer jeg tilfældig mødte,der så oplyste at en dygtig murer kunne mure ca. 1.000 sten, hvis det var uden vinduer og døre mv. 

Og så gangende jeg lige op 6.000 sten = 6 dage = 15.667 kr./dag -. ved en pris på 94.000 kr. og 8.167 kr./dag ved den billigere pris. Så selv om jeg fandt den billigste pris billigere - så efter regnestykket - fandt jeg faktisk begge priser høje. 

Tænkte alternativt på at finde en murer til f.x. 350 kr./time som på 6 dage ville give 15.760 kr. - men er350 kr. for lavt pr. time eller er det helt galt at tro man kan murer 1.000 sten pr. dag på lige væg?

1000 sten pr. dag uden vinduer osv. er også muligt for en dygtig murer, men så glemmer du lige ham der skal stable sten, blande mørtel osv.. som skal passe mureren op, for skal han også selv sørge for dette når han altså ikke 1000 sten om dagen, det er kun hvis der er en arbejdsmand ved siden af, som hjælper med at trykker fuger, børste rent og syre af, samt sørge for alt er klart til mureren at han har en mulighed for at lægge det antal sten om dagen.

Ved normalt murværk, skal du nok forvente at de lægger 600-800 sten om dagen, alt efter hvor mange hjørner og vindue/dør huller der er i væggen også, også 1000 sten ved lange lige strækninger.
Og der jo også feriepenge og pension. På  toppen . Ellers grænser det jo til sort arbejde eller på polsk

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Kunne absolut ikke finde på at have ansat sort arbejde - men og mureren er dansk, fransk, svensk eller polsk mener jeg er lige gyldigt, så længe det er en dygtig murer - er jo heller ikke racist.

Men med en løn på 285 kr./time (svarende til 45.600 kr/md) - er hvad jeg har hør er en fair time/måndespris - vil feriepenge på 12% og pension på 10% give en timepris på 350 kr.

Ved selvfølgelig godt man ikke bliver rig af 45.000 kr. om måneden.

På den anden side - så var mit spørgsmål mere om 90.000 kr. for 5.800 sten,  hvis jeg so jeg have høret man kunne lægge 1.000 sten på dag - ligge give en timeløn inklusive feriepenge og pension på 2.000 kr.  eller før pension og feriepenge på ca. 1.600 kr. svarende til en månedsløn på ca. 250.000 var fair eller om det var mine forudsætninger/oplysninger der er helt gale.

Er der nogle der så kende - for at udtrykke det sådan - hvad en god murermånedsløn er - 100% hvidt - og uafhængig af nationalitet - så længe det er høj kvalitet. Det skal ikke forstår sådan at jeg ikke vil betal lønnen - tværtom - kender blot ikke niveauet - og hvis 45.000 kr. er for lavt sat så revudere jeg det gerne til f.x. 60.000 kr./md - som jo også stadig synes jeg lyder fornyftigt for en murer - ville jo ikke selv arbejde for 60.000 kr./md. - så han/hun skal da også have en fair løn.

Men kunne nogle hjælpe på det jeg spørger om - hvad er en god månedsløn for en murer og hvor mange sten man en god murer lægge om dagen - lad os så bare sige, at sten står klar og mørtel er blandet og båret frem, hvis det hjælper på forståelsen og mulighederne for at give et estimat - og endnu mere, det er en 100% lige væg, uden vinduer/døre eller hjørner.
Hej Peter.

Du regner altså lidt som vinden blæser....
Du spørger på en pris / sten, til mureren og den har då fået opgivet til mellem 8 og 16 kr.
Det er den pris mureren får direkte i øverste linie af lønsedlen. Men mester skal bidrage med en arbejdsgivers pensions del (vel 10%) Der skal betales til bilen mureren ankommer i! Der skal batales til revisor og administration. Der skal betales diverse forsikringer, der skal lægges enge fra til murerens ferie penge og der skal afsættes diverse beløb til barselsfond, syge penge osv.... Affaldsordningen mureren skal betale til osv...Arbejdstøj til mureren slid på lodstokke vinkler og hjørner murer ske osv.
Og så skal murermesteren altså også stille med en eller to arbejdsmænd til at blande mørten, slæbe sten klemme fuger syre af osv. Der skla afsættes tid til oprydningen og afvaskning af grejet..... Adgangsforhold på pladsen og reetablering af indkørsel, hæk osv (også hos naboen) Vejrlig osv.

Jeg menre at man oftest anvender en faktor der hedder 35-40% til "sociale omkostninger" for en industriarbejder når man regner fra timeløn til løn omkostningen. Den dækker forsikring, ferie penge osv. Men i industrien er de rikke nogen vejrfaktor så den er nok for lave til at anvende for en murer.... Og industrien har heller ikke nogen oppasser der betales af mester....

Så de 7-8 kr der er til at sætte øverst på lønsedlen kommer der altså en hel del omkostninger....

Men det er måske dem du selv regner med at lægge oven i eller hvad??

Det jeg mener er om den pris du går udfra er en ren pris til mureren eller det er den timepris det koster at holde mureren igang, incl lønnen til mureren, altså den pris du betaler til mester?
Og mester skal jo også have lidt til at dække de timer han ikke kan fakturere.... Fx når han er ude for at se på opgaven hos dig....

Desuen kommer de rjo ting som hvad med sokkel, er det incl eller... Ofte er soklen ikke incl i mure arbejdet, mens selve sokkelpudsninger er...
Skal din mur stå i blanke sten, og hvad med den indvendige mur? er den også i blanke sten, vandskurret eller er der tale om en enkelt mur uden støtteknaster.....

Så hvis du oplyser alle disse ting vil det være lettere at forholde síg til din "udregnede" pris på 45.000 om måneden.....

MVH Njord
Hej Njord,

Jeg er helt med på at en murer, der lægger 1.000 sten eksempelvis pr. dag ikke samtidig kan balnde mørtel og bære sten og ryde op efter sig - på en normal arbejdsdag - der der derfor skal være 1-2 oppassere. Og er med på at 1.000 sten er en høj akkord også hvis hun kan mure konstant og alt er forberedt til hende.

Så der skal naturligvis sættes tid af til oprydning, blanding af mørtel, frembæring af sten opsætning af stilads, afvaskning af maskiner og udstyr og meget andet.

Men hvis man skal "købe" en dygtig murer på timebasis hos en murermester - med alt betalt og 100% hvidt, og med bil mv. hvad skal man så normalt regne med i timen (altså ikke murerens løn/time - men timeprisen for kunden), hvis det f.x. er for 1 uge eller 2 uger man køber en murer dvs. f.x. 37 timer eller 74 timer.

Uden at kunne sige det præsist vil jeg gætte på en pris på 400 vest for storebælt og 500 øst for. + moms altså!
Men som sagt er det ikk emin branche :-)

Kender et eksempel på en tømrermester der tager 350 + moms uden værktøj, så mon ikke det passer med de 400 i jylland og lidt mere ovre østpå...

MVH Njord
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis