Problemer med at holde sig i gang.

Har en gammel (40 år) 6 hk der egentligt starter fint. Køler også fint.
Har lige givet den nye impeller og tændrør.
Men når den bliver varm kan den ikke køre med mindre end 50 % gas uden at dø og så er den umulig at starte før den er kølet godt ned. Den kan godt komme med lyde som om den næsten starter, altså som om der er lidt eksplosioner i cylinderne.
Min frygt er at topstykket er revnet. Er den begrundet? For så er motoren jo desværre lige til lossepladsen.
Der er filter på benzinslangen og bolden bliver hurtig hård. Der er også ny benzin i dunken. Så tror ikke der kan være nogle problemer der.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den er måske noget slidt - hænger i stempelringe - men prøv at checke kompression - det kunne være der at fejlen ligger begravet
hvis det er ok - kunne det være at karburatoren er fuld af skidt..........

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

syntes mere det lyder som om den mister sin kompression når den bliver varm. Det var det første jeg ville teste.. først måle på den kold og så når den er varm..

Men er du sikker på at den køler godt nok.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvilken motor er det?

Normalt giver for lav komprition bare mindre arbejdskræft evt startproblemer.
Når du siger varm hvor varmt er det så?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Det er en Evinrude Fisherman 6 hk fra ca 1968.
Har tidligere fået hjælp til den herinde.
Hvordan kan jeg måle kompressionen?
Har bare pillet et tændrør af puttet en finger i hullet og følt om der er fint med undertryk når jeg tørner motoren.
Den bliver ikke varmere end jeg sagtens kan holde en hånd på blokken.
Annonce
Det forekommer mig
 At det kunne skyldes dine platiner, der åbner for lidt, når den så bliver varm, mister den tændingen.
Måske husker jeg forkert, der er ret mange år siden jeg rodede med en lignende motor.

Har du prøvet om der er gnist på tændrørene, når den er "død"

mvh jens
Ja.. man glemmer jo at der stadig findes motorer med platiner..
Jeg oplevede for mange år siden det samme med en bil.. det var et "gnist krater" på platinerne der var synderen.. en platinfil fiksede det problem.
Men så skal den jo også springe nogle gnister over når den kommer ned i omdrejninger før den går ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg husker det som, at hvis der er slør i hovedlejerne (og det er der jo nok), kombineret med for lille platinafstand.

Når motoren er varm er der mere slør, med godt med o/m, sørger centrifugalkraften for at centrere.

Under alle omstændigheder, vil det være godt, at kontrolere platinnernes tilstand, samt hvor meget de åbner.

En termisk ustabil tændspole, kunne jo være et andet bud

mvh jens
hej er der en varkum slange på den i min gamle båd var der det den blev blød mår at motor blev varm så bøjdet der og lukket op for hullet i den
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

tja.. jeg havde faktisk et problem med at min motor satte ud på et tidspunkt. hver gang den havde kørt ca. 15-30 min. Jeg opdagede at der var skit i tanken og at luft hullerne i låget på min tank var stoppet til. der kom undertryk i tanken og derfor ingen benzin til motoren. jeg skruede først låget helt stramt på kørte motoren til den begynte at brokke sig. herefter åbnede jeg tankens låg (hurtigt) og vupti....... der røg en snotklat af sand og skidt ud af tanken og ned i filteret. herefter rensede jeg lufthullerne i låget skyllede tanken igennem og problemet var løst ;-)

Ved størere motore skal man nok passe lidt på med denne teknik da undertrykket i tanken kan blive så stort at den kan implodere (krøller sammen).

Ved ik om det er skidt i din tank men du ka jo tjekke for en sikkerheds skyld

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis