Problemer med at holde sig i gang.

Har en gammel (40 år) 6 hk der egentligt starter fint. Køler også fint.
Har lige givet den nye impeller og tændrør.
Men når den bliver varm kan den ikke køre med mindre end 50 % gas uden at dø og så er den umulig at starte før den er kølet godt ned. Den kan godt komme med lyde som om den næsten starter, altså som om der er lidt eksplosioner i cylinderne.
Min frygt er at topstykket er revnet. Er den begrundet? For så er motoren jo desværre lige til lossepladsen.
Der er filter på benzinslangen og bolden bliver hurtig hård. Der er også ny benzin i dunken. Så tror ikke der kan være nogle problemer der.
Har en gammel (40 år) 6 hk der egentligt starter... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her er teorien med skidt i tanken.

Ingen gas: går fint

Mellem gas: skidtet samles (pga. sugeefekt) omkring slangen men der er stadig gennemgang

Fuld gas: skidtet samles nu (pga. mere sugeefekt) i en prop der helt el. delvist lukker for benzintilførslen. motoren kan herefter ikke startes før end vakummet har udlignet sig og skidtet igen er suget tilbage i tanken.

Som sagt er det et wild gues men.... tjek det alligevel

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hvis min tank så sådan ud, ville jeg kassere den, røret skal stikke et stykke over bunden. så skidtet lejres uden at suges op. Men her var der tale om en ph.motor, som under ingen omstændigheder ligner din skitse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Man kunne stille spørgsmålet , er det når den bliver varm , eller er det tidsbestemt, altså er det selve varmen, eller er der noget med benzin/luftblanding, som indtræffer efter en tid. Er der skidt i karb. som efter en tids sejlads stopper strålerøret ?, bliver bolden suget flad ? Er der en dårlig pakning mellem karburator og krumtaphus ? Er der prøvet med lidt choker, når fejlen opstår ?
Der er mange muligheder.
En kompressionsprøve på en gammel 2 takter, kan vise om der er kompr. på men mulighederne for årsag til evt. dårlig kompr. er mange, ikke som på 4 takt, stempel eller ventiler.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Når den er varm har jeg nærmest prøvet alt. Choker, ændre hvor fed blandingen er, hvor meget gas jeg giver, give et pump på bolden. Nogle gange er der tænding andre gange ikke.
Der er filter på benzinslangen og kan se at benzinen er den rigtige farve og der er ikke noget snavs eller luft i filteret. Bolden bliver ikke flad under sejlads. Holder formen hele tiden.
Når den er helt kold. Altså har ligget stille siden sidst, så starter den inden for 5 ryk og kan godt stå i tomgang et par minutter.
Må indrømme at jeg meget kraftigt overvejer at sælge den til en der har mere forstand på det og købe noget nyt til mig selv.
Citat: "Nogle gange er der tænding andre gange ikke."
Det lyder som om det ku være problemet???

Ellers er mit bedste bud stadig noget med benzintilførsel evt. kaburator.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Jeg sidder og kigger på en tegning over strømfordeler/generator på båden. Men kan ikke regne mig frem til hvad der er platiner.
Nogen der kan forklare mig det.
http://www.crowleymarine.com/johnson-evinrude/parts/32485.cfm
Linket skulle gerne være til den tegning.
Nummer 10 er platinerne..

Du skal se om akslen, der hvor den lille "knast" sidder", er smurt med noget fedt.. Når motoren drejes rundt vil en lille knast åbne og lukke platinerne..

Mål afstanden med et søgerblad inden du stiller på noget.. bare for at se hvor lidt de åbner.. tjek så fladerne om der er møg og krater på.. som skal slibes af.. eller platiner der skal skiftes.

Hvor meget de skal åbne ved jeg desværre ikke.. måske andre har et bud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis