Nyt tag på den gamle garage?

Hej,
jeg har en gammel garage med eternitplader, der er så møre at der i den grad er fare for at man falder igennem. ud over det, så er taget utæt et hav af steder. jeg gætter på at det er 45 år gammelt.
utæthederne er delvis løst med en billig presænning fra silvan, - indtil foråret, - så skal der nyt tag på, - så her spørger jeg løs:

det gamle tag, eternitpladerne, - må jeg aflevere dem på den lokale genbrugsplads, - jeg mener der er noget med at private godt må, medens fagfolk skal betale?

det nye tag, - jeg vakler mellem blot at lægge nye bølgeplader på(uden eternit ), og så tagpap på krydsfiner, men, men, der er en del spørgsmål til det sidste:
1. når der nu er 75 cm. mellem reglerne, og jeg vil bruge 16 mm. plader, så vil mindst den ene samling ligge mellem to regler, - kan jeg så ikke forsvare at lave en "understøttende" plade, som begge ender af pladerne skrues fast til?
2. vil icopal topsafe, i et lag ikke være tilstrækkeligt? - jeg vil helst ikke i gang med at svejse.
3. eller er det i grunden ikke billigere og nemmere at lægge nye bølgeplader på?

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Hej, jeg har en gammel garage med eternitplader... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg havde rent faktisk lagt ca 20 kvm og ignoreret min gode nabo, den gamle tømrer. Måtte pille hele lortet ned igen, da der var store dråber af kondens under. Og det ved ganske "almindeligt" vejr. De plader du kan købe der er behandlet på undersiden, er ikke helt 100%. Underdug, min dreng!!

 

Jeg prøver lige at resonere:

- Undertag, under alle omstændigheder, fordi der dannes kondens i en eller anden grad uanset hvilken type plade jeg inversterer i.

- 50 cm. mellem lægterne(fabrikanten siger 60, nogen her siger 40, der ligger allerede lægter for hver 100, så det er immervæk nemmest at lægge en ekstra lægte mellem dem der er).

- en "arbejds"-plade for at beskytte taget efter og under monteringen.

hvis der ikke er indvendinger mod dette, så vil jeg sige jer alle mange tak for jeres bidrag.

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Den med en arbejds plade forstår jeg ikke, jeg hører ikke til den lette type, ca. 125 Kg. og taget har da endnu hverken fået buler eller andre skavanker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis