Hvordan ved man om et tag skal ventileres?

Hej

Hvordan ved man om et tag skal ventileres?

Grunden til jeg spørger er, at jeg skal til at facadeisolere, og er bange for at "lukke" taget inde.

Det er et nyetableret tegltag med blødt under tag -jeg har ikke mulighed for at spørge entreprenøren, som udførte det, og de facade folk jeg har haft ude at kikke ved ikke meget om tag (men en masse om mure)

/P
Hej Hvordan ved man om et tag skal ventileres?... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu fungerer det sådan med undertagsproducenterne, at de gerne vil sælge deres produkter.
Derfor ser de på hvor langt du KAN gå, og ikke hvor langt du BURDE gå, under undertaget med isoleringen.
Vi har altid sagt 50 mm. , for det giver en fin åbning til ventilering.
Alt andet er sagt, for at forføre dig til at købe deres produkt. INTET undertag har godt af, ikke at blive ventileret på begge sider !
Såfremt du har dine 50 mm luft, skal der ikke meget luft igennem dit udhæng, for at danne træk/ventilation i dit tag.

I "gamle" dage, da vi puttede 200mm iso i taget, var vores 50mm intet problem. Man brugte 245mm spærtømmer.
Senere øgede man med 50mm, ved at forskalle med 45mm x 45 mm reglar, og skar 45mm bats imellem.(uden på dampspærren !)
Nu da kravene er over 300mm, har man så valgt at slække på ventilationen, istedet for at kryds-forskalle under spær med f.eks. 45x95 reglar, eller blot sætte dem direkte under spær.
Jeg synes personligt at det er "sjusk", ikke at have ca. 50mm ventilering.

Held og lykke.

 Tømrer & Fritidsmusiker. 

- HobbyJunkie, siger vennerne.....

Men der skelnes mellem diffusionsåbent og diffusionstæt undertag - musiker.

Og vel vil producenterne gerne sælge deres varer, men  pga. de mange problemer der har været med undertage i DK er det formodentlig svært at sælge banevareundertage hvis de ikke er klassificerede af Dansk Undertagskontrol, (DUKO).

Og der er der grænser for morskaben når det gælder anprisninger af produktet.

De undertage der omtales ovenstående er diffusionsåbne.

http://duko.dk/ 

prøv og kontakt komproment Hpox - det var på et kursus med dem at vi hørte om damptrykk og hvorledes isoleringen skulle ligge. Fair nok 2 cm er fint - men 5 er for meget....og enhver der har isoleret ved at den slags kan man sgu ikke lige styrre. Så jo, der er skam belæg - dog ikke en videnskabelige afhandling, men den slags læser du vel alligevel ikke ;-)
Du har ret i at der i Komproments monteringsanvisning står at der ikke må være mere end 20 mm mellem isoleringen og undertaget, (Viking 150). Men der står ikke noget om at undetaget ikke må bruges på f.eks. gitterspær. I de anvendelsbegrænsninger der er nævnt i DUKO's klasificering.
Det lyder lidt småmystisk synes jeg.
UPS.
Noget tyder på at Viking 150 kan anvendes over gitterspær såfremt der ventileres OVER undertaget i udhæng og kip.
Emnet er meget interessant for mig.
Eftersom jeg netop har monteret et Tyvek diffusionsåbent undertag på gitterspær.
Og der har jeg ikke været opmærksom på at det for Tyveks vedkommende kræves at der etableres undertagsstudse i undertaget. Når dette ligges over uopvarmede skunkrum, tagrum og. lignede.

Hvilket kort fortalt betyder at jeg skal rive lidt tag af og montere nogle undertagsstudse.

Tak for dit indlæg.
Annonce
du er velkommen - og god arbejdslyst ;-)
Hej Hpox....

He he.... Jeg har ikke monteret tæt undertag siden 2000.... Så det var overhovedet ikke med i mine overvejelser.... Tak.

Og når vi snakker diffussionstæt, er det som regel asfalt tagpap, eller f/n undertagsbrædder - evt. med tagpap på toppen...

 Tømrer & Fritidsmusiker. 

- HobbyJunkie, siger vennerne.....

Hej

Det er faktisk sådan, at man for at udføre et håndværksmæssigt korrekt diffusiontsåbent undertag skal det monteres med ventilation i tag og skunkrum. som var det et ikke diffusiontåbent undertag.

Denne erkendelse er nok så ny, at de forskellige undertagsproducenter ikke har fået rettet deres vejledninger endnu, men det kommer.

Det er rigtigt at en facadeentreprenør ikke bare kan køre på med at lukke for diverse ventilationsspalter o.l. da han jo skal sætte sig ind i konsekvenserne, ved alle de konstruktionsændringer der foretages, og ikke bare "gøre som vi plejer".

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis