Arbejde med friskt træ?

Hej alle... Er ikke sikker på om det er det rigtige forum jeg er i... men I siger bare til hvis jeg er galt på den Jeg har en træstamme hvor jeg skal lave nogen huller igennem (træet er fældet). Kan man det i friskt træ og i så fald, hvad skal jeg være opmærksom på? Eller er det helt udelukket og skal jeg ud of have fat på en stamme der har tørret i et par år? Jeg skal lave sådan en jeg har vedhæftet...
Hej alle... Er ikke sikker på om det er det... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Naveren på 08 sep 2010 23:04
nej du er ikke galt på den, det er helt sikkert det du har købt


Okay... Har jeg forstået det rigtigt, at det du siger er at jeg skal holde mig fra det i fremtiden, fordi det er giftigt? Kan man bruge noget andet der ikke er giftigt?
Okay... Tak for hjælpen
Du kan også lave din egen filler, ved at tage noget fint savsmuld og blande med trælim til en tyk grød.
Det er ikke mere giftig end limen, og med en indendørslim til en indendørs filler og vice versa til udendørsbrug

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor


Polyfilla laver et produkt der hedder "Træflex" som jeg har brugt til at fylde skrue huller i vindues lysninger med... det har maler kode 00-01 så giftigt er det næppe..


Annonce
Okay... nu må vi se hvor store sprækkerne bliver
Jeg smider nok lige et billede ind når det hele engang bliver færdigt. Tak for det
er sprækkerne et problem? det påvirker da næppe bæreevnen i forhold til formålet som jeg ser billedet.

hvis det alene er et kosmetisk problem, og stammen skal males som på billedet (hvilket vel ikke skal ske før den er tør) kan revnerne vel fyldes med næsten hvad som helst fugeegnet og derefter afslibes og males. er man traditionel bør man anvende linoliekit.

men jo hurtigere du tørrer træet jo mere sprækkedannelse. så er træet friskskåret og du stiller det ind i stuetemperatur og lav luftfugtighed må du forvente væsentlig mere revnedannelse end hvis stammen ligger ude under tag til den er tør.

bore i frisk træ er da i mange tilfælde lettere end i tørt. et alm billigt spadebor eller evt. et sneglebor kan klare det meste friske træ, ihvertfald birk.
Skrevet af Lars ON på 09 sep 2010 13:29
er sprækkerne et problem? det påvirker da næppe bæreevnen i forhold til formålet som jeg ser billedet.

hvis det alene er et kosmetisk problem, og stammen skal males som på billedet (hvilket vel ikke skal ske før den er tør) kan revnerne vel fyldes med næsten hvad som helst fugeegnet og derefter afslibes og males. er man traditionel bør man anvende linoliekit.

men jo hurtigere du tørrer træet jo mere sprækkedannelse. så er træet friskskåret og du stiller det ind i stuetemperatur og lav luftfugtighed må du forvente væsentlig mere revnedannelse end hvis stammen ligger ude under tag til den er tør.

bore i frisk træ er da i mange tilfælde lettere end i tørt. et alm billigt spadebor eller evt. et sneglebor kan klare det meste friske træ, ihvertfald birk.


Hej Lars... Ja, det er primært kosmetisk... Så dybe bliver sprækkerne vel heller ikke? Jeg går igang med projektet her i weekenden så det bliver rigtig spændende at se hvad slutresultatet bliver Jeg tjekker lige de der bor du snakker om, dem kan man vel få i Silvan ell. lign. Er der nogen der ved hvad det der værktøj man bruger til at skrabe barken af hedder (en slags kæmpekniv) or er der evt. andre muligheder, hvis det ikke lige er til at få fat i?
Jeg tvivler meget på om du kan købe en "Afbarkningshøvl", (Kan ikke huske hvad den rigtig hedder). Men den er nu nem at lave - for en smed.
Men jeg har (set) nogle bruge en lille vinkelsliber med Korn 40 skive på gummibagskive. Dog ikke på birketræ.
Skrevet af hpox på 09 sep 2010 14:18
Jeg tvivler meget på om du kan købe en "Afbarkningshøvl", (Kan ikke huske hvad den rigtig hedder). Men den er nu nem at lave - for en smed.
Men jeg har (set) nogle bruge en lille vinkelsliber med Korn 40 skive på gummibagskive. Dog ikke på birketræ.


Hmm... Det virker lidt voldsomt, med en vinkelsliber, syntes jeg. Hvad med en grov rystepudser?
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også