To takts motor med 2x startproblemer

Det er godt nok ikke en knallert, men en buskrydder, mit spørgsmål drejer sig om, men det må være samme princip motormæssigt.

Spm. 1
Startsnoren er helt utrolig stram at trække i. Jeg kan afhjælpe dette ved at skrue tændrøret ud, hælde en teskefuld brændstof i hullet og så i med tændrøret igen. Herefter ingen problemer med at trække motoren rundt efter at den lige har fået denne benzin/olie smørelse.
Skyldes problemet mon sodaflejringer, eller er det mere sandsynligt, at årsagen skal søges i stempel eller stempelringe, eller noget helt tredje?
Kan en Redex kur anbefales og skal den i så fald blandes i benzinen, eller skal den have en såkaldt "kur", hvor Redex'en hældes ned i tændrørshullet og står i blød?

Spm. 2
Når jeg så endelig har fået motoren til at rotere med normal modstand, når der trækkes i snoren kommer næste problem, nemlig at den er meget vanskelig at starte, men den starter dog trods alt efter 20-30 træk i snoren og diverse forsøg med at prime, åbne/lukke chokerspjældet, ingen gas, halv gas og fuld gas.
Jeg har prøvet at adskille og rense karburatoren og har givet den et såkaldt "repair kit" og har justeret nålene efter alle foreskrifter. Tilsyneladende tager det meget lang tid, inden der kommer benzin frem til tændrøret. Er der nogen bud på, hvor jeg skal søge efter årsagen?
Når først motoren er kommet i gang, kører den upåklageligt.
Maskinen har altid kørt på færdigblandet 2-takts Aspen benzin.

Kaj Pedersen
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du renset benzinfilter.!

har du renset "lufthullet" i benzinlåget.!

se om tændingen står rigtig.
Jeg oplevede engang at et skum-luft-filter skulle være vædet i filterolie, men det var knastørt og derfor fik motoren for meget luft og ville heller ikke starte..
Renset luftfilter og filterolie på og så var alt godt igen.

Sådan noget Aspen benzin kan vel også blive for gammelt.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du har sikkert enten en Walbro eller Tiilottson karburator, alternativt noget kinesisk efterligning. Manualerne herunder dækker nok det meste uanset mærke.

http://wem.walbro.com/distributors/servicemanuals/
http://carburetor-manual.com/-c-31_49.html

Membranerne skal være rimeligt flade, 'flapperne', som fungerer som kontraventiler, skal også være flade for at kunne lukke og dermed pumpe benzin. Nåleventilen skal holde lukket (og tæt) op til et sted mellem 4-12 PSI, hvor den så skal 'poppe', når du sætter tryk på indgangen. Det KAN gøres via benzintilførslen, men det er hårdt ved membranerne. Bedre er det at gøre det på den adskilte karburator.
Karburatoren skal være tæt (sjovt nok), og der skal være en god og tæt forbindelse til krumtaphusets pulserende tryk, som er det der driver benzinpumpen.
En helt anden fejlkilde kunne være defekte pakdåser ved krumtappen, så du ikke har et ordentligt signal til pumpen. Det er ikke nemt at undersøge, da der vil blive suget mere end der bliver pustet, og motoren sviner derfor ikke som man kunne forvente.

Det med trægheden lyder som noget sur gammel oliefilm, som lige skal opløses. Hvis motoren ellers kører rimeligt ville det ikke bekymre mig.

God fejlfinding.

MVH Leo


Svar til hans2.hansen:

Sugeslangens filter nede i tanken er OK. Når jeg bruger primeren, løber benzinen nemlig fint tilbage i tanken igen. Filteret ser heller ikke snavset ud. Sien inde i karburatoren er blevet udskiftet i forbindelse med det service kit, jeg anvendte.

Lufthullet i benzinlåget er nu renset, men uden bedre resultat.

Jeg tror tændingen er af en type, der ikke kan stilles. Tændrørskablet går til en stor enhed, der ligner noget elektronisk, men det er et område, jeg ikke har den store viden om.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Svar til grandoldman:

Mit luftfilter er ikke af skum. Det ligner nærmest et stykke kork. I vejledningen står der, at det skal rengøres med trylkluft eller vaskes i sæbevand. Jeg prøver en gang sæbevask idet jeg går ud fra, at for lidt luft også vil give startproblemer.

Holdbarheden på Aspen benzin er ifølge producenten 3-5 år.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Svar til Leo Jensen:

Du har helt ret. Det er en Walbro WT karburator.
Alt inde i karburatoren er fornyet bortset fra to såkaldte welch plugs, som jeg ikke lige havde mod på at fjerne og få sikret en tæt forsegling igen. Så hvad angår membraner, pakninger og nål, så burde disse ting umiddelbart være i orden, da tingene er nye og nålens mekaniske åbningspunkt er justeret med originalt Walbro værktøj.  Alligevel er jeg nok nødt til at foretage den måling, du nævner. Er der ikke også noget med en vacuummåling, der skal ligge inden for en bestemt grænse?
Jeg prøver også at skifte pakningen til krumtaphuset.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Svar til alle:

Jeg glemte at skrive i mit første indlæg, at når først motoren er startet bare een gang, så starter den efterfølgende i første forsøg, hvis man for sjov afbryder på 0-knappen, ligegyldigt hvor mange gange, man prøver. Kan man ikke dermed udelukke tændingsproblemer ?
Går der derimod meget mere end 5 minutter inden fornyet start, så har jeg problemet igen.

Det er en buskrydder.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Motoren sidder på en buskrydder Partner B290 BX.

Jeg har glemt at oplyse, at jeg har gnist ved tændrøret. Om den kommer på det rigtige tidspunkt, ved jeg dog ikke.

Mener du det kan være tændspole eller 0-knap, selv når motoren altid genstarter fint, når bare den først har været i gang en enkelt gang.
okay.

en buskrydder.

er der god kompression i motoren. når du trækker i snoren.!
Det mærkes, som om der er rigtig god kompression, næsten overkompression. Jeg tror, det er en medvirkende årsag til, at startsnoren føles meget svær at trække i med mindre jeg manuelt først har sprøjtet lidt benzin ned over stemplet. Nu har jeg ikke udstyr til teknisk at måle kompressionen. Jeg kan kun bedømme den ud fra, hvor svært det er at trække i snoren samt den lyd, der kommer. Jeg vil sige, det er normalt, når først jeg har fået gang i snortrækkeriet.
Men er der andre metoder til at bedømme kompressionen?
visse buskryddere har jeg set at de har "hængene cylinder"
hvor imod andre har liggene eller stående cylinder.!

med tit er det at "hængene cylinder" efter langtids oplagering er der lidt olie
i "topstykket" og tiltider skal tændrøret skrues ud og hives i snoren
i antal gange for at få "skidtet" ud af tændrørshullet og i med tændrøret og trækkes i
snoren og der tager tændingen. og motoren køre.!

når du trækker i snoren ikke tager tændningen og se om tændrøret er våd.!
så jeg skal ikke undre mig at "bensin bumpen ikke kan følge med.!
siden den ikke kan pumoe benzin ind til kaburator ekker når den har ligget i nogen tid sår er benzin "løber" tilbage i tanken med mindre at tanken ligger øverst på motoren.!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis