To takts motor med 2x startproblemer

Det er godt nok ikke en knallert, men en buskrydder, mit spørgsmål drejer sig om, men det må være samme princip motormæssigt.

Spm. 1
Startsnoren er helt utrolig stram at trække i. Jeg kan afhjælpe dette ved at skrue tændrøret ud, hælde en teskefuld brændstof i hullet og så i med tændrøret igen. Herefter ingen problemer med at trække motoren rundt efter at den lige har fået denne benzin/olie smørelse.
Skyldes problemet mon sodaflejringer, eller er det mere sandsynligt, at årsagen skal søges i stempel eller stempelringe, eller noget helt tredje?
Kan en Redex kur anbefales og skal den i så fald blandes i benzinen, eller skal den have en såkaldt "kur", hvor Redex'en hældes ned i tændrørshullet og står i blød?

Spm. 2
Når jeg så endelig har fået motoren til at rotere med normal modstand, når der trækkes i snoren kommer næste problem, nemlig at den er meget vanskelig at starte, men den starter dog trods alt efter 20-30 træk i snoren og diverse forsøg med at prime, åbne/lukke chokerspjældet, ingen gas, halv gas og fuld gas.
Jeg har prøvet at adskille og rense karburatoren og har givet den et såkaldt "repair kit" og har justeret nålene efter alle foreskrifter. Tilsyneladende tager det meget lang tid, inden der kommer benzin frem til tændrøret. Er der nogen bud på, hvor jeg skal søge efter årsagen?
Når først motoren er kommet i gang, kører den upåklageligt.
Maskinen har altid kørt på færdigblandet 2-takts Aspen benzin.

Kaj Pedersen
Det er godt nok ikke en knallert, men en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har du forsøgt med et nyt tændrør?

mvh jens

1. Min maskine er med stående cylinder.

2. Korrekt, problemet er, at det i startfasen er svært at få benzin frem til tændrøret i rigtig
    mængde.

3. Ja, tanken ligger under motoren og benzinen har en tendens til at ville løbe tilbage i 
    tanken igen, tilsyneladende også det, der står i karburatoren. Det skyldes ikke vacuum
    i tanken, idet jeg nu har etableret mere luft til tanken, end den er "født" med.

   Apropos nyt tændrør, ja gid det var så enkelt
Jeg vil mene at det er benzinpumpen (integreret i karburatoren), som ikke pumper det den skal.

Problemet kan være utætheder i pumpesignalsystemet. Prøv at dreje motoren rundt og holde en finger for hullet, der giver signal. Det er sikkert et ca. 3mm hul i karburatorflangen, alternativt en lille studs med en slange hen til karburatoren.
Der skal komme et ret seriøst pust/sug når stemplet går op og ned. Hvis ikke, så er noget utæt, eksempelvis pakdåser eller pakninger.

Hvis ovenstående er OK: Split karburatoren ad og find det sted, hvor pumpesignalet munder ud. Monter den adskilte karburator og test igen om der er et ordentligt signal. Hvis det er OK er der ikke meget andet end defekte membraner eller utæt nåleventil tilbage i systemet, som kan svigte.

Jo, lige en ting mere: Benzinstuds og slange skal være tæt for at undgå der suges falsk luft.

MVH Leo

MVH Leo

Til Leo Jensen

Mange tak - Det lyder som rigtig gode og konstruktive fejlsøgningsforslag.

Nu vil jeg bare være sikker på, at jeg forstår første del rigtigt.
Du skriver: "Det er sikkert et ca. 3mm hul i karburatorflangen"

Jeg forstår det sådan, at jeg skal afmontere karburatoren og derefter se på den flange, hvorpå den var fastgjort. Her har jeg ganske rigtigt et hul på ca. 3 mm for enden af en lille halvcirkelformet kanal i flangen. Dette hul dækkes dog af pakningen, men i kanalens modsatte ende er der et hul i pakningen, som dermed skaber en gennemgang til et tilsvarende hul karburatoren.
Mener du, at det er førstnævnte hul, jeg skal holde en finger for? Det kan jeg sagtens, men det er meget svært at registrere, hvad der sker, fordi jeg i midten har det noget større hul direkte ind til stemplet. Skal jeg tydeligt kunne mærke et sug/pust, når jeg trækker i snoren, selv med direkte åbning ind til stemplet?

Mvh
Kaj Pedersen
Det lille hul er forbundet til krumtaphuset og skal derfor pulse en hel del, men det gør indsugningshullet selvfølgelig også på en motor med stempelstyret indsugning.
Jeg er vant til at rode med gokartmotorer (eller rettere: gjorde det engang), og der havde vi membraner i indsugningen, så den ikke blæste særlig meget tilbage. Mon ikke du kan proppe selve indsugningshullet med en DBI-dut, en tommelfinger eller en stump klud. Bare pas på det ikke ryger ind i motoren...

MVH Leo

Jeg har nu testet, hvor meget sug/blæs der er via det lille hul i karburatorflangen (med indsugningshullet dækket til).
Ved at tørne motoren (trække i startsnoren) og holde en finger hen PÅ hullet, kan jeg overhovedet ikke mærke noget, hverken pust eller sug.
Så fik jeg den idé, at sætte et stykke husholdningsfilm hen over hullet. Så kan jeg jeg tydeligt se, at der er sug, men hvis det er meningen, at suget skal være så kraftigt, at man kan mærke det med en finger, når der trækkes i startsnoren, ja så ligger der en fejl her.
Som jeg har forstået det, er næste skridt så at spænde/forny pakninger og pakdåser, der er i motoren, men giver det stadig mening, når motoren godt kan genstarte og køre, når først den er kommet i gang een gang?

mvh
Kaj Pedersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis