UDSUGNING: Hvordan og hvilken? (Billeder)

Hej eksperter. Jeg skal til at sætte et gammeldags københavnerskab op i køkkenet, og da det er over komfuret, vil jeg montere udsugning af en art. Skabet ser således ud:



Nederst er skabet 19 cm dybt, og den nedre "kasse" er 14 cm høj.

Jeg vil gerne montere en emhætte, som fylder så lidt som muligt. Jeg er indforstået med, at jeg kommer til at skære i bunden af skabet, men helst så motor og slange fylder så lidt som muligt.

Er vi ude i sådan noget som dette (se link):

UPO6000S

Eller kan man gøre noget med en ekstern motor fx, så det eneste, der fylder er slangen?

Jeg håber på klogskab og kløgt, mange tak! Vh Sebastian

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Do you call that a københavnerskab?

No my friend - this is a Københavnerskab!

[script removed]
Tja umiddelbart vil jeg kalde det et københavnerskab... Vi kan også kalde det et gammelt retrokøkkenskab. Nogen idéer ang. emhætte?
helt ærligt får du ikke andet end ballade med aftrækket, hvis du endelig kan finde noget der passer i bunden.
1. Et emfang skal have så stort et areal som muligt. Modsat opfanger du ikke damp ol-
2. Desuden vil stegefedt sætte sig overalt på den fine køkkenhylde.
3. Der skal bruges aftræksslanger der har en diameter på min. 90-100 mm. så der smutter stuen bag væggen.
4. Glem det, du kan ligeså godt bruge komfuret uden aftræk. Det blir lige skidt.

 

Tak for dit svar, men jeg vil gerne have det til at kunne lade sig gøre, så jeg må bare gøre, hvad der skal til. Det gør mig ikke noget, at emhætten i dybden stikker ud i forhold til skabet. Det er den jo selvfølgelig nødt til. Og aftræksslagen må bare gå op igennem ydersiden af skabet. Så spørgsmålet er blot, hvilken slags, udsugning, der fylder mindst?
Annonce
Nå på den måde.
Men jeg mener nu osse at det er synd at skære i det fine "københavnerskab" - som nok er jysk.
Et skal af af den type og med den overflade er ikke ret rengøringsvenlig. Og det forekommer migaf fedt og snask har det med at på hylderne over emhætten.

Men iøvrigt var det måske en mulighed med en rørventilator. Så kan du selv bestemme indsugningsåbningen.
Rørventilator, interessant. Kan du uddybe? Er det lidt emhætte med ekstern motor? Overfladerne på skabet er lakeret, så jeg tror det er rimelig rengøringsvenligt.
Ved ikke ret meget om rørventilator.
Bortset fra at de sidder inde i et rør og derfor kan placeres hvorsomhelst på rørforbindelsen mellem undtag og udblæsning. Tror jeg.
Ok det må jeg undersøge nærmere. Ellers: Hvad med en emhætte med kulfilter - er det helt af vejen?
hvis det er dit køkken der er på fotoet, har du så lofthøjde nok til at skyde et emfang ind under skabet? m.h.t. fedtaflejringer, er det ikke så meget skabet der bekymrer, men de emner der måtte stå på hylderne - de kan altså blive lidt ulækre. Du kan få en emhætte med kulfilter, men de kræver min. 15 cm højde og 45-50 cm dybde. Asko CF4720W er den laveste (80 mm), men uden kulfilter. Fåes dog med.

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også