Hvordan fikser jeg ødelagt gevind?

Jeg har brug for hjælp til hvordan jeg igen kan få fastmonteret en alu liste på min båd (se billeder) oprindeligt er den monteret med nogle selvskærende skuer ned i en større alu vindues ramme. Skruen der er brugt er overspændt og jeg har prøvet med en lidt større skrue uden held. Hovedet på skruen skal være undersænket og hvis jeg vælger en der er stor nok til at kunne gribe fat i godset så er hovedet for stort til undersænkningen på listen.

Jeg har overvejet at bore hullet større i godset og så montere noget ala Helicoil, men der virker måske overkill. Er der en lettere måde? Alu godset er kun ca 5mm tykt.

Jeg har også overvejet om jeg kunne bruge en lille rawplug til at "fore" det gamle hul for at kunne bruge den samme skrue igen men har ikke kunnet finde en lille raw plug - og ved heller ikke om det overhovedet kunne fungere. hullet er ca 3-4mm nu.

Den øvre liste skal kunne holde til en del træk fra oven da denne liste holder et system til min kaleche på båden.

Jeg kan ikke bare bore et nyt hul et par cm derfra da det vil blive grimt, jeg ønsker at bruge det oprindelige hul i den øverste liste.

Jeg håber i har en god ide!

Jeg har brug for hjælp til hvordan jeg igen kan få... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps, også i rustfri stål, stainless steel. car restoration, hardware er ordene jeg ville søge på, men det er langsommeligt. Desværre er det nok i USA, der er mest at finde.

Med venlig hilsen
ktm

En hellicoil, med et indvendigt M3 gevind, vil jo ikke bide voldsom godt fast.
Når de oprindelige selvskærende skruer ikke holder, kræves der jo en vis strækstyrke.

Normalt ville jeg aldrig anbefale POP-nitter, men måske et rimeligt valg her, de findes jo også i vandtæt udgave.

Hvis der er plads til en lille krave, findes der jo "pop"nitter", med indvendigt gevind.

http://vaerkstedsordbog.blogspot.com/search?q=pop

mvh jens

Iflg. "alcoas" specification skal du bore 5.1mm hul for at kunne sætte en 3 mm helicoil i. Så hvis dit hul er 3-4mm kan det godt lade sig gøre.

http://www.alcoa.com/fastening_systems/commercial/en/product_category.asp?cat_id=685

jeg har købt både 3, 4 og 5mm sæt fra dem gennem mit arbejde, men jeg har aldrig prøvet at bruge dem. Sættene er simple men de ser rimeligt tilforladelige ud.

Jeg ville snitte nyt gevind til en 4mm skrue, hvis altså hullet ikke allerede er 4 mm.
En anden mulighed er en popnitte.
En 3. mulighed er at lime skruen i med epoxy, så kommer den aldrig ud igen i hel tilstand. 

Bruger du helicoil er du nødt til at skifte til en bolt og ikke en selv-skærende skrue.

mvh Nikolaj

Find en skrue der passer. Sprøjt den over med teflon-spray. Lim den i med epoxy.
Prøv først i en forsøgsopstilling.

Klaus H

<p>Klaus H</p>
tak til alle, jeg har lavet mig et nyt gevind med helicoil og skiftet skruen til en maskinskrue, tror det var den bedste løsning!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også