Nyt tag på garage!

Hej!

Jeg skal have nyt tag på min garage, som pt er belagt med gamle asbest tagplader. Det nye tag skal være med tagpap, men jeg er i tvivl om hvilke plader jeg skal købe som underlag. Der er ca. 1 meter mellem bjælkerne, og der er knap 10 % hældning.

Jeg kan se at der findes tag-krydsfinér og OSB plade til tag.

Hvilken skal jeg vælge og hvor tykke skal de være?

Mvh. Michael
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er temmeligt ligemeget om du vælger OSB ellerTaf-X-finer.

Men regelen er 12mm til 60 cm spænd
16mm til 80 cm og 19mm til til 100 cm.
Din tømmerhandel ved det osse.

Hvis der er isolering og opvarmning i garagen skal du overveje hvordan ventilation af konstruktionen udføres.

Jeg skal også igang med at lægge nyt garagetag. Det er et fladt tag med tagpap som nu skal erstattes med et nyt tagpaptag med hældning. Hvad er den mindste hældnings grad ?

Er der en nemmere måde at finde smigvinklen på de enkelte strøer end at tegne den op efter en udspændt snor i tagets længe og hældnings vinkel  ?


Kaj

Den mindste hældning er at du er sikker på at der er fald hele vejen. Det plejer man at sige ved 1 cm pr m.

Går ud fra at dine nuværende spær er tilnærmelsesvis vandrette, 

Så Saver du en kile af en regler eller 45 mm spærtræ. 

1. kile begynder ved tagbrønd ved 0 og slutter ved 4 cm højde hvis din garage er 4 m bred 

2. kile begynder ved 1 cm og slutter ved 5 cm

3. kile begynder ved 2 cm og slutter ved 6 cm 

Du kan dog godt flade lidt ud i den høje ende med de sidste kiler da der jo vil være fald skrå hen over taget.  

Det er ofte bedst at tagbrønd er midt på den ene side, da du ellers kan ende noget højt oppe. Der kan eventuelt føres kloakrør med fald under taget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik, Tak for dit svar. Jeg er ikke helt sikker på at jeg er med på din løsning. Jeg har lidt travlt i dag, men vil vende tilbage med en tegning. 

Det er især hældnings vinklen jeg kan blive usikker på. :-)

mvh Kaj


Kaj
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis