"bådcheck" før køb

Står og skal købe båd... de har sat en pris men ønsker bud.. men hvordan skal man byde før man kender bådens tilstand, overall??
Er der nogen der har et godt bud på én der kan udføre et sådant komplet check på en båd når man ikke selv har expertise til det?? har hørt noget sådan kan gøres for mellem 2 -4000 kr, men er helt blank..  men hellere betale for at få den undersøgt end ende op med noget der skal laves for meget på..  der er forevist regninger og kvitteringer på alt hvad der er foretaget på båden, og den har fra start fået et årligt motor check, men alligevel...

og så er det da helt vildt svært at gennemskue priserne på markedet... har set 2 helt ens både i danske havne med eneste forskel på motortimer, samme stand osv.. den ene gået 620 timer den anden 1080 tm, men prisen var 200.000kr i forskel..

Er det ikke normalt at man handler på prisen, også ved båd køb....?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er ikke normalt at man handler til den opslåede pris, faktisk forventes det at der pruttes lidt frem og tilbage. Og at to ens både ikke koster det samme betyder intet, "det er den der har grisen, der bestemmer prisen"
Har du kig på en båd til 200.000,00 Kr. så start med at byde 175.000,00 Kr. for den

V.h.  Håndværkeren
Du kan selvfølgelig godt byde selvom du ikke er bekendt med bådens tilstand i detaljer, MEN dit bud på således afspejle denne usikkerhed.
Det kan du så samtidig fortælle sælgeren, fx du er ikke istand til at vurdere tilstanden af motor, installationer, rådskab i træværk, korrosion i bund og mast, tilstand af sejl, gasinstallationer, varmeanlæg, tanke eller andet, og hvis du skal kunne byde højere, så må sælgeren fremvise en tilstandsrapport fra en uafhængig part.
Husk især på, at i bådverden rækker 2-4.000 kr ikke ret langt, samt at det i den grad er købers marked. Alt for mange gamle skuder er alt for højt prissat. Prøv selv at sammenligne med langt nyere både, og både til salg i andre lande. Der er rigelig tid til at lade beslutningen modne i tankerne. Du kan roligt give et lavt bud, og så lade tiden arbejde; køberne står absolut ikke i kø. Du skal huske på at angive, hvor lang tid dit bud er gældende.

Har nu kig på en båd til 850K der har været til salg de seneste 2 år, hvilket ikke er unormalt når vi taler båd typen, Birchwood, men kan ikke lige fange min udbuds pris.. ville selv sige 749.000 kr det er hvad jeg syntes den burde ligge på men lidt svært...
Jepe.. lige mine tanker... kan bestemt finde noget i samme prisklasse en hel del yngre.. men så fattes der lidt af det vi søger.... plads osv... har fundet tilsvarende i England... og planerer da også en tur over og se på det.. der er 260.000 kr til forskel.. det kan så måske afspejle sig i bådens tilstand,, men umiddelbart ser papirerne til den ud til at være i orden.. den skal selvfølgelig også efterses osv... men 260.000 kr er da en sjat at spare.. for os ihvertfald.. vi lider ikke af hastværk.. sæsonen er snart slut alligevel.. så om det skal modnes over nogle måneder er helt ok for os.. og som nævnt har den stået snart 2 år til salg.. så.. måske man skal langt længere ned som en start og så se tiden an.. det fede ved at købe den her hjemme er at tempo giver den 1 år på alt det mekaniske ihvertfald.. der er sgu langt til England he he..
Båeden er en Birchwood ts37, 1988.. syntes jeg er ved at stirre mig blind i jagten på noget der ligner i størrelse og layout af båden, agterkahyt er et must.. så hvis nogen har set noget der kunne være interessant lytter vi gerne..
Jeg har været inde og se på Birchwooden, og min egen vurdering, som ikke-køber er: 1. Enten er den alt for højt prissat, eller 2. Der kan fås meget mere og nyere båd for de samme penge, prøv blot at bruge en times tid på scanboat.com.

Og med hensyn til en 1 års garanti på det mekaniske på en 22 år gl. skøjte. "Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det som regel ikke sandt".

Annonce
jepe.. netop... alt or højt prissat.. har ikke noget imod at betale for guldets pris, så længe det ikke er sølv... gav det mening.. du skulle vide hvormange timer jeg efterhånden har brugt på div sites, også scanboat, men aner ikke hvad jeg skal kigge efter, starte fra en ende af?? he he.. når du nu siger "meget mere og nyere", så prøv lige at kaste et mærke denne vej, så jeg kan komme ud af min tomgang, bare som et eksempel... det kunne være fedt.. hvad sejler du f.eks selv i?? sejl eller motor??
Du er nok første gangs køber, d.v.s. du har ikke sejlet før i egen båd. Så vil det være hovedløst at satse på så stor en båd fra starten. Klar dig med noget mindre i starten og se om det overhovedet er det i går og drømmer om. Lej eventuelt en båd i en uge.
Håndværker.... :Førstegangs køber, af båd ja, men ikke ukendt med miljøet og det at sejle, vi er heller ikke nye, 44,51, så vi er nok nået den alder hvor vi ved hvad vi vil ha' , og det går vi efter, her taler vi plads og komfort, og i en mindre båd ved vi på forhånd at vi ikke ville kunne finde os tilpas mht. til at det altså også kan blive for trangt og lavt til loftet, sådan er vi jo forskellige. Helt hovedløst er det ikke, så havde vi sgu' købt en princess V50 i morgen, vi betragter det som et billigt sommerhus, bare på vand eller i havn. ;-) men kan godt følge dig "Håndværkeren".
Google "Bådkonsulent" og der kan du få hjælp

Ang. pris griner vi en del af denne her for tiden:
Vi havde hjulpet en bekendt med at købe en båd i 450.000 kr klassen og han havde længe rendt rundt fra Herodes til Pilatos og endelig fundet 2 både der havde interesse.
Vi drog 4 mand med forskellig kendskab til diverse båddele af sted og den første blev hurtigt kasseret p.g.a. skader der var sjusket repareret og generel dårlig vedligeholdelse.
Den anden båd var fin, velholdt og i vores øjne en god båd til køber. Der bliver handlet lidt om prisen der sænkes omkring 25 % p.g.a sæson, liggetid og almindelig handel. Eneste betingelse før købet var fruen i husets endelig godkendelse.
Næste weekend tager de så tilbage til båden, hvor der meget hurtigt bliver sagt NEJ...... Kalescen var mør -og i en forkert farve. Hynderne var jordslåede og betrækket ikke monteret ordentlig, og et par andre ting.
Sælger, der havde håbet på et salg, var helt paf, og prøvede med et mindre nedslag, uden held . Hvis han skaulle sælge båd til hende, var der ny kalesce, hynder gardiner m.m. - Sælger godtog det - regningen fra sejlmager m.m. var på over 35000 kr.
- så sig ikke at kvinder er dårlige at have med i en bådhandel :-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis