Flytte skunkstolper må man det?

Hej..

Jeg er ved at renovere min 1. sal hvor jeg gerne vil flytte skunkstolperne.. Men hvordan finder jeg ud af om taget kan holde til dette? De står ca. 160cm inde fra murremmen, mener at min. krav er 900-1100cm fra murrem..

Men hvordan finder jeg ud af om mine spær er stærke nok, hanebånd osv.?

Der er Danflock sten på så det er jo tung tag,.

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg er ved at renovere min 1. sal hvor jeg... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hpox:

Min fejl...

Du har selvfølgelig ret lige under 6 meter spærhoved hvis vi snakker 8 meter bredt hus med ca. 45 garders taghældning.

Men det er jo mere vigtigt om det der skal laves kan holde, end om ny det gamle kan holde eller ej, nu hvor der alligevel er fjernet / flyttet rundt på de gamle skunkstolper, og det hele skal laves om....




Lige præcis.
Og om spæret kan holde med eller uden skunkstolper.
Hvilket kan tabelopslås. :o)
Hpox, syntes ikke at kunne finde hvor langt de skal være ude/inde osv. i min træ28.. men taget kan ikke undvære skunkstolperne..

I følge min træ28 bog så kan spærrene ikke holde til at stå uden skunkstolper da dimensioner så skal være:

50x175 for spær,

50x100 for hanebånd

Og en lodpost på 50x100..

Da mine spær er 100x125 burde de jo ikke være stærke nok.

Men jeg vil også bare vide om jeg kan flytte skunkstolperne ud til ca. 1meters højde og 90-100cm inde fra murremmen.

Mvh Michael (:

Be Smart - Not Stupid..

Jo syntes på s. 46 i Træ28 så vidt jeg kan se er det netop de ovenovernævne som jeg snakkede om ved sparfag type2 som det er med skunkstolper er det max 800mm fra murremmen inde at skunkremmen skal ligge..

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
Jeg kan ikke åbne dit link. Det sjkal på "Tilføj svar" hvis det skal virke.
Jeg kender ikke Træ 28, men du skal kikke på siderne hvor dimmensionerne for hanebåndsspær UDEN skunkstolper står.

Og så er en 100x125mm og en 50x175mm ca. lige stærke. De har næsten samme modstandsmoment som det kaldes. Modstandsmomentet er en teoretisk beregning af et profil. uanset om det er træ, stål ellerrugbrød.
hpox okay jamen mit spær er 100x125 og bogen siger hvis det ksal være uden skunkstolper på samme hældning, tungt tag osv. så skal det være 50x175mm.. men vil nu gerne have skunkstolper.. men når tabbel siger jeg kan undvære dem så burde det heller ikke være noget problem at flytte dem ud på de 90cm ca. uden "bygningen falder sammen"?

Be Smart - Not Stupid..

Hvis du markere linket og selv sætter det ind i feltet hvor du skriver så kommer du ind på siden...

Be Smart - Not Stupid..

Det er nemlig helt rigtigt Lyst.
Der er ikke behov for skunkstolper i dit tilfælde.
Forudsat naturligvis at spæret i sin helhed er i overensstemmelse med det i TRÆ's pamflet.

Og husk iøvrigt på at jeg osse i dette tilfælde er fuldstændig frygt- og ansvarsløs.

Sådan her; Det hjælper heller ikke!!!
http://peecee.dk/upload/view/263080
hehe.. Jamaen jeg vil selvfølgelig sætte noget understøtning op imens jeg opsætter de nye stolper.. og så tage 1/4 af gangen..

Men takker for din hjælp..

Mvh Michael

Be Smart - Not Stupid..

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også