LDS-undervognsbehandling

Vores elskede Fiat Multipla har netop været indlagt til et større operativt indgreb: styrekugler, bærearme, sporing, dæk, lygtejustering osv. Under operationen bliver jeg ringet op af mekanikeren, der beder mig komme og bese undervognen. Det viser sig, at vores 10 år gamle bil aldrig! har fået nogen form for behandling. Den er rød underneden, dog uden gennemtæringer. Det ses tydeligt at synsmanden har tvivlet på bunden - der er skrabe- og slagmærker overalt. Mekanikeren mener, at vi skal lade ham ordne det gennem det lokale tektrolcenter. Sikkert en udmærket idé, men men men... Da jeg på femte år er på SU og vi tilsammen har 4 hjemmeboende børn er det økonomiske overskud begrænset. Jeg kunne tænke mig at forsøge mig med en LDS-løsning med Biltemas produkter: http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Rustbeskyttelse/. Nogle vil måske mene at det er dumt at spare de 3000 kroner der er i difference og at Biltemas produkt er tvivlsomt. Jeg tænker blot, at det dog stadig må være bedre end intet at gøre. Jeg forestiller mig at afrense med boremaskine med stålbørste og efterfølgende trykluft. Derefter et tyndt produkt på bund og i hulrum, efterfulgt af en pasta på undervogn. Er der nogle der har gode erfaringer og tricks? Eller nogle der ved om det er besværet værd - den har trods alt holdt i 10 år uden gennemtæringer. Glæder mig til at høre fra jer!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at hvis du udføre det som beskrevet vil du være godt stillet - det er nok mere end et autoriseret værksted gør - jeg mener kun du bruger vand/trykluft til afrensning.
Jeg har selv en 16 år gamel rover uden rust - den har været behandelt på dinitrol værksted for 10 år siden, og jeg har selv for nogle år siden givet det lidt ekstra "bejs" på bunden - dog ikke så grundigt som du beskriver du vil gøre det.
Det støreste problem kan være at finde et sted hvor det kan lade sig gøre at komme under vognen og hvor du kan bruge undervogns produkterne - jeg undersøgte gds. værksteder og de tillader som regel ikke undervogns behandlinger (da det sviner) - jeg endte med at klodse vognen op og tager det liggende på ryggen - det er dog ikke lige frem komfort arbejde - hvis du vil gøre det ordentligt - og når nu det er første behandling - vil jeg anbefale at se om du kan finde et egnet sted til operationen.

Nu er det jo kun under bunden du har set, indvendigt i vanger døre osv, er det utrolig vigtig, at der også er undervognsbeskyttelse også, men her er det straks en hel del svære at komme til.

Harald Nyborg har også et godt udvalg i rustbeskyttelsesmidler.

Jeg er på ingen måde begejstret for Pava, faktisk synes jeg det er direkte dårligt.

Men jeg tror faktisk, det kunne være den bedste løsning til din bil, Suvo kunne også være et godt bud.

(Bedste metode er en gang sandblæsning, grunder maling, og så en god rustbeskyttelse, men det er jo lidt omfattende)

Den metode brugte jeg på en Corolla, det er en årg. 1990, jeg købte den i 1998, den havde aldrig set nogen form for rustbeskyttelse, bagerst var der begyndende tæring, og et enkelt sted rustet igennen, det Blev lappet, så blev alt rust sandblæst væk, der blev grundet, og malet, og derefter en gang rustbeskyttelse.
Her i år 12 år efter, og med en 20 år gammel bil, stod synsmanden og undrede sig over, der overhovedet ingen rust var i undervognen

mvh jens

ok at skulle rense hele bunden med en børste på boremaskinen, er et kæmpe job, du skal nøjes med at fjerne de evt løse flager og tage de værst angrebne områder.

I bunden er det den tykke version du skal sprøjte på, og det tynde er til hulrummene, men for at komme i døre/klapper/skærme osv, skal du enten bore en del huller, eller afmontere den indvendige beklædning.

Typisk tørre det tynde textyl ikke ind, og bliver ved med at arbejde når det er varmt, så det trænger rigtig godt ind i samlinger osv i døre.

Når det skal udføres, er det en god ide at købe en helt billig pressening eller tyk plast, som du har under hele området hvor bilen er, husk at tage en hel dragt på når du skal ligger på ryggen og rode med det

Håber det hjælper dig lidt på vej
Hvis ikke alt rusten er fjernet, vil jeg på det kraftigste fraråde, at sprøjte et tykt lag rustbeskyttelse på.
Så kapsler du bare rusten inde, så sidder den og arbejder, men ja det ser da flot ud når det lige er lavet, men det er en stakket frist.

Hvis der stadigvæk er rust, vil Pava eller Suvo være bedre, de tøre ikke op, som andre rustbeskyttelsesmidler, som eks. Tektrol, som nok er noget af det bedste, men ikke på rust.

mvh jens
Som nævnt er børneflokken stor og pengepungen lille, så der skal trækkes flest mulige kilometer ud af den. Folk sagde det samme den gang jeg kørte Daihatsu Charade G100. Jeg solgte den for 4000 kroner med en kilometerstand på 560.000 i år 2005. For nyligt mødte jeg den igen. Med en mængde "hjemmearbejde" og en far der er gammel mekaniker kommer man langt for få kroner. Det skal dog siges, at det umiddelbart ser ud til, at Fiaten er mindre holdbar end Daihatsuen. Daihatsuen fik aldrig antydning af rust.

Samtidig har jeg det svært med "brug og smid væk-mentaliteten".
jeg tænker nu mest på sikkerheden. Multiplaen (den gamle mmodel) er ikke særlig sikker mod kollisioner fra fabrikken. Når den så har begyndende tæring, svækkes karrosseriet og især vanger og andre stabiliserende dele. Det er ikke en sjældenhed at se en ældre Fiat folde sammen ved et sammenstød. Derfor spørger jeg. Det erikke så meget kilometrene der gør bilen usikker, men rust. Og det kan en smøretur under bunden ikke redde. Prøv at tage måtter og bundisolering ud af bilen og kontroller samlinger og flader. Specielt under dørene og sæderne, ligeså foran pedalerne. Man kan jo blive overrasket. Go fornøjelse ellers med Bilen. Dene r fantastisk til børn!

 

Men er der nogle, der har erfaring med Biltemas produkter?
det biltema har , har jeg kun dårlige erfaringer med , det falder af igen efter et halvt år
men derimod som andre også nævner , er dinetrol det bedste du kan bruge ( det HN forhandler )
hvis du er intreseret i det kan jeg evt hjælpe dig igang , jeg har grejerne og stedet til det , og du har ikke så langt op til mig
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også