Ordet 'Tak'

Så brokker han sig igen

Men ordet 'tak' indgår åbenbart ikke i pensum på alle sejlerskoler. Det kan ellers udtrykkes i mange varianter, og findes på stort set alle sprog - Danke, Merci, Thank You, Tack...

Vi har flere gange på sommerens tur oplevet, at vi springer op af båden, griber en bådshage hver for at tage imod en for- og agterfortøjning og lige hjælpe med at gøre båden sporadisk fast, når der kommer en ny ind i nærheden af os. Eller lige hjælper med at lægge fra ved afgang.

Vi forventer hverken gavekasser med rødvin eller invitation til fraternisering, men en lille smule anerkendelse af vores indsats - ordet 'Tak' f.eks. - kunne da godt bruges.

Naturligvis er det ikke alle, der glemmer almindelig havnepli, men vi har oplevet der mange gange her i sommer.

- Og så er vi i øvrigt en smule fortørnede over, at nogle bliver overraskede over, at vi giver en hånd med tillægning. Helt ærligt, er det blevet så ualmindeligt, så er vi kommet fortvivlende langt fra de dyder, min morfar bankede ind i hovedet på mig, da jeg sejlede med ham i Nakskov Fjord for snart mange år siden.

Det kan vi sgu gøre bedre. Har vist tordnet over det i et tidligere indlæg, men det har åbenbart ikke hjulpet...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Så brokker han sig igen Men ordet 'tak' indgår... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg hjælper også gerne hvor jeg kan.

En dag står vi i Bilkas vareudlevering i Horsens og vi skulle have to små skabe.
Ved siden af, holder en mercedes med et ældre ægtepar. De har lige købt en plæneklipper, men kan ikke få den ned i bagagerummet!
Efter at have snakket lidt om det, bliver de enige om at de vil låne en trailer. Det er bare lidt træls, i og med at de har lidt travlt!

Jeg går hen og spørger hvor langt de skal. Og de svarer at de skal til Thorsted. Samme vej som os... Og vi er kørt i min gamle Peugeot Boxer, der ud over skabene ikke har andet end min værktøjskasse bag i.
Jeg spørger om jeg skal køre den hjem til dem og de takker pænt ja.

Han bliver lidt nervøs da vi skal ud fra udleveringen, idet der er meget trafik, og jeg signalerer at jeg vil til højre. Han blinker mod venstre...
Jeg er kendt i Horsens, så istedet for at vente en halv time på et hul i trafikken, kan vi tage en lille omvej, og så komme afsted med det samme.
Han fanger mit signal og følger efter.
Da vi efter 10 min. ankommer til deres hus, læsser jeg plæneklipperen af og siger "god weekend"
I det samme kommer konen løbene med 2 flasker vin og et par sodavand til vores tur, Samt 200 kr.
Jeg takker flere gange nej til det hele. Men de insisterer. Vi får en lille diskussion omkring det hele.

-Jeg siger at hvis nogen spørger, skal de sige at de har mødt en flink mand fra Give.
-De kikker lidt på mig og fortæller så at de kender nogen fra Give. -Min kammerats forældre... :-/
Men jeg kan stadig ikke forklare dem at jeg gjorde det for gerningens skyld. Ikke for gaverne eller takken.
-Jeg vil bare gerne have lov at gøre en god gerning, uden at skulle have noget for det.

Selvfølgelig er et "TAK" dejligt. Men jeg er såmænd glad nok, når jeg kan se at det har hjulpet.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det undrer mig af og til at du ikke ser nogle fattigrøve der dummer sig Albino, og Grom gør jo heller ikke , kan man udlede deraf , at jo rigere jo dummere. Nu må i sgu da snart komme over de komplekser. Vi køber vel nok den båd økonomien tilsiger, så hvis i/vi havde skejserne, hvad sejlde vi så i ?. Vi er vel ikke bedre søfolk fordi vi har en ikke så dyr båd. Der er vel i grunden ikke nogen grund til at komme springende, hver gang nogen lægger til, det kunne jo opfattes som " hva f..... tror den tumpe ikke vi selv kan"
Ikke alle mennesker, og og derfor også sejlere er lige sociale, og vil helst i et vist omfang passe sig selv ( mig incl.) og er ikke int. i en masse snak på havnen. Respkter forskelligheden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg sætter lige toupéen på plads igen

Synes nu ikke, jeg har nævnt noget om at dumme sig - det kan vi alle gøre, og vi gør det skam med jævne mellemrum. Nåede da at give en anden båd et solidt smækkys her på sommerturen, fordi vores maskine ikke ville slå bak

Naturligvis ville det da være dejligt med en større båd, med noget mere komfort, men vi gider ikke, hvis det skal blive lige så besværligt at tage en sejltur, som at manøvrere en stor lastvogn gennem myldretidstrafikken i København.

Første indlæg handlede om at vise en lille smule taknemmelighed, når nogen gider hjælpe, næste indspark drejede sig om, at man skal huske ordet lyst, når man sejler lystbåd.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...


Hjemme hos mig siger man tak for mad. Tak, når naboen holder døren åben for mig, når jeg kommer mad favnen fuld, tak, når fruen efterfylder kaffe i mit krus.
Tak betyder, at man har set/bemærket, at nogen gør noget for en. For mig er det ligeså selvfølgeligt som at svare, når man bliver talt til.
Jeg gør, som Næstformanden, gerne en god gerning, hjælper, hvor jeg kan. Det skal jeg ikke have noget for, men hvis modtageren siger tak har han/hun ligesom kviteret for, at det faktisk var en hjælp og at det er blevet bemærket.Et lille ord, en meget lille ulejlighed, men det gør en forskel. Ligesom når man hilser på folk man kender. Formelt set uden nogen betydning, uden nogen information, men bare det at vise at vi har set hinanden.

Tak fordi du læste med.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Lynæs nu er det da dig der sætter mig i bås???

Jeg siger intet negativt, kun at man med sådan en stor båd ikke lige lægger til. Hvis dem der skal hjælpe til ikke ved hvad de skal gøre går det ofte galt i god vind.
Når en båd på ca. 25 fod lægger til kan 2 personer gøre det uden problemer.. når det så går galt er det lettere at rette op på "fejlen"

Når vinden tager en høj sejlbåd på 10 ton på tværs af havnen kræver det sin skipper at redde den.. sådan er det og det har jeg slet ingen komplekser over. Faktisk tror jeg slet ikke jeg har "nerverne" og fysikken til at lægge så stort et skib til.

Faktisk nyder både Ann og jeg det når der kommer sådan en "flere millioners skude" og den lægger til så præcist og flot at vi andre ikke kan gøre det efter i en båd på kun to ton.

Uanset størrelse kan man ikke lade være med at kigge når et skib kommer nærmest sidelæns ind i havnen og alle råber og skriger... og så er det da lige meget om det er en gummibåd eller en 45 fod luksusskude.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

"ingen tak".

Har Du overvejet om din assistance nu også blev værdisat som værd at takke for?

 

Bovpropelhat er blot vores betegnelse for folk med så store både, at en bovpropel er nødvendig.

Jeg skrev jo netop, at alt foregik med næsten militær præcision, så vi har intet at udsætte på deres sejlads. Det er bare ikke lige vores stil, vi er nok lidt mere... tilbagelænede, når vi holder ferie

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Skrevet af Jepe på 08 aug 2010 17:41
"ingen tak".

Har Du overvejet om din assistance nu også blev værdisat som værd at takke for?

I da fald siger man Nej tak. Ingen tak er det samme som utak.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

hej ja det er dejlig med hjelp når mand ligger til eller sejler men det er ski...... itering at der står en der vil hjelpe og vedkommen siger skynd jer nu lidt jeg har ikke hele dagen til at stå her
min båd kan kun bakke til den ene side så der er lidt manøvring før mand ligger til
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis