Nyt tag - skal vi søge???

Skal man søge om godkendelse ved nyt tag. Vores tag trænger til total udskiftning incl. spær. Kan vi bare rive det ned og sætte nye spær op i samme højde som det gamle - eller skal vi have det godkendt?
Vi har ikke værelser på overetagen - er godt klar over, at man skal søge om udvidelse af m2, hvis vi med tiden vil lave værelser på overetagen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe at du kun renoverer skal du ikke søge, du skal bare sikre dig at det lever op til de gældende krav ifølge BR08 (br10 gælder ikke endnu).

Beregninger på spær mm. klarer spærfabrikken for dig, bare de ved hvilket tag du vil have på.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Husk at der skal efterisoleres til nugældende standard når taget udskiftes.
Du angiver at de nye spær vil få samme højde som de eksisterende; men er det samme spærkonstruktion? Hvis du ændrer fra f,eks gitterspær/saksspær til hanebåndsspær så skal du søge byggetilladelse. Hvad siger BBR om din tagetage? og hvad siger kommunens sagsakter?
Hej cobban89

Jeg bor på landet og der er vist ikke rigtigt noget med farven på tagsten herude...? Jeg har sort eternit på nu og regner med enten sort tagpap eller beton tegl, vi er stadig i undersøgelsesfasen.

Men jeg vil nok lige ringe ind og høre, om der er noget jeg skal tage hensyn til, inden jeg smækker noget op - tak for tippet

Hej Gismis

Vi har hanebåndsspær - oververjer dog at flytte tværbjælken lidt højere op på de nye spær, så vi får mulighed for engang at søge om udvidelse af boligareal, hvis vi skulle få brug for det. Jeg vil nok lige ringe ind til bbr og kommune, når det bliver aktuelt - kan lige så godt få det hele ordentligt på plads, så vi ikke pludseligt står og skal pille det ned - hvis det viser sig at være en ireglementeret konstruktion - tak for tippet til dig også
Der er umiddelbart ikke noget at tage hensyn til. Men vil så anbefale dig at hvis i har tanker om at udnytte overetagen senere, så få lavet de nye spær efter det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis