Nedsivningsanlæg

Jeg har fået installeret en ny wavin 3 kammer septik tank. Den kører med tryknedsivning hvorved at kloakvandet pumpes/trykkes ud i et nyetableret nedsivningsområde. Dette nedsivningsområde er udført med en mile ovenpå p.gr.a. høj grundvands niveau. Men hvad kan man plante på denne mile der vil kunne holde ukrudt osv i skak uden at ødelægge nedsivningsområdets funktion???
Lige nu er milen på vej til at gro helt efter i tidsler og mælkebøtter og den har enda kun været etableret i en måned. Det der plantes må vel ikke sætte for dybe rødder der kan vokse ned i mellem nedsivningsrørene eller??
Jeg leder efter en løsning der skal være så pasningsfri som muligt. Det skal nævnes at milen er 20*2,5meter

/John

/John Jensen

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da et godt spørgsmål.
Men vil alle slags planter ikke sende rødder ned mod fugten og rørene. Og over tid tilstoppe "drænhullerne"
Det er nok bedst om du asfalterer hele området. Det vil osse være pasningsfri. :o)
Hvad mon Wavin har at foreslå?
Efter at have kikket lidt på nedsivningsaqnlæg tror jeg at der allerede ligger noget geotekstil som skal sikre at der ikke trækkes småpartikler, (filler) ned i siveområdet.
Og osse at der ofte gror græs oven på anlæget.
Selv græsser kan sende rødder meget langt ned i undergunden. Det ses f.eks. i drænledninger under gamle brakmarker.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja der ligger en fiberdug over nedsivningsrørene, vil den kunne stoppe rødder der er i fuld fart nedaf mod næring og fugt??
Hvis dugen kan stoppe det vil jeg prøve at spørge på den lokale planteskole om en plante der giver en tæt vedligeholdelsesfri bunddække

/John

/John Jensen

Annonce
Roundup er din ven!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, det er min gode ven og det bliver også enden på det hvis der ikke dukker en fornuftig løsning op

/John

/John Jensen

Nu er det måske ikke helt så sensibelt, når vandet sendes ud under tryk, som hvis det selv skulle sive. Men alligevel - det er jo ikke festligt at skulle til at rense rør.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa

Har selv et tilsvarende anlæg. Det er lagt i græs og havetraktoren klarer klipningen.
Du må ikke så andet end græs, plante træer/buske etc. Og du må heller ikke køre med noget som er tungere end en havetraktor
Hvad med skvallerkål, de er så lette at få til at gro og sprede sig. Og så får de nogle pæne hvide blomster. Deres rødder går ikke ret dybt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis