brugte ovenlys kupler til garage?

da jeg skal have nyt tagpap tag på min garage tænkte jeg på hvor besværligt det egentlig er at montere sådan nogen små ovenlys kupler.. evt. hvis man nu kunne finde nogen brugte, de behøver jo ikke ligne en million i en gammel garage..
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel ikke særlig svært.
Hvis du slev kan lægge pap på kan du vel osse montere kuplerne.
Men det helse skal jo være tæt - vandtæt jo. :o)

Jeg har ikke lige haft fingerne i sådan nogen ovenlys kupler før, men skal man ikke bare bygge en karm i træ som er højere end taget og så brænder man pappet op på træ-karmen? og så bliver kuplen sat ned over det, med dens alu indækning som går ned over karmen?

Nogen der har et godt sted til at finde brugte bygnings dele? den store forhandler som lå her i Køge er desværre lukket, så nu har jeg ikke lige nogen gode steder at kigge.. udover dba men der var ikke noget lige nu :-)
Lurer lige lidt her for jeg skal igang med samme øvelse snart - har 3 i glasfiber over garagen som er færdige, desværre modellen som er fastgjort ned imod taget så der er ikke nogen karm at bygge på.

Har været på dba og guloggratis - nitte :-(

"Fluesmækkeren fra Skave" er der stadig men han har ingen ovenlys kupler (www.skave-nedbrydning.dk).

Har fundet kupler ved Plastmo, Velux og Prima-lux, koster max alle steder - nogen der kender andre?

Jo bare lave en karm og brænde pappet fast op af den - lurede på at lave mine egne som et fast tagvindue med lavenergirude - men er i tvivl om hvordan jeg gør det ordentligt tæt rundt ved glaskanten?.


/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du finder løsningen til at lave dem selv som et fast tagvindue, så må du meget gerne beskrive fremgangsmåden - mangler nemlig også sådanne ;-)

PS: Helt off-topic, - hvoraf kommer tilnavnet fluesmækkeren ?? - har nemlig også handlet i Skave.
@Prodigy - sorry hvis jeg hijacker!

Ved ikke om det er sværere end at lave en ramme eller bare skære kanten af karmtræet til så det hælder lidt og man kan lægge ruden direkte ovenpå noget isoleringsbånd og vandet kan løbe af - men mit største problem er stadig at finde en metalprofil man kan bruge til at fastholde ruden ned imod karmen og samtidig holde tæt - især bunden er problematisk.

Er der nogen der ved om de kantlister man bruger på Velux kan købes i løs vægt? -Evt som billigere alternativ?

Ved ikke om det var ham eller hans far - men historien går på at der kom nogle rødder forbi der lavede ballade og kaldte sig "hvepsene fra Viborg", uimponeret sagde han at han var fluesmækkeren fra Skave og gav dem nogle tæsk - historien har vandret i Jylland i mange år.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er nu ikke nogen stor sag at lave et at lave et tagvindue til et paptag.
Der skal være en trækarm, min. 10 cm høj ned fald på oversiden på 15 gr.
Se på et Veluxvindue. Der er på de 3 sider en fals som passer med at termoruden er lige præcis 2mm under karmoversiden. En passende monteres sammen med en tætningsliste.
For neden bruges en aluvinkelliste med tynd godstykkelse. Den trykkes fast mod glasset i f.eks. klar silikone. og skrues fast med nogle skruer vandret ind i karmen. Ruden skal fastholdes i den rette placering med et par vinkler eller lign.
Det hele afsluttes med topforsegling. Inde og ude.

Det samme kan gøres med en enkeltlags rude. Og er man dygtig kan inddækningslister for tagpap og glaslister udføres med samme vinkelliste.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis