Hjælp til dampspærre

Hej,

Vi har en lille diskussion omkring dampspærre som jeg håber i kan hjælpe os med.

Vi har købt et ældre hus med dobbelt murstens mur og hulmurs isolering.

Indvendig på den store facade væg sad der noget korch lignende plade i 35mm tykkelse som er sat på væggen med fliseklæber, dette har sluppet pudset flere steder, så derfor har vi pillet det af. Vi har nu bygget en forsatsvæg i stedet for (kun foran den store facademur). Forsatsvæggen består af stål skelet og 45mm isolering og 2 lag gips plader.

Det er kun indvendig på facade væggen i stuen dette er gjort, det er ikke på de andre 3 vægge. Facade væggen er vel 10 meter lang og 2,45 meter høj (indvendige mål i stuen). Grunden til vi kun har gjort det på denne ene væg er, at det kun var på denne ene væg at dette korch (varme plade) var sat op af den tidligere ejer, så de må have vurderet det kun var her det gav mening/værdi at efterisolere.

Jeg mener, at eftersom vi har en dobbelt mur med hulmurs isolering bagved, så er det ikke nødvendig at montere damp spærre i den forsatsvæg jeg har bygget, mit argument er, at den væg som forsatsvæggen er bygget op af (foran), i praksis jo ikke er en ydermur, det er bare den inderste dobbelt mur.

Skal jeg montere dampspærrer i min forsatsvæg, eller kan jeg godt lade være ud fra hvad jeg har beskrevet?

Håber i kan hjælpe :-)

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvor meget isolering er der i din hulmur ? redigeret : nej det er vidst ligemeget. Jeg ville råde dig til at bruge en dampspærre så der ikke kommer fugt ind imellem din forsats væg og din gamle indervæg. Den gamle indervæg er ikke så tæt at den virker som dampspærre,

http://www.lyrk.dk
Det er muligt at dampspærren kan undværes, eller osse kan den ikke.
Er det prisen på 2 kr/m2 der er afskrækkende eller hva'?
For nu at sige det helt klart: Der skal altid dampspærre i lette vægkonstruktioner som adskiller opvarmede rum og ikke opvarmede rum, i dette tilfælde Guds fri natur.
Og det skal der fordi der fremkommer et damptryk fra den varme side af væggen. Og jo længere dampen trænger igennem isoleringen jo koldere bliver den. På et tidspunkt køles dampen så langt ned at der dannes fugt/vand. Det såkaldte dugpunkt.
Når isoleringen bliver våd har den ingen varmeisolerende virkning.

Dampspærren forhindrer at der trænger damp ind i isoleringen. Deraf navnet, du. :o)
Hej :-)

Jeg havde på et tidspunkt forskellige håndværkere ude og kigge på det, og nogen af dem sagde der skulle dampspærre på andre sagde det ikke var nødvendigt, netop fordi det jo i praksis ikke er isolering mellem koldt og varmt rum, eftersom den inderste mur i en dobbeltmurs konstruktion ikke anses for en ydermur men en indermur, ydermuren er sjovt nok den yderste på den anden side af hulmurs isoleringen :-)

Men vi havde faktisk en håndværker som sagde, at hvis vi satte dampspærre på forsatsvæggen, så kunne vi risikere, at den smule fugt som faktisk trænger ind ude fra (det er jo et gammelt hus, så det vil der altid gøre), den vil så blive stoppet at vores lag dampspærre, ogderved blive fanget mellem indermuren og dampspærren, og derved forårsage råd i indemuren (dette er selvfølgelig worst-case). Han sagde, at så var det trodsalt bedre at fugten kunne trænge ud i rummet.

Havde det været en en-murs væg, så havde det selvfølgelig været soleklart at der skal dampspærre på.

Det jeg er mest bange for, er at lave det for tæt til at væggen kan ånde.

Det er et emne der er mange delte meninger om.
1. Hvis man efterisolere meget (ikke dine 45 mm. Kan det mærkes? ) så ville man skulle bruge dampspærre da dugpunktet helt sikkert ville nås på vej igennem konstruktionen.

2. Hvis man efterisolere et helt rum, ville man også skulle bruge den.

3. Hvis man kun isolere en væg, og her er det kun lidt isolering vi snakker, så kan det faktisk være en fordel IKKE at bruge damspærre. Grunden er, at hvis du sætter DS på en væg, øger du damptrykket på de resterende vægge hvilket kan ende med de ikke kan nå at ventilere den ekstra mængde damp væk.

Alt i alt. Det handler om at vide hvornår dug punktet indtræffer og det er afhængi af mængden af isolering. Når man dugpunktet inde i ens konstruktion = DampSpærre.
Når man det uden for, ja så kan man undværre den.

Mener at have læst at dugpunktet nås ved en temperatur forskel på 16 grader, men er ikke helt sikker på det

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej MLU, tak for dit svar :-)

Du har en pointe i, om det overhovedet kan mærkes kun at isolere den ene væg, og kun med 45mm, den eneste grund til vi gjorde det er, at som du kan læse i min post øverst, så sad der noget korch direkte på muren i pudset på selvsamme væg, da vi rev det ned fjernede vi også pudsen, i stedet for at få pudset væggen op, valgte vi at beklæde den med gips, jeg havde fået fortalt man kunne lime gipsen direkte på muren, men det har jeg dårlig erfaring med, da den smule fugt som trænger ind med tiden vil få gips pladen til at slippe.

Derfor valgte jeg at lave forskalningen (forsatsvæggen), og da jeg nu var i gang satte jeg isolering i. Fordelen ved at lave forsatsvæggen var også, at jeg ikke behøves at tænke på at muren var lidt skæv (ville have været svært at få det pænt ved at sætte pladerne direkte på væggen).

Men det lader ikke til der er en endegyldig sandhed på spørgsmålet ;-)

/Kbbn
Annonce
Selv tak

Og ja, tror ikke vi får et enighed omkring damspærren

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

brug en icopal hygrodiode eller en isover vario duplex. Kommer der fugt ind i væggen udefra er de konstrueret sådan at fugten indefra væggen kan trænge igennem dampspærren og ud i rummet, men fugt fra rummet kan ikke trænge ind i væggen. Den er er dyrere end en alm dampspærre, 1500 kr for 60 kvm.

http://www.lyrk.dk
Det er dog helt utroligt hvad man skal lægge øre til.
Det er simpelt hen ikke korrekt at der er delte meninger om anvendelse af dampspærre eller ej.
Sagkundskaben, herunder undertegnede, er helt enige om at der ALTID skal anvendes dampspærre i forb. med bygningsisolering.
Der kan være lidt diskussion om placeringen af dampspærren og der kan være helt specielle konstruktioner hvor den ikke anvendes.
Der er osse enighed om at en korrekt placeret dampspærre kun i meget sjældne tilfælde gør skade. (Bla. det alm. kendte sommerkondensfænomen)
Alt tale om huse der ånder og huse der er for tætte og indespærret fugt. Er simpelthen noget vrøvl.
Og kan vi så komme videre. :o)
Hpox : tal for dig selv, og ikke på hele byggebranchens vegne

Jeg er under ingen omstændigheder enig i noget af det du siger.
Ligefrem at sige at huse der ånder og indespærret fugt er vrøvl, det er en rimelig solid påstand at komme med.

Hvad bygger du din viden på ? har du uddannelse, erfaring, eller lignende der gør at du har grundlag for det du siger ?

http://www.lyrk.dk
jeg vil da lige som tømrer tilslutte mig naveren, jeg er bestemt heller ikke enig med hpox
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis