Expandet i træ?

Hej alle sammen.
Jeg er igang med at lave gynge stativ til børnene. Bygger det som et omvendt U af Ø16 cm. trykkede stolper. 
Nu tænker jeg så på, om man kunne bore 50 cm ned i stolperne og "lime" gevind stænger fast med expandet sådan at man kan bolte overliggeren på eller vil det ikke holde på sigt? Ellers vil jeg bruge Franske skruer men hælde mest til gevind stangen.

Håber nogen kan hjælpe 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej alle sammen. Jeg er igang med at lave gynge... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af chrfjo på 20 mar 2014 14:43
UNDSKYLD jeg skriver på en gammel tråd, men er blevet voldsomt inspireret af jeres ideer til gyngestativ, men kan simpelthen ikek finde nogen steder hvor man kan købe rundstokke eller lign i de størrelser..... indrømmet jeg har ikke været ude i omegnens byggemarkeder og spørge, men har ledt på nettet og kontaktet de to største byggemarkeder i nærheden uden held.

I må korrigere mig, hvis jeg er helt galt afmarcheret, men jeg tænker at de to lodrette stolper skal være på 4 meter (1 meter i jorden og 3 meter over jorden). Den vandrette skal være ca. 5 meter, således at der er plads til 3 gynger ved siden af hinanden. Det er i hvert fald ønsket.... jeg vil gerne undgå 3 lodrette stolper som ellers ses ovenfor.

Hilsen Christian
Helt i orden at skrive på en gammel tråd 

De rundstokke jeg købte var ganske alm. tryk imprægneret. Ikke lærke træ eller andet.
Grunden til jeg har sat 3 lodrette er, at det blev mere stabilt, da de ikke står på linje. Men vil da mene du godt kan nøjes med 2 lodrette og så en lang overligger på...

De blev køb igennem det lokale bygma byggemarked. Held og lykke med dit projekt


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej Christian

Jeg købte de mine bjælker hos SkovTrup i Hobro - de har et meget bredt udvalg af miljørigtigt robinie træ. Træsorten er et miljørigtigt alternativ til trykimprægnerede og tropiske sorter af tvivlsom herkomst og oprindelse. Robinie har desuden den fordel at det har en holdbarhed på mellem 18-30 år ved direkte jordkontakt.
I mit tilfælde brugte jeg ganske rigtigt bjælker på 4 meters længde - de er gravet 1,25 meter ned i jorden og støbt i beton. SkovTrup sælger også bjælker på 5 meter, hvis det er det du ønsker. Se evt. deres hjemmeside www.robinie.dk. Der er både mulighed for levering el. afhentning med egen trailer.
God fornøjelse med projektet.

Hilsen Thomas
Tak for svar og ideer!

THOMAS: har du brugt andet til at afstive stolperne med eller har du blot plantet dem i betonen ? Du graver 1,25 m. ned og hvor meget "rundt" altså hvor stort et hul ? Tænker 40x40 eller i den omegn ?

Chr.
Hej Christian

 Jeg har ikke brugt noget til at afstive stolperne med, blot støbt dem i beton, og de står endog meget solidt plantet i jorden - også her 3 år efter jeg lavede projektet. Siden da er gyngerne blevet flittigt brugt.
Hullet gravede vi øverst i en diameter på ca. 1 meter, men dette var simpelthen for at få plads til pæleboret, som vi anvendte. Da vi kom ned i 1 meters dybde var pæleboret nemlig ikke længere, så vi gravede hullet bredt i toppen - måske lidt svært at beskrive, så jeg har fundet et par billeder frem, der illustrerer min pointe. Har du et længere pælebor end 1 meter er det ikke nødvendigt med så stor en diameter øverst. Men jeg lejede pælebor i Bauhaus, og det længste bor de havde var på 1 meter. 
Du skal være opmærksom på, at det er en krævende opgave at bore et hul på 1,25 meters dybde, alt afhængig af jordbunden. Vi brugte ca. 2 timer pr. hul, da vi undervejs ramte lerjord som er ret anstrengende at bore i. Derudover rammer man også ind i mellem sten. Hver eneste sten man støder på skal fjernes med håndkraft - det giver lidt udfordringer når man en forbi 1 meters dybde (med mindre man har meget lange arme). Skriv gerne igen, hvis nye spørgsmål opstår.

Mvh. Thomas


Hej Thomas,

Jeg har også lige et par spørgsmål til dine fine gynger.

Vil det sige at dine lodrette stolper er cirka 2,75 m. over jorden? Hvilken tykkelse valgte du? Ø12-15?

På forhånd mange tak :-)

Mvh Michael
Annonce

Hej Michael

Det er korrekt at stolperne er 2,75 m over jorden. Det er en god højde, som giver gyngerne et godt svaj. Jeg valgte bevidst at lave dem så høje, da jeg synes det giver en sjovere gyngetur, end hvis stolperne havde været kortere. Helt præcist har jeg brugt disse stolper: Robinie Helpæl splintfri 12-15x400 cm, kernetræs naturpæl - glat pudset. Jeg købte 5 stk. til kr. 2625. De to overliggere en bare 1 lang pæl på 4 meter, der er halveret - dvs. hver overligger er 2 meter lang.

Mvh. Thomas

Hej Alle,

Inspireret af jeres flotte gyngestativer, er jeg også gået i gang med et gyngestativ.

Gyngestativet laves som et omvendt U (to stolper), robinie-træ, 4 meter stolper (15-18 i diameter) som graves 1.2m ned, huldiameter er 40 cm.

Jeg vil høre jer, hvad jeres erfaring siger, om jeg skal bruge beton eller grus/stabilgrus omkring stolper.

Mulighed 1: stampe grus/stabilgrus omkring stolperne. Fordelen kunne være at gruset fortsat kunne "pakke" ind mod stolpen, når stolpen fortæres med tiden. Evt sikre med 60 cm opretstående fliser nede i jord som lægger mod stolper på tværs af gyngernes svingretning for at få større trykflade og mere stabilitet.

Mulighed 2: Støbe med beton, ved ikke om dette giver problemer, når stolperne fortæres med tiden. Jeg har også set nogle anbefale, at man afslutter med beton måske 10-20 cm under overflade, da det skulle kunne give problemer, hvis man støber helt op, da der kan trænge vand/fugt ned, når stolpen tørrer/svinder i varmt vejr, mens "betonklodsen" ikke følger med
http://www.hegnsmanden.dk/Stoebning_af_hegns_stolper.asp
http://www.idenyt.dk/settings/forum/haven/nedstobning-af-stolper

Så giver det problemer på sigt med at stolperne vil stå og svuppe i støbeklodsen, i takt med at stolperne svinder ind/evt. nedbrydes som tiden går? Eller fungerer det fint med at støbe omkring stolperne?

På forhånd mange tak.
Mvh Peter

Velkommen til

Jeg kan kun sige igen og igen, at vægtstangsprincippet åbenbart er ophørt med at eksistere

Vægtstangsprincippet går i alt sin enkelhed ud på at grave stoilpen tilstrækkeligt dybt i jorden, så kan den ikke vælte.... tænk på at man før i tiden gravede træ telefon og elmaster ned, UDEN at støbe omkring dem og de er en anelse højere end et hegn eller gyngestativ


At grave et hul og fylde beton i, og derefter trykke en stolpe ned i "mudderet" svarer til at lave en blomstervase, så din stolpe kan stå med fødderne i vand hele året rundt
De eneste der har gavn af at du støber dem fast, er producenten af "stolpemix" og træ leverandøren, da du om føje år skal have nye stolper.... hvilket så indebærer brug af entrepanør materiel, dynamit eller andet "guf" når betonklodsen skal op af jorden

Skal du gøre noget godt for dit træ, så graver du hullet 30-40 cm dybere end du har brug for, og fylder grus ned i bunden, derefter sættes stolpen og der pakkes omkring den med grus, der stampes for hver 20-30 cm, indtil du når overfladen. Nu har du dels sat din stolpe fast, og dels sørget for at vand (det har det med at regne en hel del her til lands) bliver drænet væk fra dit træ


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Til "den pinke< Den Læresætning kan du ligeså godt kopiere,så du kan sætte den ind igen og igen.

Jeg har selv håndgravet masser af 7,5 m elpæle ned, dengang de var "moderne". De skulle 1,5 m i jorden og stod fortrinlig.
Man garver en grøft på mindst 1,5 m ud i den retning som hullet skal have mindst styrke i. Skal man ned i 1,2m behøver grøften ikke at være mere end 0,80m dyb. Så kan man stå i bunden af grøften og grave de sidste 0,40m op. Hold så gode U omgravede sider som mulig og stil stolpen næsten op imod den 3. uopgravede side. Mn evt. støtte den side hvor man har gravet grøften med en flise som kan ende ca. 0,20 m under terræn. . Men husk at stampe jorden/gruset hård både ved stolpen og på den anden side af flisen. Og når jeg siger stampe er det med en ordentlig stolpe eller en jernstang med en massiv klods nederst.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej MLU
Hvordan står det til med gyngestativet i dag, såfremt det fortsat bliver brugt af ungerne.
Er det fortsat stabilt?
Brugte du beton hele vejen ned i 1,25m dybde, som en Pink herre fraråder? 🙃
Når der rigtigt gynges til, svajer stolperne så efter +4-5 år

​Pft😊
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis