Expandet i træ?

Hej alle sammen.
Jeg er igang med at lave gynge stativ til børnene. Bygger det som et omvendt U af Ø16 cm. trykkede stolper. 
Nu tænker jeg så på, om man kunne bore 50 cm ned i stolperne og "lime" gevind stænger fast med expandet sådan at man kan bolte overliggeren på eller vil det ikke holde på sigt? Ellers vil jeg bruge Franske skruer men hælde mest til gevind stangen.

Håber nogen kan hjælpe 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej alle sammen. Jeg er igang med at lave gynge... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af tfs på 28 apr 2011 22:27
MLU - Det ser rigtig flot ud det gyngestativ du har lavet. Jeg skal selv igang med at lave et lignende gyngestativ, men jeg ved ikke hvordan jeg får rundingerne lavet på de lodrette stolper (som overliggeren skal hvile i). Hvordan har du lavet dem?
Hvor langt ned i jorden har du gravet stolperne ned?

Takker

Gravede hullet omkring 40x40 cm. (så der er godt med beton omkring stolperne) og så ned i en meter dybde. De rokker sig ikke en mm selvom der bliver gynget højt.

Her i dag kan jeg dog godt se at en 3 meters overligger er for lille så gå efter en 4 meters.

Rundingen var lidt svær at lave men jeg kan prøve at forklare det.

På stolperne fandt jeg midtpunktet ud fra dette tegnede jeg en halv cirkel, men det var svært da de jo runder

HUSK at få lodsnor på imellem de 2 midt punkter så overliggeren ligger i vatter

Da den var tegnet så var det bare at tage den længste klinge til en bajonet sav og så lade den arbejde lige så forsigtige igennem sådan at det blev en lige "skål" top overliggeren kunne ligge i.

Til sidst tager du det lange bor og bører ned igennem til gevind stangen og så spade bor ind så Larsen dornen kan komme ind.

Men brug gerne et spade bor på 30 mm da det gør det noget nemmere at ramme dornen

Ellers er vi selv glade for det så held og lykke med dit projekt

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 

Det færdige projekt:



 

Ser da godt ud....
Fine gynge stativer

Har selv lige bygget gyngestativ, men valgt en lidt anden konstruktion, da jeg helst var fri for at kæmpe med stoplerne med plæneklipperen, det kræver dog et passende bed og grave det ned i

Mest som inspiration til andre som søger på ligende opgaver
Annonce
Ja det blev squ også et flot stativ med natur bjælker

Til danielvagn: Ja man skal helst ikke have for mange forhindringer når man slår græs  Også derfor jeg valgte løsningen med 2 stolper (istedet for 4).

Til Orla. Nå så man kan lime dem fast. Tjae så blev man det klogere

Ellers så har jeg selv lige bygget videre på gynge stativet så børnene har 3 forskellige gynger at vælge imellem (og jeg er fri for at skifte hele tiden ).

Med tiden når børnene ikke gider gynge mere, kan man i den ene sektion sætte et rionet op og lade blomster vokse af, sådan at man har en hygge krog bagerst i haven.

P.S. Træ kassen bagerst er sandkassen med 700 kg sand i. Så kan de lige klare sig

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Flot løsning Danielvagn

Jeg ærger mig hver gang, jeg skal forsere vores gyngestativ, når der skal klippes græs...

Har du hentet iden, fra det gamle vippefyr i Skagen

Mvh jens

Skrevet af je__ns på 15 aug 2011 09:35

Flot løsning Danielvagn

Jeg ærger mig hver gang, jeg skal forsere vores gyngestativ, når der skal klippes græs...

Har du hentet iden, fra det gamle vippefyr i Skagen

Mvh jens

Nej men ideen kunne sagtens stamme der fra, typen hedder en giraf gynge, men dem jeg kunne finde kostede spidsen af en jetjager.

Der fulgte en bunke tømmer med huset da vi købte det for 2 år siden, der var bla disse gamle bjælker, som passede perfekt til formålet.

Fordelen ved gyngen er at den kan gynges i alle retninger, og ophænget er med leje så den kan dreje rundt uden at snorene begrænser.
Det kan blive en meget vild gyngetur

UNDSKYLD jeg skriver på en gammel tråd, men er blevet voldsomt inspireret af jeres ideer til gyngestativ, men kan simpelthen ikek finde nogen steder hvor man kan købe rundstokke eller lign i de størrelser..... indrømmet jeg har ikke været ude i omegnens byggemarkeder og spørge, men har ledt på nettet og kontaktet de to største byggemarkeder i nærheden uden held.

I må korrigere mig, hvis jeg er helt galt afmarcheret, men jeg tænker at de to lodrette stolper skal være på 4 meter (1 meter i jorden og 3 meter over jorden). Den vandrette skal være ca. 5 meter, således at der er palds til 3 gynger ved siden af hinanden. Det er i hvert fald ønsket.... jeg vil gerne undgå 3 lodrette stolper som ellers ses ovenfor.

Hilsen Christian
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis