Kilder i fingrene ved berøring - nulling en løsning?

Jeg har lige monteret en ny opvaskemaskine fra Bosch der har et betjeningspanel af rustfrit stål. Ved berøring af dette, kilder det i fingrene - fra tid til anden ret meget - så det nærmest gør ondt. Der er ikke jord i mine udtag i køkkenet, så det er nok derfor at det sker. Jeg har overvejet at få en installatør til at lave nulling i min tavle, men er ikke sikker på at det reelt vil løse problemet.. Inden jeg griber knoglen og ringer vil jeg gerne vide om det overhovedet kan løse problemet, eller der SKAL være en egentlig jord i udtaget?

/cs

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nårh - så var der en installatør der ringede tilbage til mig..
Nulling er åbenbart ikke tilladt, så det er den kedelige vej med at trække kabel osv..

/cs

Jeg ved ikke om det er lovligt, men da jeg en gang havde det problem, satte jeg en ledning fra maskinens kabinet over til vandrøret.Det hjalp på det lede problem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis det en en ny ting så retur med den. den har alt for meget læk strøm. langt over de 0,5mA som man kan acceptere. uanset om et stykke udstyr er jordet eller ej må det ikke være ubehageligt at røre ved det grundet lækstrøm.

Jacob
Hey
Har ikke noget at gøre med en fejl i maskinen. der skal en jordledning på og den kildrer fordi der sidder et støjfilter i den Det vil kildre uanset hvilken vej du vender fase og nul .
En ledning fra maskinens kabinet til et vandrør der er lavet i metal kan hjælpe ,det er bare slet ikke lovligt Jeg kan forestille mig hvis nu røret skæres over i kældren og erstattes af et plasticrør og der måske sker en kortslutning i maskinen så har du fasen på vandrøret og hvis det har forbindelse til køkkenvasken, så har du slet ingen problemer med konen efter hun har har rørt vasken.
Ja, installatøren snakkede også om at det var støjfilteret der var årsagen til problemet. Jeg får ham på besøg en af dagene, så må vi se om han kan lave noget smart - evt banke et jordspyd ned i min krybekælder

Nu I siger det med at det er forbudet til rør... Sådan er det på stikkontakten til mit gasfyr. Der sidder jordforbindelsen på gasrøret af kobber..
Er det heller ikke lovligt?

/cs

Netstøjsfiltret må ikke generere så stor en lækstrøm at apparatet bliver ubehageligt at røre. det er på netstøjs filtre at man finder en lækstrøm på 0,5mA acceptabel. generelt må der ellers ikke være nogen lækstrøm på et apperat

Jacob
Hey jacob
Det gør de altså og det er derfor der skal jord på ellers virker filteret ikke.

Angående kobber gasrør. Det er ikke lovligt,men det tager krybestrømmen og kan give samme overraskelse som vandrøret
nu fik jeg besøg af installatøren.

Han fortalte mig at der er -den rigtige- løsning.. og så "den rigtige"...

-den rigtige- indebærer at trække nye kabler fra tavlen hvilket jeg på nuværende tidspunkt ikke er interesseret i, da alt el alligevel skal laves om på et tidspunkt i nærmeste fremtid.

så er der "den rigtige" løsning hvor jeg spænder en jordledning fast på et vandrør..Huset er fra før 197? så han kunne ikke se et problem i en udligningsforbindelse..

/cs

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis