installation af varmepumpe -hjælp!!!!

Hej!
Jeg har installeret en panasonic varmepumpe, men har kvaget mig mht vakuum. Jeg har først vakuumsuget, dernæst åbnet for den øverste ventil (gassen) slukket igen og tændt for anlægget. Jeg kunne konstatere at der ikke kom varme/kulde, hvorefter jeg opdaget fadasen, jeg åbnede straks begge ventiler, men stadig intet kulde/varme. Hvad gør jeg nu?
Hej! Jeg har installeret en panasonic varmepumpe... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..
I hvor lang tid har du haft anlæget kørende, før du konstaterer at det ikke virker ??? Arbejde med den slags er ofte = tålmodighed
Mvh Jan J
Der er nu ikke så meget i det, der skal fagfolk til, de gasser som er i varmepumper er skadelige for miljø mm. og det mener jeg ikke er i området " gør det selv"

PS: Har jeg skrevet en paragraf ?

Selv God Weekend, skal selv på ferie

Zap

Ulovligt eller ej så har jeg tænkt mig at anskaffe mig en varmepumpe til sommerhuset og installere den selv og dermed er jeg da vældig interesseret i at høre hvad bemeldte DSA gjorde forkert og hvorledes problemet blev afhjulpet!

Jeg har jo så ikke den rette autorisation til dette og jeg må erkende at jeg ikke forstår hvor det lige pludselig er blevet så vigtigt med de små luft/luft pumper. Misforstå mig ikke - jeg har ikke til hensigt at nedgøre alle kølemontører eller tage brød ud af munden på nogen, men jeg synes at det er netop lav det selv eller...? Efter min bedste overbevisning kan intet eksplodere, forurene andres drikkevand, give stød, forgifte etc udover et udslip af en meget lille mængde kølemiddel. Vi skal starte et eller andet sted, men er det ikke en dygtig kølelobby, der har grinet hele vejen ud til bilen da de gik fra det udvalg i Folketinget, der skulle iværksætte denne forordning?

Uanset mit faglige ståsted er jeg debutant på varmepumper og suger gerne erfaringer.

Anyone??
Hej vvsér

Du spørger til hvad der kan gå galt. og vil ikke nedgøre køle folket, hvad kølefolket angår de er nok lige glade, for der er gode penge i " gør det selv folket" og ja den rette autorisation skal der til .EL til elektrikkeren, og køl til kølemanden.
Du skriver at det jo ikke kan forgifte nogen, eller forurene, der tager du fejl.
De gasser som bruges er meget ! skaldelige for drivhusefekten, og det vil efter de nye regler blive strafbart at lukke kølemiddel ud, ved så ikke lige hvem der skal sikre det, men 1kg kølemiddel skalder det samme som at brænde mellem 3000 til 10000m3 gas af lidt afhænig af typen.

PS: husk at du skal gøre dit forsikringsselskab og kommunen, opmærksom på at du har sat en varmepumpe op.


Zap

Ja ja vvs'er... vi kommer allesammen lige forbi dit hus og tager en mursten hver. Kun en enkelt hver. Så gør det jo ikke noget....!!
-Det er også det der hedder "Mange bække små, gør en stor å"

Nu kræves der jo også autorisation til VVS arbejde. det er fordi der er nogle regler der er vigtige at overholde.
Du ved formentligt hvad "Diffussionstæt" betyder. - Det er ikke alle der monterer deres egen varmepumpe, der gør det. Og når så deres køleanlæg ikke virker ordentligt og den fryser til is. Ja så kommer sådan nogle som mig ud og fjerner de strips som isoleringen er samlet med, og samler det rigtigt. Det skal nemlig gøres så det er diffussionstæt.

Og som en ekstra bonus; Loven er ikke lavet for at du skal forstå den. Den er lavet for at beskytte miljøet og sørge for at der ikke sker ulykker!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
D'herrer Zap og næstformanden - tak for jeres kommentarer..

Jeg ved jo selvfølgelig godt at kølemidlet ikke er godt for ozon-laget og at der er en årsag til at nogen af os har autorisationer til de fag vi nu arbejder med.

Men min pointe med min provokation (om i vil) var snarere netop det faktum, at der er ingen konsekvens forbundet med makværk på selvgjorte sager. Vi har hverken et VVS-, EL- eller kølepoliti til at tage rapporter, når der sker skader og forsikringsselskaberne gør jo typisk heller ikke meget væsen af sig i den slags sager.

@Zap: forsikringselskab og kommune? Det vidste jeg ikke - hvad er forskellen på før og efter? Jeg havde el-varme før, nu har jeg stadig el-varme blot med en højere nyttevirkning? Jeg har hørt at man taler om lovpligtigt eftersyn, men hvis det forvaltes som man f.eks. forvalter OR (oliefyr) dvs. semi-frivilligt, så har det jo ikke den store værdi?

@næstformanden: jeg ved jo qua mit fag hvad diffusionstæt er, men du må gerne dele din viden med mig... ! Jeg har til dato ikke set en villa-luftpumpe isoleret på andet sted en på rørene med den type isolering der typisk leveres med præ-isolerede rør. Hvad er din pointe?

Jeg tillader mig desuden at tro, at jeg godt forstår loven her... og en del andre, men nu er dette forum jo til deling af viden og man kan jo godt dele uden at opfordre til ulovligheder. Ved at få svar fra bl.a. jer to kan jeg også nemmere træffe den rigtige beslutning og følge med i hvorfor tingene gøres som de gør.

Ved at forklare til det oprindelige indlæg at DSA har gjort det og det galt (hvis i tilfældigvis ved det) er der jo alt andet end lige nogen andre der slipper for at lave samme fejl. De andre arbejder jo videre med deres projekter alligevel (fordi der ingen konsekvens er) og jeres kollegaer skal alligevel ud og rette fejl på isolering, evakuere, efterfylde osv.
Til VVSéren

kommunen jo det skal stå i BBR opvarmningsform
Forsikring, det er en del af din opvarmningsform, og den skal vel forsikres evt. brand

Jo du har ret, der er ingen konsekvenser, det skule lige være ved salg af ejendommen, der vil køber nok stille spørgsmål om lovligheden, det ville jeg!
Så skal det jo gøres lovligt, typisk ved at en elindstallatør kommer og ser ejendommen igennem det kan give overraskelser :-) til gør det selv manden
I dag er der krav om årligt syn på maskiner over 2,5kg kølemiddel, men ingen kontrolmyndighed.

Reglerne på området er ved at blive ændret, så hele branchen venter på hvad der sker, der kommer jo også et nyt bygningreglement i år BR10 hvor krav til VP er beskrevet.

Du ønsker svar til skriveren af tråden, det mener jeg nu han har fået, mange af.

Jeg tror han har fået lukket kølemiddlet ud, men det kan han ikke selv konstatere, der er mange fejlmulighedder, han taler om han evakuere, hmm de her små billige bilka maskiner leveres med evakuerede slanger og skal normalt bare samles, men hvis det er et anlæg som skal evakueres så er det vigtigt at det gøres rigtigt, og ved de rigtige temperaturer, Vac på -0,98 til -0,99 i 30 minutter, det kræver spicielpumpe, hvis ikke og der er det mindste vand i fryser det og slut med køl.

Der er mange ting som kan gå galt, og derfor var en del af svarne, at han skal kontakte en kølemontør og det er det rigtige svar !

Zap

Hej Alle!
Tak for de mange indlæg! Jeg har vedhæftet en pdf fil, som jeg har fuldt-næsten...
Umiddelbart skulle der ikke være mulighed for at gassen er luket ud, da anlægget var tæt, men proceduren fulgte jeg desværre ikke helt- sen aften- træthed... så ja, jeg må nok krybe til korset og finde en kølemontør... Kølemidlet brugt er i øvrigt R 410 A. Og anlægget er Panasonic...
Du kunne jo også være uheldig, at der er en defekt på varmepumpen, så den slet ikke virker.
Så er det jo rigtig svært at greje som gør det selv mand, når man står lidt tøvende overfor opgaven.

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis