hjælp båd køb

Hej igen
og ja det er ham igen igen. har nu været ude og se/sejle i en del motorsejler/sejlbåde.
 jeg og lille mor er enig om at det bliver altså en familie sejlbåd, til næste år
  minium fod 30 maks 35fod
maks pris 210000,kr
minium faste køjer 3  
 skal være sejl klar
lyder det urimlig? nogle forslag? nogle her på LDS der har noget til salg?

    alle svar og råd modtages med tak,                         


Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Hej igen og ja det er ham igen igen. har nu været... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej Håndværker
minium 29 fod
og max 35 fod

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Hey Njord

ja vi har set lidt både over på den side af sundet, nu er jeg nok den slags jyder der går med livrem og seler.  kan ikk rigtig overskue det svenske markedet.
også som du skriver hvad med garanti og alt det der   så skal  man jo næsten ha nogle med der har prøvet det før  
                men tak for tippet

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Hej Jbr.
flot skib men tror det bliver en ren sejlbåd

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Det er nok klogt at overveje hvilken type, du vil ha'. En tung langkølet, kursstabil type eller en mere nutidig type, lettere og med midre køl, hvor man skal ha fat i rorpinden hele tiden, på en eller anden måde. Begge typer har deres tilhængere, men sejler ret forskelligt, dog vil jeg sige " hold dig langt væk fra både, som er brede på midten, og smal for og agter" de lider af IOR syge og sejler skidt, find en, med harmoniske linier.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
@ Lynæs... jeg har læst din forklaring på hvad IOR sygen er, i en anden tråd.
Men jeg ved ikke lige, hvordan man (teoretisk) kan regne ud om en båd er i risikogruppen, for at have IOR syge.

Hvis jeg kigger mig omkring, kan jeg se, at en af de både jeg har kigget en del på, men af andre grunde er gået væk fra igen, netop har det du skriver, om smalt forskib, meget bred på midten og smalt agterskib. Nemlig en Granada 27.

Har den IOR syge?

Min egen Solus 24 er jo også smal forrest, og bred på midten, men måske er det et forholdsvis bredt agterparti der redder den fra at have IOR syge?
Vil dog bemærke, at ved en enkelt lejlighed, fuld sejlføring og pludseligt kraftigt vindpust, kunne jeg hive alt det i roret jeg havde lyst til, det skete der ikke meget ved

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
At dit ror ikke tager ved i sådan en situation, skyldes helt andre faktorer, Solusens ror sidder jo bag en finne. Det gør den mere retnings stabil men hindre at du kan gøre ret meget ved pludselige voldsomme vindstød. Der skal der et såkaldt spaderor til, hvor en del af roret sidder foran rorakselen, det gribes så til gengæld også til ved den mindste korigering af kursen og man skal sidde og holde godt fast i pinden for at båden er retnings stabil.
Hej lynæs.
og alle i ander i denne herlige tråd.
er meget hug på den ÅH 30 ballad. (mener den er i familie med en albin) som jeg vil se på i næste uge. nu ved jeg ikk en bjælle om hvad. IOR syge er?????
men det lyder grimt. har selv sejlet med i en G 31 syntes det gik fint. oss med en hel vind men det er nok noget andet en en G 27 ere.

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

IOR er en kapsejladsregel, som favoriserede både, der var brede på midten og smalle i enderne, den type kunne så vinde uden at kunne sejle ret hurtigt. Eks. Bianca 26, Elvstrøm 32. Man kan generelt sige at både, som får meget anderledes linieforløb under vandet, når den krænger ikke er så godt. Moderne både har jo fået agterspejlet tilbage, og har som følge deraf ikke de problemer. Balladen har lidt af sygen, den af dig tidligere nævnte Ohlson 28 har ikke. Men der er jo grader af det på mange både, nogen bådblade har senere beklaget deres begejstring for disse både, som helt ukritisk blev rost til skyerne, og de havde da også en masse plads indenbords, til bl.a. pantry mm. som kunne lokke konerne med. Hvad angår Granada 27 har jeg kun sejlet i den i let vejr, det gik fint med sejl, men da den indenbords diesel blev starte opdagede man hurtig, hvad et ror med meget forror kan gøre, man skulle ganske enkelt klamre sig til rorpinden, slap man den, slog den ud , helt i borde, til en af siderne, og båden snurrede straks rundt. Jeg vil sige umuligt at anvende, uden en mekanisk anordning, f. eks. en rorpindspilot.
Nu skal det ikke forstås som om man ikke kan sejle en IOR båd, det kan man da fint, bare man justerer sin sejlføring, så båden ikke krænger ret meget, og undlader spiler i hård vind.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
@ DS... du kunne jo prøve at leje en i en uge for at se om det skulle være den rigtige båd for dig og hustruen.
Prøv at se her:
http://www.dancharter.dk/ah30.htm

Det er da forresten den du tidligere har skrevet om i denne tråd:
http://www.dba.dk/aah-30-ballad-aar...-67185816/

Så der er altså tale om en udlejningsbåd, du har kig på.
Om det skal have betydning for prisen, ved jeg ikke, men jeg ville da nok give båden et ekstra grundigt check, specielt fribord, bund og køl, for evt. tidligere skader.

Men umiddelbart ser det da helt sikkert ud til at være en pæn og velholdt båd.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej lynæs og jbr
tak for svar og forklaring om IOR. det er en go ide om at leje en båd MEN nu er ferien slut for i år suk suk.
nå pyt der er frisk strøm på batterieren igen.
og jbr tak for imfo om båden. den for lige et ekstra tjek vi tror og håber at sælger er ærlig .
jeg plejer at se det bedste i folk først. det er ikk gået galt i nu. der er jo oss lige den dofour 3800.
den skal da osse lige tjekkes ud.

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis