Mærkevaretyrani og/eller dumme forbrugere ?

Halløjsa,

Endnu engang er jeg blevet overbevist om, at når man køber et eller andet fancy mærke, indenfor hårde hvidevarer, er høj pris bestemt ikke lig med kvalitet.

I vores hus er der et dejligt køkken med en indbygningsovn fra SMEG. Den ser da pæn ud, med rustfri front osv.
Men det er der jo så mange der gør.

Altså flot italiensk design... på lågen. Og det var så det

Så snart man hiver ovnen ud, for at reparere en sammenbrændt ovnvælger, viser det sig, at alt hvad der sidder bag lågen er præcis den samme (ringe) kvalitet som andre ovne jeg har rodet med. Ingen speciel kvalitet her... men dele fra  Kina og Tyskland i en stor pærevælling.

Så er det jo fantastisk, at sådan en ovn kan sælges for ca. 6-7000 Kr. hvor noget tilsvarende i et "billigt" mærke kan fås for 2-3000 Kr. med nøjagtig samme funktionalitet.

Jeg klarede selv reparationen for 408 Kr., men en installatør skulle have godt 2000 Kr. for at udføre dette.
Skulle det ske, at ovnen på et tidspunkt skal udskiftes, ja så kommer der nok en BEKO til 2500 Kr. ind i "hullet" efterfølgende.
Der er nemlig ikke noget, bortset fra en italiensk designet front, der kvalitetsmæssigt adskiller disse produkter.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Halløjsa, Endnu engang er jeg blevet overbevist... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er det samme, ligsom i en Rolls Royce og en og en Skoda Octavia.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er en rigtig antagelse , ktm.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej lynæs

Ironi.?

Ved godt at der er forskel på tolerancer i transistore og modstande, osv. dem med de meget små tolerancer er jo dyre for mig at anskaffe ved jeg.

Men et fjernsyn kan der vel ikke være den helt vilde forskel i forhold til kvalitet, jeg mener det jo nok er de samme komponenter.

Smag og behag kan vel diskuteres til evig tid, deri forskellen.

En Rolls Royce har da altid (for mig) været en super bil men den har jo nok noget mere Luxus indtræk osv. hvor en Oktavia måske har mere kust-produkter i sig, så deri ligger forskellen nogen vil transporteres på 1. Kl. andre på Turist Kl. hvis vi vælger at bruge disse ord.

Men i bund og grund er de jo bare transport midler som skal bringe folk fra A til B

Jeg var en gang til biludstilling i Bella Centeret hvor der var Roll Royce og andre meget dyre biler, men der var ingen pris modsat alle de andre steder.

Så jeg var jo nysgerrig og måske naiv og spurgte til prisen, men den "venlige" mand sagde at det behøver du ikke at vide, nå jeg trak på skulderen og gik videre det kunne han jo måske godt have noget ret i.

Jeg var som sagt jo bare nysgerrig, er det virkelig så tydeligt at man kan se på folk om de er stenrige eller bare såkaldte alm. tænkte jeg, ved jo godt at man siger at klær skaber folk men alligevel.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Mange dimser har jo samme funktion, men ikke nødvendigvis samme kvalitet.
Mange siger man får, hvad man betaler for. Det er så ikke altid rigtigt, men sikkert er det, du får ikke noget, du ikke har betalt for.
Man kan vel sige at dyre produkter kan sælges en kort tid, hvis de ikke også er gode. Folk gider ikke betale for dyrt skidt, så man kan sige at ved at købe et nyt dyrt mærke, får man ikke andres erfaringer med.
Et eksempel er ure, mine gik gerne i stykker efter garantiens udløb ( vand i kassen ), ure der skulle kunne tåle vand kostede 7-900kr. En dag så jeg et TAG HEUR , som kostede 2400, jeg plagede konen, og jeg går stadig med det hver dag ca. 25 år efter. Dyrt engangsbeløb, men billigt i længden. og fejlvisningen er lig nul. Det er med i bad, på svømmeture, stadig glad for det, det har dog kostet et par nye lænker.

Klæ'r skaber i høj grad folk, jeg får da ikke samme opmærksomhed, med hverdags og fint tøj. Specielt ikke i dyre butikker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Det med priser og kvalitet forekommer mig ofte at være en anelse diffust.

For en 8-10 år siden købte jeg en havetraktor, Husquarna med en sideventilet 12,5 hk B&S motor. Det er vel en slags mærkevare? Den gav jeg små 12.000 kr. for.
Den var efterhånden en del mishandlet og slidt og opgav så stort set ånden for en måneds tid siden. Jeg har ikke været særlig imponeret over den i forløbet.
Så skulle der en ny til og jeg afsøgte Indernettet for billige tilbud på noget tilsvarende og fandt frem til en med en topventilet 12,5 hk B&S, men et mig aldeles ukendt produkt MTD, men nu til 9.000 kr.
Det viste sig så at være et langt mere kvalitetsagtigt produkt. En i min begrebsverden meget finere motor, der i øvrigt kun bruger det halve benzin, har støttehjul på klippekassen, hvilket var en stor ulempe på den anden, at den ikke havde. Den nye har et mere sofistikeret gearsystem, jeg tror det er noget med nogle variable remskiver.
Og så er den iflg. diverse skilte osv, oven i købet produceret i Tyskland, hvor produktionen af den anden står hen i det uvisse.

I dette tilfælde synes jeg, at jeg fik en noget bedre maskine, selv om det ikke er en mærkevare, til en billigere penge.

(Men i øvrigt er jeg ved at have fået tilstrækkeligt med varme for en stund!)

Med venlig hilsen
ktm

 

Angående dyrt contra billigt har jer erfaring for at hvis jeg holder mig til en mellem-pris-vare det har fungeret fint for mig i mange år.

Det siger sig selv at hvis du køber noget meget billigt, så billigt at det burde være løgn ja så er du jo også selv ud om det, med at skulle af sted igen kort tid efter i samme ærinde og noget  klogere end forrige gang.

Vores efterhånden køb og smid væk mentalitet synes jeg er en skidt.

Det med at få mere opmærksomhed hvis man udstråler at der er styr på tingene er rigtigt indrømmet,

M.vh. maskinsndker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Uanset at jeg udstråler nærmest ingenting og er inderligt ligeglad, lykkes det mig i forbavsende høj grad, at komme af med mine skillinger, uanset hvor jeg kommer.
Det ville da ikke være godt for mig, hvis jeg udstrålede at være en farlig fin ka'l med en velspækket tegnebog, hvis det var ensbetydende med større opmærksomhed og dermed flere gribbe til at lænse mig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg fik så en Rolls Royce støvsuger idag. en philips fc 9256. sammenlignet med de nilfisk, miele, dyson osv. jeg har prøvet er det en gude maskine. så mærkevarerne kan ikke helt afskrives. jeg havde ellers afskrevet philips totalt.

så det var en positiv oplevelse.
jeg glemte lige prisen. 1729kr ...

Jacob
Der kan jeg næstren give dig ret Jacob, men jeg er så gået fra elendige støvsugere til en Porche. Jeg købte for tre måneder siden en Electrilux Cyklonic til 2000,00 Kr. Godt nok den dyreste jeg har ejet, men selv de små genstridige hundehår min hund render rundt og taber må opgive og ryger af tæppet i første strøg. Den er så kraftig i suget at den løfter gulvtæppet op fra gulvet hvis jeg løfter mundstykket.
Det bedste af det hele ingen poser og flere filtere der er meget lette at rengører. Den støjer heller ikke så meget.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis