Kan man halvere højden på gasbeton sten over døråbning?

Hej gds'ere

I mit sommerhus har jeg en indvendig bærende væg bygget i gasbeton med en døråbning ude i siden. Problemet er, at døråbningen er 10 cm for lav. Derfor planlægger jeg at lave døråbningen højere.

Over døråbningen ligger der en gasbeton sten i fuld størrelse. Kan jeg godt save 10 cm. op i den (så den bliver ender med at have halv højde), eller får jeg et problem med bæreevnen? Jeg tænker at stenen i fuld størrelse måske fungerer som en slags afstiver...

Det skal siges at væggen er ca. 250 cm. høj og jeg planlægger at døråbningen skal være 205 cm.

På forhånd tak

/P
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
normalt vil der ikke ske noget ved det , men skal lige vide lidt mere om væggen
er det en skillevæg eller ved ydervæggen ?
ligger der en bjælke lige over midden af hullet ?
og hvad skal den bære ( beboelse ovenpå ) ?
Det er væggen mellem den gamle del af huset og en nyere tilbygning, dvs. en gammel ydervæg som er nu er blevet indvendig væg.
Der ligger ingen bjælke eller andre forstærkninger over døråbningen, kun en hel gasbeton sten som er ligeså bred som døråbningen.
Der er ingen første sal så væggen bærer kun taget. Taget er af typen tagpap med lav hældning.
De gasbetonbjælker jeg har savet i, har alle indholdt lidt stålarmering, men når der ikke er mere over bjælken, end det du beskriver, ville jeg ikke have de store kvaler med at forsøge.
Du kan jo altid lægge et ståltegl ind, hvis det viser sig at skidtet revner og synker.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for input.
Hvad har du savet med? Jeg overvejer at prøve med en bajonetsav eller forsøge leje en mursav.
Bajonetsav med klinge til at save i murværk vil være fin.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis