Sandpude/pladevibrator

Hej

Jeg skal have gravet ud og etableret en sandpude på ca. 80-80 cm. I den forbindelse jeg jeg bruge en pladevibrator. Dem kan man få i mange størrelser. Er der nogen, som kan oplyse, hvilken størrelse der bør købes til en sådan opgave ?

På forhånd tak !

Selvbyggeren

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal du kun bruge en vibrator til den ene opgave?
Hvis ja, er det da noget overkill!
Jeg ved så ikke hvad en sandpude skal bruges til, men åbenbart skal den være fast, som jeg udleder af at du vil købe en pladevibrator.

I stedet for kan du taget f.eks. et stykke tømmer 4x4 og sætte et tværhåndtag på og på den måde lave dig en "jomfru", som du kan stampe sandet til med for hver 15-20 cm lag. Brug evt. vand yderligere, så bliver det mere fast end en lille pladevibrator kan gøre det.
Endelig kan man leje en sådan fætter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Sådan en "jomfru" kommer kommer man sgutte langt med, med mindre det bare er et par stolper man skal have "plantet".
Havde en entrepenør ude i sidste uge. han havde en pladevibrator med, mener han sagde den var på 500kg. Den skulle kunne kompaktere ned i en halv meters dybde. Sådan er forresten også meget mere behagelig at anvende end en lille hobbymodel. På denne her styrede man "køre"retningen med et vippehåndtag. Sådan en fætter behøver du jo kun leje i nogle timer.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det bliver da også en dyr fornøjelse at leje en 500 kg pladevirbrator, til den lille firkant... du kan jo ikke selv få den af og på traileren, så den skal jo leveres og afhentes..!

Jeg ville stampe det i hånden som KTM forslår, det er trods alt kun 80 x 80 cm... evt slå med jomfruen på en 25 x 25 cm plade, så skubber du ikke bare sandet væk...

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej
Beklager, at jeg fik skrevet mit spørgsmål lidt hurtigt. Der er tale om en sandpude, som skal benyttes under vores nye 2-plans hus. Grundplanet er på ca. 155 kvadratmeter, men idet undergrunden består af fedt ler, skal der udgraves ca. 80 cm. og etableres en sandpude. Det er til opbygning af denne sandpude, at jeg skal bruge en pladevibrator. Jeg troede at man kunne benytte f.eks. en 140 kg. tung pladevibrator. En sådan kan man få fra ny for ca. 12.000,- kr. Jeg ville så blot have banket tynde lag på ca. 10-20 cm. til jeg var færdig. Kan det lade sig gøre, eller er man nødt til at få fat i en, der er meget tungere for at sanpuden bliver perfekt ?

Selvbyggeren

Jeg brugte en mindre pladevibrator til at banke stabiltgrus sammen under min 50 m2 terrasse.
Den leder jeg i dag efter håndværkere til at lægge om, idet lortet er sunket betragteligt. Men selv i disse for vort land så onde og trnage tider, er det ikke en attraktiv opgave for nogen!
På andre 30 m2 terrasse, hvor jeg kunne køre med min Fordsom Major traktor, og trykke stabiltgruset, ligger det lige så fint, som da jeg lagde fliserne for 10-12 år siden.
Jeg stoler ikke en skid på mindre pladevibratorer, og da slet ikke til en opgave som din.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce

Du skal ikke gå på kompromis med sandpuden, der er jo ganske skrappe krav, bla må man kun udjævne den med bæltekøretøjer.

Der er jo nok en grund til at en prof pladevibrator, koster en forfærdelig bunke penge.
Som jeg lige husker det, koster sådan en fætter af dem som dur til din opgave, i nærheden at 100 kg.

Hvis du får en entrepanør, til at etablere sandpuden, står han også inde for kvaliteten.
Et hus med sætningsskader er jo ikke sagen

Eller i det mindste leje en prof vibrator, da jeg lavede en ny indkørsel, lejede jeg en af den lokale entrepanør, det var en ret stor fætter, men den kunne arbejde, og havde frem og bak, så den var rigtig nem at bruge, det kostede ikke alverden, så blev den leveret, og hentet igen (man henter ikke lige sådan en fætter på traileren)

mvh jens

Jeg må melde mig i koret af at korrekt værktøj er 90% af arbejdet.
Sådanne proff. grej kan altså noget.
Jeg har været med til at lave en p plads på sådanne ler underlag. der kørte vi med en lille plade vibrator på 300kg og en 9ton vibrator tromle. Det virkede.

Jacob

Hej

 Jeg fik 20 m3 fyldsand i sidste uge til noget udgravning 80 cm dybt. Så lånte jeg sådan en. det stampede det helt ned i 80  cm dybde. Ikke en pladevibrator, men nok snarere som en brolæggerjomfru.  Ved ikke hvad den hedder men den hopper og stamper har benzin motor. Ret effektivt og det tog 20 minutter, så var sandet banket ned..

Det er en jord loppe du tænker på, ganske effiktivt stykke værktøj, men den egner sig ikke til sådan en stor opgave, man bruger dem normalt kun til at stampe huller op, og stampe langs sokkel osv.

Mvh Thomas Hansen

Problemet med at stampe sand er, at det først flere år efter viser sig, om det er gjort godt nok..

Mine oplevelser siger mig, at fordi det i øjeblikket ser rigtig godt og fint ud, er det ikke ensbetydende med at det på sig, var godt nok. Og det uanset om det er proffer eller amatører

Personligt ville jeg overhovedet ikke regne med at kunne få banket 80 cm grus tilstrækkeligt sammen, men ville i stedet vælge f.eks. skærver eller sten 40-60., når det skal være så tykt, eller en blanding af sten i bunden og flamingo i hårhed min. 80.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis