Sandpude/pladevibrator

Hej

Jeg skal have gravet ud og etableret en sandpude på ca. 80-80 cm. I den forbindelse jeg jeg bruge en pladevibrator. Dem kan man få i mange størrelser. Er der nogen, som kan oplyse, hvilken størrelse der bør købes til en sådan opgave ?

På forhånd tak !

Selvbyggeren

Hej Jeg skal have gravet ud og etableret en... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det vil være surt at spare 50000 kr på sandpuden, hvis der efterfølgende kommer sætningsskader
Kan man i det hele taget komprimere, et lag på 80 cm, på en gang? jeg ville nok dele det i en to tre lag, og stampe det op, for hver lag.

En såkaldt jordloppe, dur ikke til opgaven.

mvh jens

Så har han sku fyldt mig med løgn, ham der lånte mig jordloppen
. Han sagde den fint kunne banke fyldsand i en tykkelse på 70-80 cm.
Nå, skie mæet,, Det var bare et større hul udvendig,. Så det falder jo nok sammen med tiden.
Jeg overvejer at købe den pladevibrator, som PLindberg har til salg i øjeblikket. Det er en 140 kg. tung pladevibrator (10.000,- kr.) og der står, at den kan banke ned til ca. 50 cm. Jeg er villig til at nøjes med 20-25 cm. ad gangen, hvis jeg så blot kan være helt sikker på, at det er muligt at banke en sikker sandpude op, som ikke resulterer i følgeskader/sætningsskader når huset/garagen er opført.


Selvbyggeren

Hvorfor lader du ikke entreprenøren udføre det arbejde? Ved godt forummet hedder "lav-det-selv" men en entreprenør har helt sikkert udstyret og den knowhow der skal til for at sandpuden ikke sætter sig med tiden og vil også stå med ansvaret hvis noget mod forventning går galt. Og skal du så også ud og leje en rendegraver/ged til at køre sand på med bliver det jo også til penge.

Mureren.

Er rendegraver, og ged ikke bandlyst, når det gælder etablering af sandpude?

Jeg mener kun der må bruges "bæltekøretøjer", især hvis det er blød lerbund, kan det give sig enormt, hvis der køre en tung ged, eller dumper henover. Det kan ligefrem danne en bølge, som der så sætter uro i undergrunden.
Hvorimod et bæltedreven, har meget større kontaktflade.

Det kan da aldrig betale sig at købe en vibrator, lej den af en entrepanør, det koster da næsten ingenting for en weekend.
Ja eller lej den hos Nordjysk lift, Cito, Hertz eller hvad der nu er nærmest...

I forbindelse med jeg lavede carport, med isoleret redskabsrum, lejede jeg en lille pladevibrator, hos en entrapanør, det kostede 100 kr for hele weekenden, og de var rimelig effektiv, forrige gang jeg skulle bruge en, lejede jeg en i Silvan, den havde samme størrelse, men den var ikke nær så effektiv...
mvh jens

Annonce
Det er muligt du har ret i det Jens, men bortset fra det er et bæltekøretøj nok ikke billigere i leje....
Det var af en entrepenør, jeg fik det at vide, han sagde de skulle bruge bæltekøretøjer, men måske er det noget med, at de skal stå inde for, at der ikke kommer sætninger, så det kan jo være noget deres forsikringsselskab kræver.

mvh jens
Når jeg blander mig ret meget og advarer, er det fordi jeg fulgte opførelsen af mine forældres hus i 1970.
Huset ligger på en skrånende grund, og i den dybeste ende blev der sikkert lagt ca. 80 cm eller mere stabiltgrus på. Det blev stampet og pakket endog meget grundigt.
Da jeg ryddede bulen, efter jeg blev forældreløs for små 10 år siden, opdagede jeg, at netop i den ende af huset med det tykkeste lag stabilt under, var gulvet sunket 12-15 mm.
Jeg vil gentage forslaget om at bruge sten fsv ang. den største del af opfyldningen. Sten er lettere at pakke end sand/grus.

Endvidere oplever jeg mange sætninger på min gårdsplads og terrasser efter opgravninger, hvor jeg har fyldt op med stabiltgrus, for at undgå ler, der er endnu værre at pakke.

Med venlig hilsen
ktm

 

#ktm
Jeg synes faktisk det lyder noget farligt. Du kan da ikke lægge et lag sten og et lag sand ovenpå og så forvente at sandet bliver der! Det vil da med tiden blive skyldet ned i hulrummene mellem stenene. Og du kan ikke pakke dig ud problemet fra starten af, det er umuligt. Dette er også årsagen til at man ikke skal efterlade ubrugte kloakrør og lignende i jorden.

Næ, brug sand, sand og kun sand. Og få det banket ordentligt sammen fra bunden af.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg er overvejer nu, at først banke 20-25 cm. sand op i bunden af udgravningen, og så fulde op med Leca-nødder, til jeg når punktet, hvor Styrolitt-pladerne skal lægges. På den måde opnår jeg samtidig et kapilærbrudende lag, og en ekstra isolering. Vælger jeg denne løsning bliver der vis kun behov for en af de små pladevibratorer. Jeg har dog lidt svært ved at forstå, at man overhovedet må benytte en pladevibrator helt tæt op ad de nyopførte Lecablokke ved sokel og skillevægge. Er der nogen, der har erfaring med ovenstående løsning ?


Selvbyggeren

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis