Gips uden på gasbeton

Hej.

Vi har købt et gasbeton hus fra 1966, hvor der indvendigt er sat en blød masonite plade på de fire ydre vægge. Dette giver væggene sådan en pap agtig og irriterende lyd samt følelse.
Mit spørgsmål lyder så på, om hvorvidt man kan sætte et eller to lag gips, uden på masonitten, for at give en bedre overflade til at sætte væv og lignende på. Er lidt i tvivl om masonitten vil kunne tåle at blive spærret inde, mht. fugt og lignende.

På forhånd tak for svarene

Hej. Vi har købt et gasbeton hus fra 1966, hvor... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 23 jun 2010 07:13
Skynd dig at få det fjernet, det er forbudt at have på vægene i dag, og så kan du godt sætte gipplader på. 

V.h.  Håndværkeren
Blot for at skære det helt ud i pap, så er der INTET ULOVLIGT ved at have disse plader på væggene idag !!!!

De må blot ikke sættes op længere og heller ikke pilles ned og sættes op igen ved renovering.

Men Håndværkeren, det er noget p.. at skrive det er ulovligt, når det ikke er sandt - du risikerer at ødelægge nattesøvnen for godtroende mennesker, som stoler på at når en "Håndværker" siger det, så er det også sandt.

Ja, de er uhensigtsmæssige og brandfarlige, men det er der dælme meget andet i hjemmet, som også er.

Just my 2 cents.
Jeg videre giver blot hvad jeg selv har været udsat for, og i hytten her var og er der stadig to rum som ikke bruges til daglig med blød masonit plade på. Og Muren som var her på et tidspunkt sagde at de var ulovlige at have siddende.
Spørgsmålet er om det er dig eller ham der havde ret
Jeg ville næppe udtale mig så skråsikker, hvis jeg ikke vidste hvad der er sandt.
Og det var det jeg opponerede mod, at du udtalte dig så skråsikkert på et for tyndt grundlag.

Hvis pladerne var lovlige at opsætte i henhold til det da gældende bygningsreglement, så er de også lovlige at have siddende nu.

Cellutex blev forbudt som beklædningsplader i huse den 1.september 1969 Ifølge tillæg 6 til Bygningsreglementet fra 1966.
Og da huset er fra 1966, er de således lovlige.

Hvis du google lidt på tilstandsrapporter og cellutexplader, så vil du også se at de ofte er nævnt som værende uhensigtsmæssige, men ikke ulovlige.
Jeg synes lige jeg vil komme med lidt gode råd, da mange af de ting der blevet nævnt, har været mange af mine tanker under renoveringen. Jeg har lavet meget i gips, og har selv et hus hvor der var bløde træfiberplader=Cellutex på væggene. Jeg har et råd. Hvis dine vægge er nogenlunde lige kan du skrue skillerumlægter direkte op på gasbetonvæggen. Du skal bare huske at have lidt luft mellem isolering og væg. Mht. brug af dampspærre skal du nok passe lidt på, da gasbeton i sig selv er meget dampspærrende. Bedste køb - men efterfulgt af nok mest arbejde er ganske almindelig godkendt gips på lægter. Varmvægselementer er utrolig lette at have med at gøre - men koster også derefter. Jeg vil forslå en konstruktion som denne: Først Skillerumslægter direkte på vægen, hernæst isolering, så forskalling, så 12mm krydsfinerplade (OSB) og et lag gips. Det giver en meget stabil væg. Træfiberplader er ikke ulovlige at have siddende i sit hus, du må bare ikke pille dem ned og sætte dem op igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis