Mobilcam vs spejlrefleks

Nå... min verden står for fald
I al den tid, jeg har været herinde, har jeg haft et Canon EOS 300D spejlreflekskamera. Det var et rigtigt udmærket kamera tilbage i '05, og er det egentlig stadigvæk. Bevares, det er kun 6 Megapix, men i bund og grund er det rigeligt til det meste.

Med det i baghånden har jeg - med en vis ret - fnyst hånligt af diverse lommekameraer og især af de cams, der var i mobiltelefonerne. Lommekameraerne har en plasticlinse på 5 mm, mobilerne har én på maks 1 mm. Billedchippene var på en god dag 4x3mm.

Så kan man kalde et lommekamera eller en mobils kamera for 12 Megapix, det kan da teknisk set være rigtigt, men med en optik som et engangskamera, kan det da være fuldstændigt ligegyldigt.

Jeg fik mine fordomme bekræftet til fulde, da jeg så billederne fra vores HP Photosmart kamera. Farverne er enormt kedelige, dybdeskarpheden er ad pommern til, sammenlignet med vores 300D, selvom opløsningen er den samme.

Så alt andet end vores spejlrefleks er ubrugeligt. Nemlig. Vi er gode, de andre er idioter.

Så kom jeg til at tage et par billeder med min HTC Legend... Øv, det ødelagde godt nok mine fordomme

Hvor HP'en definerede en blå himmel som hvid, og en græsplæne som lysegrøn, så står farverne fra HTC'en stort set lige så flot som på EOS'en. Jeg har kort set aldrig oplevet et lommecam eller en mobil, der tager så flotte billeder i dagslys.

Skal man tage nærbilleder af en rose, eller festbilleder uden blitz i et dårligt oplyst telt, så er vores 300D eller én af efterfølgerne stadig top, men til almindelige feriefotos udover sletten, må jeg efterhånden erkende, at en god mobil er lige så god - især hvis billederne bare skalk vises frem en gang imellem på skærmen.

Øv...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nå... min verden står for fald I al den tid, jeg... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har også en lille samling kameraer.
primært instamatic kameraer (kodak)
hvor en af dem er min konfirmantions gave. 1978.
og er stadig fonktions dyktig.
og savner en terningsblitz. pieso udløsser.
der hvor "tungen" rammer "tændsatsen" på blitzpæren."
og drejes til nyt "skud".!

albino.

det er flot "portræt billede" af opjektiver.
for at samligne "hulstørrelse"!
Hans2:

So ein Ding? Også mit første kam...


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Den lille samling...










Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

uuuuhhh. en fin lille samling.


men den ene "boxkamera" den er lidt speciel med opjektivet på den.!
og jeg har den selvsamme model af instamaic kamera. stående på hylden.


så du går også meget op i foto.
og dele arfaringer ud til andre "lds. fotografer"
og andre fotonørder.!

har du kigget i www.fotostart.dk der er mange oplysninger.
og kan læsses af en hvær uden at man skal logges ind først.
men skal logges ind for at svare. på tråden.!

jeg går også meget op i foto. og ud dele erfaringer. til andra fotografer.!
Annonce
De kameraer, der står på hylden herhjemme, er nogen, vi er 'kommet i besiddelse af' på den ene eller anden måde - arvet eller klunset.

Nej, jeg er hverken fotonørd eller spejlrefleks-ekvilibrist. Tager de fleste billeder på 'grøn auto'. Grunden til at jeg har et spejlrefleks er, at fra situationen opstår, til man har knipset den, går der max 2 sekunder med SLR, hvor man skal igennem en jammerdal af menuer på en telefon eller leve med at fra man trykker på udløseren, går der yderligere 2 sekunder indtil et billigt lommekamera tager billedet.

Spejlrefleksen stiller skarpt på 1/4 sekund og smælder med spejlet lige efter. Så det er ens egen reaktionstid, der er synderen, hvis man ikke får guld-skuddet med hjem.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

okay.

på alle led og bredder. på det front er spejlrefleksener hurtigt.!
og kompakt kameraer halter lidt efter. men visse modeller er hurtigt i optrækket.!
og mobiler der kar du næsten nå tage en kop kaffe inden billedet er taget efter den er
trykket ned på udløseren.!

som du veste at dslr kamera. er god til aktions billeder. (hvor der skal gå stærkt).!
hvis kameraet skal hurtigt skal frem. så stor den på P. (program)
og til tider på auto. men jeg gå mere og mere til manuelt styreing.
og giver mere udfordring. hvis står på auto så kan indbygget blitz
godt finde på at "springe" op i utide og ødelæge et ellers et godt billede.!
i auto fra vægler jeg manuelt aktivering hvis behovet er der
lidt ekstra lys.!

den ene af blitzen på en af slr kamera er blitzen på "højkant" (lidt slov).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis