Mobilcam vs spejlrefleks

Nå... min verden står for fald
I al den tid, jeg har været herinde, har jeg haft et Canon EOS 300D spejlreflekskamera. Det var et rigtigt udmærket kamera tilbage i '05, og er det egentlig stadigvæk. Bevares, det er kun 6 Megapix, men i bund og grund er det rigeligt til det meste.

Med det i baghånden har jeg - med en vis ret - fnyst hånligt af diverse lommekameraer og især af de cams, der var i mobiltelefonerne. Lommekameraerne har en plasticlinse på 5 mm, mobilerne har én på maks 1 mm. Billedchippene var på en god dag 4x3mm.

Så kan man kalde et lommekamera eller en mobils kamera for 12 Megapix, det kan da teknisk set være rigtigt, men med en optik som et engangskamera, kan det da være fuldstændigt ligegyldigt.

Jeg fik mine fordomme bekræftet til fulde, da jeg så billederne fra vores HP Photosmart kamera. Farverne er enormt kedelige, dybdeskarpheden er ad pommern til, sammenlignet med vores 300D, selvom opløsningen er den samme.

Så alt andet end vores spejlrefleks er ubrugeligt. Nemlig. Vi er gode, de andre er idioter.

Så kom jeg til at tage et par billeder med min HTC Legend... Øv, det ødelagde godt nok mine fordomme

Hvor HP'en definerede en blå himmel som hvid, og en græsplæne som lysegrøn, så står farverne fra HTC'en stort set lige så flot som på EOS'en. Jeg har kort set aldrig oplevet et lommecam eller en mobil, der tager så flotte billeder i dagslys.

Skal man tage nærbilleder af en rose, eller festbilleder uden blitz i et dårligt oplyst telt, så er vores 300D eller én af efterfølgerne stadig top, men til almindelige feriefotos udover sletten, må jeg efterhånden erkende, at en god mobil er lige så god - især hvis billederne bare skalk vises frem en gang imellem på skærmen.

Øv...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nå... min verden står for fald I al den tid, jeg... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man skal virkelig have en god mobil for at den skal kunne komme noget nær et spejlrefleks.

Mobilproducenterne fokuserer desværre på andet end bedre kamera lige nu, så tror ikke det bliver bedre i fremtiden :-)

Rookie der forsøger at lave tingene selv, har en hobby-side om kaffe, kaffemaskiner, espressomaskiner og lignende.
nokia 808 med 41 mp. kamera.
og det er næsten billedstøj der setter grændsen.!
Sådan lige for sammenligningens skyld tog jeg samme motiv med hhv. iPhone, HTC Legend, et Traveller SZ7 kompaktkamera fra Aldi og så et Canon EOS 600D.

Eneste behandling, jeg efterfølgende har foretaget, er en beskæring, så billederne dækker nogenlunde samme udsnit.

Det er naturligvis svært at se detaljer og billedstøj i eksemplerne, men der er markant forskel i farverne.

iPhone 4S:

HTC Legend:

Canon EOS 600D

htc legend er noget bleg i billedet og blå tonet.
hvid balangsen har "ramt" lidt siden af.!
og den anden billede er lidt mørkt men mere klar.!

iphone 4s klart bedre i billedet. og mere farve mættet. og meget klar :-)

canon eos 600d er bedst i denne "test". er billedet taget med "auto"
og med "kit opjektiv.! og billedet fremstår flot. :-)

tip.

du kan se i www.fotostart.dk der kan du læse om din kamera (canon eos 600d)
så du kan bedre udnytte den.!
du kan læse den uden at man logge ind først.

men i denne "test"

der vinder cannon eos 600d.
og nummer 2 iphone 4s.
og i bunden htc legend.

hvis du ikke gidder at slæbe dslr.en så tag iphonen i stedet.!

Wow, der er faktisk rimelig stor forskel. Synes iphone 4'eren lever godt op til det gode kamera, men canon vinder selvfølgelig. :-)

Rookie der forsøger at lave tingene selv, har en hobby-side om kaffe, kaffemaskiner, espressomaskiner og lignende.
Annonce
Og Canon'en - eller et hvilket som helst andet kamera med god optik og en stor billedchip - blæser de små knaphulsobjektiver af banen, når man ser det her:

Og så lige et zoom på, hvad det stillede skarpt på:

Det er samme billede, bare i forskellig zoom og snit...

en flot billede af hunden og snuden.!

men "knaphuls kameraer" de kommer til kort når det bliver mørkt.
bortset fra visse modeller i den dyre ende.
men de fleste de gør et godt jop. i daglys. (solskindsvejre).!!!
Ja det må man sige - de små knaphuller gør det skræmmende godt i dagslys, og man kan godt forstå, hvis nogle ryster på hovedet af os spejlrefleks-tosser og tænker 'hvad Fanden kan det, som vores iPhone ikke kan?'

Men når man så ser det lille knaphul stillet op ved siden af f.eks et 18/55 mm objektiv, forstår man pludselig, hvorfor det er langt nemmere at tage gode billeder i halvdårligt lys med sådan en svend, uden at skulle bruge blitz, som kan ødelægge ethvert stemningsbillede...

ja kameraer og fotografering kan man jo skændes/diskutere meget om. Jeg er selv født midt i forrige århundrede og har fotograferet i 50 år. Har undervist i foto dengang man fremkaldte selv og længe for der opstod computere og billedbehandling. Det daglige kamera er Canon G7 fra 2007 og gør det glimrende. Men samler også på gamle kameraer mest fra østtyskland og kopier af Leica og Contax fra Rusland indkøbt på ferier i Tjekkiet og Ungarn. OG disse gamle kameraer har nogle fordele. De tager billeder her og nu når de bliver bedt om det og har nogle fantastiske objektiver.Og det er godt med billeder af dyr og børn

varmetossen

Det bliver bare mere og mere problematisk at finde rullefilm i håndkøb og steder, der kan fremkalde dem...

Det, som triggede mig i sin tid, var et russisk Praktika spejlrefleks, som genboen var ved at smide på genbrugspladsen. Da jeg tog den første - og eneste - rulle billeder med det, vidste jeg, at der ville stå Canon EOS Digital på min næste ønskeseddel.

Jeg har også mange af de gamle kameraer stående - fra et Kodak bælg fra 1912 til et Canon spejlrefleks fra 1997, og det er jo eminent mekanik, man kan næsten ikke få armene ned...

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis