Bygge/støbe betonkar

Hej friske LDSère
'
Min kone har bedt mig lave sådan et kar til vores have,  jeg ved bare ikke lige hvordan
jeg skal gribe det an. Det skal være ca 120 x 100 cm, højden skal vær 80 cm. Havde forestillet mig at væggene skulle være ca 100 mm tykke(afhænger af styrke, det skal fyldes med vand).

Hun siger at det gerne må være sådan lidt groft beton, altså med småsten iblandet.

Jeg havde tænkt mig at støbe det. Men er det mon muligt at støbe en side ad gangen og bunden og så sætte dem sammen så det holder. Eller skal man ud i noget med en støbeform der er formet som karet.

Har nogen en opskrift, link eller bare en god ide. Jo nemmere jo bedre, jeg har nemmelig tænkt mig at bede hende lave det selv da jeg har nok af andre projecter.

God weekend

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej
Hvis du laver en støbeform, så bliver det jo en firkantet kasse, med glatte sider.
Så skal du fjerne formen, hurtigst muligt, og frispule stenene i betongen.

Eller byg et skelet op, i hønsetråd, og klask betong på...

mvh jens

Du skal nok lige regne på vægten.... hvis det skal flyttes!!!

Du kan godt bygge det i sektioner, men det bliver sværere at få tæt - og skal det se ud som "færdigstøbt", kommer du nok ikke udenom en efterbehandling.
Ville nok bygge det hele op i vandfast krydsfinér/osb - måske lidt dyrt, men nemt!

Ville nok ikke gå op i mere end 6-7 cm tykkelse i væggene - ellers bliver det meget "bastant" at se på.

Husk skal der dyr eller planter i, skal betonen pensles med en sodaopløsning - se hvordan på portland.dk.


Mvh.

Jan R.
Ja det er umiddelbart ikke bare lige. Har tænkt at støbe det i et evt med noget armering.

Og nej, det bliver ikke til at flytte, "men det skal det heller ikke" bliver der sagt, lige indtil der kommer en ny ide.

Overvejer at finde et gammelt siddebadekar og "beklæde" det med beton.
Det er ikke meningen at der skal dyr i. Måske nogle vandplanter, nykkeroser eller nokkeroser hedder de vist.

De er sære de kvinder ;-)

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hvis det skal støbes, bliver det altså ikke bare lige til at gå til. Men hvis det var mig ville jeg finde et godt sted i haven hvor det skal stå og så støbe det på stedet da det kommer til at veje op imod 1 ton! Start med at grave det løse muld væk der hvor karet skal stå så du er nede på fast bund. grav lidt mere væk ud til siderne end karet fylder så du kan gå dernede og arbejde. Ret så af med et tyndt lag sand og støb så bunden. Jeg vil lave den 12 cm med rionet, som selvfølgelig skal klodses op så det kommer op midt i betonen. Igen gør det ikke noget bunden er en lille smule for stor, så har noget at sætte forskallingen på. Når bunden er hærdet kan du begynde at tænke på forskallingen. Et bud kunne være at lave det udvendige forskalling med nogle brede ru brædder i stedet for plader. Så kan man se aftegningen af brædderne i den støbte beton, hvilket efter min mening giver et fint råt look, men alt efter temperament. Hvis du kan bruge det til noget så sig bare til så skal jeg nok komme med flere detaljer.

Jeg tænkte på om man ikke kunne støbe tværstiver ind i sidene og så lave siderne tyndere for at holde vægten nede?

Ellers kan man på den støbte bund murer tynde leca blokke op som til sidst pudses. Man kunne så efter 2 skift leca blokke bore hul igennem dem, sprøjte injektions masse i og køre en gevindstang helt igennem. Bare en ide


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Hej igen.

Rigtig gode ideer, jeg har selv tænkt på den med leca-blokke. Det kunne godt blive løsningen.

Men er dog mest tilbøjelig til at afprøve støbe modellen, jeg tror den er noget billigere og så kan man
jo samtidigt øve sig lidt ud i kunsten at støbe.

Carsten Murer, hvad for en beton blanding skal jeg mon anvende, og ideen med ru brædder er ikke så tosset.
Du skriver "så du kan gå dernede og arbejde" det er jo ikke en bunker jeg skal bygge ;-), så hvad mener du her. Jeg havde tænkt mig at støbe bunden, om ikke direkte på jorden, så måske 10-15 cm nede, den med at afrette med sand er noteret.

God søndag

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hvis det skal blive forholdsvis vandtæt, skal du støbe det på en gang. Du skal lave formen på hovedet, altså så bunden er op af. Så binder du rionet sammen til en firkantet kasse som passer lige ned i, og ligger det i "kassen" med afstand til siderne, du kan evt. bruge citronskiver. Hvis du laver væggene 50mm. og bunden 100 mm. i tykkelsen, går der ca. 0.208m3 beton til, hvilket giver en slut vægt på cirka. 484 kg.

Mvh Thomas Hansen

Hvis du vælger at støbe bunden først kan du støbe den i jordfugtig beton, vibrere det godt, rette af, og sætte forskallingen til siderne ned med det samme.
Krads betonen i bunden op langs kanterne hvor væggene skal stå så binder de to støbninger bedre sammen.
Det hele skal støbes på en dag, og pakkes ind i plastfolie ca. en uge for at undgå revner på grund af udtørring.
Du kan fjerne forskallingen efter et par dage og skrabe kanterne runde hvis det er det chefen ønsker, men dæk det igen.

Du skal lægge rionet i både bund og sider.

Til 1 m3 skal du bruge:

Cement 348 kg
Sand 617 kg
Sten 1187 kg

Det svarer til:
Cement 0,32 m3
Sand 0,47 m3
Sten 0,79 m3

Du bør ikke bruge mere end 1 liter vand til 2 kg. cement

Her er et link som har et afsnit om bassiner: http://www.aalborgportland.dk/media/pdf_filer/gds_avis_2010_www.pdf
Du skal op i en ret stor betonstyrke for at betonen kan kaldes vandtæt ( styrke 35 i følge min murerbog) men måske skulle man hellere tage en lidt lavere betonstyrke og i stedet lave en vådrumsmembran på den indvendige side af karet ligesom man vådrumsbehandler et  nyt badeværelse. Det ville jeg gøre da det alligevel aldrig bliver helt tæt med mindre bund og sider støbes ud i et....

Hvis jeg skulle lave det skulle den lidt længere ned end 10-15 cm for at frosten ikke skal få for meget fat i bunden og da mener jeg du bør grave lidt ekstra ud da det vil gøre det nemmere at montere støbeforskallingen. Og lad nu være at spare og købe alt for tynde brædder/plader til din forskalling/støbeform da der kommer klem på når du vibrerer betonen også selvom siden ikke skal være så tyk...

Betonen blandes ca.
1 del cement
3,5 dele sand (0-4 mm.)
4,5 dele grus (0-8 mm.)

Så har du noget der svarer til en styrke 20 beton.

sæt noget armering i ned bunden/gulvet der hvor siderne skal stå, så bund og sider bliver bundet ordenlig sammen. Du kan lave armering i siderne med rionet på højkant som bindes sammen med ståltråd så det holdes på plads indtil støbningen er foretaget.

Carsten hvad er blandingsforholdet til styrke 35?

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis