Bygge/støbe betonkar

Hej friske LDSère
'
Min kone har bedt mig lave sådan et kar til vores have,  jeg ved bare ikke lige hvordan
jeg skal gribe det an. Det skal være ca 120 x 100 cm, højden skal vær 80 cm. Havde forestillet mig at væggene skulle være ca 100 mm tykke(afhænger af styrke, det skal fyldes med vand).

Hun siger at det gerne må være sådan lidt groft beton, altså med småsten iblandet.

Jeg havde tænkt mig at støbe det. Men er det mon muligt at støbe en side ad gangen og bunden og så sætte dem sammen så det holder. Eller skal man ud i noget med en støbeform der er formet som karet.

Har nogen en opskrift, link eller bare en god ide. Jo nemmere jo bedre, jeg har nemmelig tænkt mig at bede hende lave det selv da jeg har nok af andre projecter.

God weekend

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hej friske LDSère ' Min kone har bedt mig lave... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
RETTELSE

Styrke 20=  1 del cement 2,5 sand og 3,5 sten


FWM

1 del cement 1,5 dele sand og 2,5 dele sten
Giver ifølge Aalborg Portland styrke 35 beton.

 

Spændende projekt.

Mod fordringsfulde kvinder findes et sikkert middel: Skift dem ud!
Synes dette ikke muligt, så er der svar parat her! Herligt.

Du har ikke vildt meget erfaring i støbning, så vil foreslå dig at lave siderne i leca.Du kan bagefter tætne, pudse, forme kanter osv. Bunden kan du støbe ovenpå et stampet lag af stabilgrus, nøddesten eller andet fast og drænende lag. Nedstøb et rio-net eller noget andet jern. Skelleter fra gamle cykler eller hvad ved jeg. Er ikke fundamentet til Storebæltsbroen du laver.

Kan være en fordel at så lille et bassin ikke er helt tæt. Så tvinges I til at tilsætte friskt vand. Med mindre du ønsker at investere i vandrensning af et lukket vandmiljø. Så hold dig endeligt til den beton-20, som mureren foreslår.

Bare mit forslag

En ide til rustik overflade kunne også være at smøre fliseklæber på siderne og klister granitskæver eller perlegrus på. Burde kunne bruges til alle de forslag der er kommet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis