Split spindlen - Gået i stå..

Hej! Jeg er gået i gang med at forsøge at skifte kobling på min Peugeot 306 fra 1999. Jeg har undersøgt tingene groft og følger stort set Haynes beskrivelse på, hvordan dette skal gøres. Jeg skal til at trække venstre drivaksel ud, men kan ikke få splittet splitten rigtigt da og er derfor desværre allerede gået i stå her. Er der én der har et godt råd i sådan en situation, så jeg kan komme videre? Jeg aner kort sagt ikke hvor jeg skal skrue næste skrue ud. Mange tak Venlig hilsen Mass
Hej! Jeg er gået i gang med at forsøge at skifte... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en original kobling hos peugeot ( Sachs er en udmærket kobling ,men det har noget med belægningens hårdhed at gøre ligesom med bemseklodser og bremsebakker),rengør svinghjulet for rust,så bliver den som ny igen .

Jeg har monteret ny kobling på noget, som så meget værre ud end dit svinghjul uden at få problemer.
(der sidder ingen dæmper i svinghjulet -du kan have et rem hjul som er gummi dæmpet, men det havde du 100% sikkert opdaget fejlen på )
Nej der skal ikke være noget leje i dette hul, det bruges af centrerværktøjet når du monterer koblingen, det er vigtigt at du har et sådan
værktøj.
Tak for indput :-)

Ok - ingen leje i navet. Centerværktøj er indkøbt fra Biltema i Næstved, og de dårlige tolerancer på værktøjet er rettet op af vandrørsmonteringstape (det hvide), så der intet slør er at spore. Tak for reminder

Jeg har forhørt mig hos en cylinderservice-mand i Valby (Ingana) der fortalte, at de 3-4 plamager eller markeringer der er på svinghjulet er forhøjninger, der er kommet som følge af at kobling og svinghjul har været overophedet. Da jeg har haft bilen og levet med denne rumlen i 3 år, har det sikkert været tidligere ejers fortjeneste.
Ingana-manden mente altså uden tvivl at rumlelydende stammede herfra.
Han ville gerne afdreje og afballancere og sagde i samme vending, at jeg også burde skifte koblingen da den jo har kørt op ad disse forhøjninger og dermed fået lavet spor ind i sig. Dette mente han kunne give problemer senere.

Hele dette arrangement kan gennemføres for 2.000,- kr. inkl. moms. Koblingen skal jeg give rundt regnet 1.000 kr. for, afdrejningen 500 kr. og momsen oveni.

En ny kobling hos Peugoet koster 2.450 kr. inkl. moms. De kan ikke oplyse mig hvilken model (Valeo, LUK eller andet) der er tale om, men siger at det er den samme model, som de selv ville have sat i, hvis jeg bad dem om at lave skiftet.

Jeg vælger altså, trods meget fornuftigt råd om at købe originalkobling (og mod min vilje), at beholde den store pengeseddel i lyset af kvantiteten af dem og købe en kobling hos Ingana.

Sikken et cirkus. Hvis ikke dette løser problemet, er der en Peugeot til salg om få dage. ;-)

Mange tak for hurtige og hjælpende svar!
Jeg har aldrig oplevet problemer med uoriginale koblinger.
Tror de fleste kommer fra stort set samme leverandør.
Klogt at få ordnet svinghjulet.
Kig på dine motorophæng, og se om de er meget sølle og opløste. De kan også være stærkt mevirkende til at koblingen kan ruske.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Det er set, at en billig uoriginal kobling til Peugeot er af mærket Valeo.
Samme mærke som Peugeot sælger.

Iøvrigt, hvis der er dele, som man ubetinget vil / er nødt til at købe som original PSA-reservedel, kan det ofte betale sig at få prisen oplyst hos både Citroen og Peugeot.

Det er muligt at finde reservedelsoversigt med numre og priser hos både Peugeot og Citroen på nettet.

Se evt. her:

http://psaforum.dk/cms/
Her kommer den længe ventede lykkelige afslutning på et ulykkeligt problem!

Efter at have sat det ny-afdrejede svinghjul og den ny-importerede koblingen i, med meget nusseri og pilleri, lykkedes det hele.
Husk at få renset både koblingsflade (trykhus) og svinghjulet med rensebenzin. Trykpladen (med belægning) skal vidst ikke i så meget kontakt med rensebenzinen - det er nok bedre at lade være med at røre så meget ved den

Ingana (afdrejningsfirmaet) forsikrede mig om, af et afdrejning var tilstrækkeligt til at fjerne de varme- eller hærdepletter, der i mit tilfælde, var på svinghjulet (Husk Lock-tite 277 eller anden). Nogle ville sige, af en slibning af overfladen ville være bedre i sådan et tilfælde (og det er sikkert med god grund) men en afdrejning var altså nok i mit tilfælde.

Efter at have spændt koblingen fast (med 25 Nm) ( husk specieltfedt på koblingsfingre, trykfod og gearkasseaksel (højgearsaksel) ) er det på med gearkassen. Dette kan være svært eller umuligt at gøre alene, da denne gearkasseaksel ikke må "hænge" eller støtte sig i koblingsnavet, da den jo i værste tilfælde, kan finde på at rykke dette nav og tage hele koblingsfladen med og dermed ødelægge den "oplineing" man har lavet med sig koblingsoplineingsværktøj. Derfor skal man være to personer, en til at styre under bilen og en til at styre på toppen, og en dunkraft (gearkasseløfter) til at løfte den tunge byrde.
- Tingene bliver mere åbenlyse når man står i situationen og med delene i hånden, så fortvivl ikke, hvis du er lidt grøn og førstegangforsøger - det var jeg til ind for halvanden uge siden. Husk dog en Haynes Manual.

Efter gearkassemontering er det bare at samle stik, sætte startmotor og speedometermåler i igen. Husk at kontrollere at der ikke sidder ledninger i klemme imellem gearkasse og motorblok, inden gearkassen bliver spændt hård til.
På med drivaksel (husk at skifte pakdåser til begge drivaksler der sidder på gearkassen), bremser, stor møtrik og dæk.
Motor- og gearolie skal også huskes (3,2L motorolie m. nyt filter og 2L gearolie).

Til supplering af mit andet indlæg andet indlæg omkring renovering af gearkasse, er syncromesseringe vidst dyre og sammenlagt med tiden der skal bruges, kan det i nogle tilfælde bedre svare sig, at købe en brugt kasse hos en ophugger. I den forbindelse fandt jeg en ny nøgle hvis låg jeg kunne skifte og montere på min egen nøgle. Super fedt!
Jeg vil i stedet forsøge at løse gearkasseproblemet med denne væske, ( http://www.thansen.dk/product.asp?c=3271770982&n=910382411&pn=910383996 ) (ABCON Grå-T) der siger at den kan gøre din kasse til ny igen.. - Arrh, nok ikke helt, men det er forsøget værd.

På med batteri, luftfiler og plus-polen på batt., brug 5-10 min på at tænk igennem og kontroller fysisk på bilen om der er noget vitalt de kunne være glemt (såsom olie) eller monteret forkert
Jeg fandt ingenting og kom med meget iver i gang med at dreje stille på nøglen. - Den ville ikke starte
Startmoteren kørte som en drøm, men motoren tændte ikke. Efter en fuld torsdag med frustrationer og gennemgang, løste problemet sig stadig ikke. Jeg ringede til mange mekanikkere, nogle fortalte jeg sandheden, andre, at den blot ikke kunne starte.
Herefter var det med at finde en mekanikker der kunne tage bilen til sig, og fejlsøge ind til problemet blev løst. Dette er typisk en dyr løsning og i det lys, ville "hjemmearbejdets" billige løsning, nok blive overskygget en del.
Det mest kompetente Peugeotværksted jeg kender til, findes i Taastrup, men her blev jeg blankt afvist, selvom jeg forsøgte at sælge varen, da de havde dårlige erfaringer med sådanne hjemmeprojekter og stod typisk efter fejlsøgningen og med en stor regning og en sur kunde. Her er Peugeot i Rødovre lidt mere villige.

Efter at have kontrolleret om der var tænding på tændrørene (lav ikke denne test ved at pille et tændrør op og lægge det på stellet men med et "timing light" apparat) - det var der ikke - kunne det være startspærren der havde "glemt" koden fra nøglen.
Men nej - lige inden jeg ringede til Dansk Autohjælp fredag formiddag for at køre den til Peugeot i Rødovre, kom jeg i tanker om nøglen da jeg læste dette link (http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=525403), hvis bagklap jeg havde skiftet.
Ganske rigtigt! I bagklappen sidder en lille chip, der sender en kode til bilen når nøglen bliver sat i tændingen.
Tilbagespoling af denne operation og bilen starter !!

Operationen lykkedes og patienten døde ikke !
Koblingen og svinghjulet virker som en drøm - koblingen er som smør med bider fast som boltet sammen! - Helt perfekt!
Drivakslen kommer der heller ingen brok fra mere.

Tusind tak for råd og vejledning herinde fra! Thumbs up til de hurtige og skarpe kommentarer! Helt i orden!

Bugettet for koblingsoperationen (med løsdele, olie m.m.) ligger på 3.000 - 4.000 kr. men det hele værd. Jeg har kørt med en ruskende kobling i 3 år og meget selvtilfreds over at have løst problemet på egen hånd.

Selvom jeg vil sige, at det bare er at gå igang, skal man alligevel være bevidst om de ting man gør og hvorfor tingene gøres. Derved sikres at det bliver gjort rigtigt.. Det tager længere tid at sætte sig ind i tingene, men giver et stort pay-off.

Billeder kommer senere.

Andet forum oprette af mig med samme emne:
http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic.php?f=6&t=97688

Spørgsmål / kommentarer er meget velkommen.

Endnu engang tak for hjælp!
Herligt med en sådan fyldestgørende tilbagemelding, der må skærpe interessen hos flere GDSere til at gå ombord i lidt større og komplicerede reparationer.
Jeg lærte da også noget af denne historie, nemlig at åbenbart ikke alle biler har støttelejer, i krumtappen til højgearakslen.
Den med det særlige Peugeotophæng til drivakslen, kendte jeg heller ikke, men jeg holder mig også lidt på afstand af franske biler!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Tillykke!
Ja det er godt at høre at operationen lykkedes, og patienten ovenikøbet overlevede.

Det med drivakslens ophæng er bare fordi man gerne vil have to lige lange drivaksler, og eftersom gearkassen sidder i venstre side, ville venstre drivaksel jo blive kortere end den højre, hvis ikke man anbragte en ekstra lejring i denne side i en passende afstand fra hjulet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis