Her kommer den længe ventede lykkelige afslutning på et ulykkeligt problem!
Efter at have sat det ny-afdrejede svinghjul og den ny-importerede koblingen i, med meget nusseri og pilleri, lykkedes det hele.
Husk at få renset både koblingsflade (trykhus) og svinghjulet med rensebenzin. Trykpladen (med belægning) skal vidst ikke i så meget kontakt med rensebenzinen - det er nok bedre at lade være med at røre så meget ved den
Ingana (afdrejningsfirmaet) forsikrede mig om, af et afdrejning var tilstrækkeligt til at fjerne de varme- eller hærdepletter, der i mit tilfælde, var på svinghjulet (Husk Lock-tite 277 eller anden). Nogle ville sige, af en slibning af overfladen ville være bedre i sådan et tilfælde (og det er sikkert med god grund) men en afdrejning var altså nok i mit tilfælde.
Efter at have spændt koblingen fast (med 25 Nm) ( husk specieltfedt på koblingsfingre, trykfod og gearkasseaksel (højgearsaksel) ) er det på med gearkassen. Dette kan være svært eller umuligt at gøre alene, da denne gearkasseaksel ikke må "hænge" eller støtte sig i koblingsnavet, da den jo i værste tilfælde, kan finde på at rykke dette nav og tage hele koblingsfladen med og dermed ødelægge den "oplineing" man har lavet med sig koblingsoplineingsværktøj. Derfor skal man være to personer, en til at styre under bilen og en til at styre på toppen, og en dunkraft (gearkasseløfter) til at løfte den tunge byrde.
- Tingene bliver mere åbenlyse når man står i situationen og med delene i hånden, så fortvivl ikke, hvis du er lidt grøn og førstegangforsøger - det var jeg til ind for halvanden uge siden. Husk dog en Haynes Manual.
Efter gearkassemontering er det bare at samle stik, sætte startmotor og speedometermåler i igen. Husk at kontrollere at der ikke sidder ledninger i klemme imellem gearkasse og motorblok, inden gearkassen bliver spændt hård til.
På med drivaksel (husk at skifte pakdåser til begge drivaksler der sidder på gearkassen), bremser, stor møtrik og dæk.
Motor- og gearolie skal også huskes (3,2L motorolie m. nyt filter og 2L gearolie).
Til supplering af mit andet indlæg andet indlæg omkring renovering af gearkasse, er syncromesseringe vidst dyre og sammenlagt med tiden der skal bruges, kan det i nogle tilfælde bedre svare sig, at købe en brugt kasse hos en ophugger. I den forbindelse fandt jeg en ny nøgle hvis låg jeg kunne skifte og montere på min egen nøgle. Super fedt!
Jeg vil i stedet forsøge at løse gearkasseproblemet med denne væske, ( http://www.thansen.dk/product.asp?c=3271770982&n=910382411&pn=910383996 ) (ABCON Grå-T) der siger at den kan gøre din kasse til ny igen.. - Arrh, nok ikke helt, men det er forsøget værd.
På med batteri, luftfiler og plus-polen på batt., brug 5-10 min på at tænk igennem og kontroller fysisk på bilen om der er noget vitalt de kunne være glemt (såsom olie) eller monteret forkert
Jeg fandt ingenting og kom med meget iver i gang med at dreje stille på nøglen. - Den ville ikke starte
Startmoteren kørte som en drøm, men motoren tændte ikke. Efter en fuld torsdag med frustrationer og gennemgang, løste problemet sig stadig ikke. Jeg ringede til mange mekanikkere, nogle fortalte jeg sandheden, andre, at den blot ikke kunne starte.
Herefter var det med at finde en mekanikker der kunne tage bilen til sig, og fejlsøge ind til problemet blev løst. Dette er typisk en dyr løsning og i det lys, ville "hjemmearbejdets" billige løsning, nok blive overskygget en del.
Det mest kompetente Peugeotværksted jeg kender til, findes i Taastrup, men her blev jeg blankt afvist, selvom jeg forsøgte at sælge varen, da de havde dårlige erfaringer med sådanne hjemmeprojekter og stod typisk efter fejlsøgningen og med en stor regning og en sur kunde.
Her er Peugeot i Rødovre lidt mere villige.
Efter at have kontrolleret om der var tænding på tændrørene (lav ikke denne test ved at pille et tændrør op og lægge det på stellet men med et "timing light" apparat) - det var der ikke - kunne det være startspærren der havde "glemt" koden fra nøglen.
Men nej - lige inden jeg ringede til Dansk Autohjælp fredag formiddag for at køre den til Peugeot i Rødovre, kom jeg i tanker om nøglen da jeg læste dette link (http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=525403), hvis bagklap jeg havde skiftet.
Ganske rigtigt! I bagklappen sidder en lille chip, der sender en kode til bilen når nøglen bliver sat i tændingen.
Tilbagespoling af denne operation og bilen starter !!
Operationen lykkedes og patienten døde ikke !
Koblingen og svinghjulet virker som en drøm - koblingen er som smør med bider fast som boltet sammen! - Helt perfekt!
Drivakslen kommer der heller ingen brok fra mere.
Tusind tak for råd og vejledning herinde fra! Thumbs up til de hurtige og skarpe kommentarer! Helt i orden!
Bugettet for koblingsoperationen (med løsdele, olie m.m.) ligger på 3.000 - 4.000 kr. men det hele værd. Jeg har kørt med en ruskende kobling i 3 år og meget selvtilfreds over at have løst problemet på egen hånd.
Selvom jeg vil sige, at det bare er at gå igang, skal man alligevel være bevidst om de ting man gør og hvorfor tingene gøres. Derved sikres at det bliver gjort rigtigt.. Det tager længere tid at sætte sig ind i tingene, men giver et stort pay-off.
Billeder kommer senere.
Andet forum oprette af mig med samme emne:
http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic.php?f=6&t=97688
Spørgsmål / kommentarer er meget velkommen.
Endnu engang tak for hjælp!