Split spindlen - Gået i stå..

Hej! Jeg er gået i gang med at forsøge at skifte kobling på min Peugeot 306 fra 1999. Jeg har undersøgt tingene groft og følger stort set Haynes beskrivelse på, hvordan dette skal gøres. Jeg skal til at trække venstre drivaksel ud, men kan ikke få splittet splitten rigtigt da og er derfor desværre allerede gået i stå her. Er der én der har et godt råd i sådan en situation, så jeg kan komme videre? Jeg aner kort sagt ikke hvor jeg skal skrue næste skrue ud. Mange tak Venlig hilsen Mass
Hej! Jeg er gået i gang med at forsøge at skifte... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Godmorgen!
Venstre drivaksel er afmonteret ved at fjerne bærekuglens tre bolte, løsne fjederarmens tre bolte, fjerne det ene kødben til servostyringen og derved ved at vride fjederarmen tilpas langt ud, så akslen er fri. - For nemt! - takket være to kompetente brugere.

Men der skal ikke hoppes for højt for næste stopklods fremkommer i forsøget af, at gentage succesen på højre side af bilen.

Højre aksel er lidt længere end venstre og er nærmest to-delt, opdelt af et leje på midten, som har sit hus i et af motorophængene. Lejet sidder krænget ned over akslen og sidder altså fast i både aksel og ophæng.
Den første del af den "to-delte" aksel (fra hjulet til midterlejet/motorophænget) kan jeg uden problemer få løs nok til at hive ud på samme måde som før, men anden del (fra midterlejet/motorophæng til gearkasse) sidder fast og er ikke til at regere med.

Hvordan kommer dette stykke af akslen frit til at hive ud af gearkassen? - billede: http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/278

Jeg har forsøgt at løsne hele ophænget, men det er en større operation der omfatter at bl.a. generator skal afmonteres

Venlig hilsen massg
Det lyder som om det er drivakslens støtteleje, der volder besvær.
Det er en Peugeot-specialitet.
Se tegning.
Men hvorfor adskille højre drivaksel?
Hvis du trækker hele gearkassen til venstre, skulle den slippe drivakslen.



Det er lige præcis dette leje.
Lejet er desværre også gået og giver høje rumlelyder, når bilen kører og skal derfor også skiftes. Lejet kan heldigvis købes som løsdel.

Tak for indput og tegning - det gav et lille lyspunkt. Jeg vil give det endnu et forsøg og hvis det ikke lykkedes i første omgang med en garagemands værktøj, vil jeg gemme dette til et autoriseret mekanikker i stedet og fortsætte med at fjerne gearkassen. En trykpresse der sikkert også skal bruges, ligger jeg heller ikke inde med, så oddsene er dårlige.

Mange tak
Hvis lejets yderring sidder fast, kan det hjælpe at varme ophænget med en el-varmepistol.
Inderringen plejer at kunne slås af akslen.
Der er jo ingen grund til at skåne det, når det alligevel er defekt.
I yderste nødsfald har de en hydraulisk presse ude på Gør-det-selv- værkstedet i Bådehavnsgade.
Dit postnummer tyder på, at det er inden for cykelafstand.
Annonce
.
Her kommer en lille update afsluttet med et stort spørgsmålstegn.

Tak for indputs til afmontering af højre drivaksel. det hjalp mig godt på vej :-)

Jeg fortsatte med at afmontere gearkassen og fik den langsomt af med hjælp fra en gearkasseløfter (donkraft). Herefter kunne jeg stille slå drivakslen af gearkasseophængets drivakselsleje hvilket medførte at 10 små kugler raslede ned fra undervognen. Ind til videre er lejet sat i stand by og jeg har fortsat med udskiftning af kobling.

Grunden til at koblingen fra start skulle skiftes skyldes, at det gav kraftige rystelser i hele bilen, når man forsøgte at koble til i 1. gear og ved tilkobling til 2. gear.

Jeg har fået afmonteret den gamle kobling, men ser til min store skuffelse ikke ud til at være slidt eller i stykker på nogen måde. Det er en tysk Sachs kobling der virker robust.
- Det er nok ikke her rystelserne stammer fra.

Svinghjulet ser heller ikke så medtaget ud, men jeg vil alligevel få Ingana i Valby (http://www.ingana.dk/) til at afdreje et tyndt lag og afballancere det på ny (Hvis ikke dette, vel at mærke, er fyr dyrt).

Min største undren er nu, hvorfor jeg ikke kan finde et lille leje der er placeret inde i navet på selve krumptappen (Se nedenstående billede). Bør der ikke være et leje her og de nævnte kraftige rystelser skyldes, at dette leje mangler ? - Eller er bare sådan tingene er konstrueret?

Venlig hilsen
/Mass
Mangler der ikke en tap på gearkassens hovedakslen, som i almindelighed går ind i en bøsning eller leje i enden af krumbassen?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hmm jo det kan godt være.
- Jeg må hellere forsøge at ringe til Peugeot i morgen mandag og få afklaret tingene.
Mange tak :-)

er d et svinghjul ikke monteret med dæmper. Kan være den der er gået. Pil det sv.hjul af. Kig også dæmperfjedrene efter på navet, hvis de er raslet løse, kan den ruske

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis