SOL LUFT FANGER ??

Efter at have surfet rundt på nettet, har jeg besluttet mig at lave en selv men er dog lidt i tvivl om de forskellige metoder. 1. tomme dåser metoden, eks. laver jeg en med 64 tomme dåser 8*8 maler dem sorte, Hvad er så bedst at "serie" forbinde dåserne eller "parallel" forbinde dåserne ?? 2. kan man evt. bruge spiro rør istedet 3. montere en sort metal trapez plade istedet for rør eller dåser. Ser frem til at høre hvad du/i har at sige til mine spørgsmål, hører desuden gerne om andre metoder og løsnings forslag. Mvh Christian
Efter at have surfet rundt på nettet, har jeg... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
4470mp:
Jeg har aldrig lavet tegninger over den, det var bare et "hygge over håndbajer" projekt
Men et vindue med ramme, en trapezplade og en blæser så er du godt kørende ! Min erfaring er at vinduet kan ikke være for lille Jeg lavede så jeg kan slukke den helt i sommer månederne !
Men jeg har faktisk en plan om at jeg vil have sat en blæser som trækker kælig luft fra skyggesiden af værkstedet om sommeren så jeg får kølig luft ind når det er varmt.
Jeg kan kun opfordre til at gå igang med projektet og tage tingene som de kommer, det er et kanon projekt
http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/62

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Skrevet af dreamer81 på 26 jul 2010 22:01
bruger selv safari på OSX....


Jamen det var da godt for dig...

For at vende tilbage til topic, min solfanger er 210x100x10,5

Men når man laver dem så store så skal man tage højde for den blæser man sætter i, den første jeg benyttede den flyttede 90cfm og der lå min indblæsningstemp på ca 70 grader fra kl 11:00 -> 14:00

Har nu skiftet til en jeg kan styre imellem 90-225cfm og køre den på fulde skrald så hæver den temp til ca 90 grader.....

Desuden så skal jeg ha fat i noget 6mm polycarbonatplade istedet for det 10mm jeg benytter nu, det virker somom det isolere for meget, den anden fanger jeg har bruger en 3mm plade og er halv str den bliver varmere, så 6mm er vidst lige i øjet..

Styring er også snart færdig, alle de følere jeg ønsker de sættes bare i serie og får et "id", 3 udgange til blæser og en til pumpe, og på samme tid virker den som regulator til mit solcelle anlæg......

Alt det kommer der billeder af når det engang er færdig bygget..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som ny bruger her på stedet er det fedt at se, at opfindsomheden er stor. Jeg er selv i gang med "research" til solfanger til mit sommerhus - og finder stor inspiration her.

Som en bi-kommentar synes at det så er lidt træls at skulle bruge tid på at skulle sortere "off-topic" ting fra - som nogen af de indlæg, der er i denne streng. Som alle andre steder i livet og verden generelt - kan man ikke lide lugten i bageriet, skal nok finde et andet bageri. Eller forum... Bare en tanke...

God sommer til alle.
Skrevet af mkh på 26 jul 2010 23:09


Jamen det var da godt for dig...

For at vende tilbage til topic, min solfanger er 210x100x10,5

Men når man laver dem så store så skal man tage højde for den blæser man sætter i, den første jeg benyttede den flyttede 90cfm og der lå min indblæsningstemp på ca 70 grader fra kl 11:00 -> 14:00

Har nu skiftet til en jeg kan styre imellem 90-225cfm og køre den på fulde skrald så hæver den temp til ca 90 grader.....

Desuden så skal jeg ha fat i noget 6mm polycarbonatplade istedet for det 10mm jeg benytter nu, det virker somom det isolere for meget, den anden fanger jeg har bruger en 3mm plade og er halv str den bliver varmere, så 6mm er vidst lige i øjet..

Styring er også snart færdig, alle de følere jeg ønsker de sættes bare i serie og får et "id", 3 udgange til blæser og en til pumpe, og på samme tid virker den som regulator til mit solcelle anlæg......

Alt det kommer der billeder af når det engang er færdig bygget..


Det giver ingen mening at du får højere temperatur når du øger gennemstrømningen af luft. Temperaturen burde blive lavere når luften ikke er så lang tid i dåserne?
Annonce
Det giver ingen mening at du får højere temperatur når du øger gennemstrømningen af luft. Temperaturen burde blive lavere når luften ikke er så lang tid i dåserne?

Det er jo netop det jeg siger, det kommer an på hvordan ens fanger er opbygget, og hvor stort tryk der er i dåserne, du kan jo prøve at smide en termostat ind i toppen af sådan en fanger, sætte den til 30 grader og så starte din blæser på fulde skrald, og så mål hvor mange min der går før din termostat slår fra... Det jeg prøver at sige er : man vil hellere have 4-6 timers 50 grader varm luft end 30min 70 grader varm luft.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af vilhelms på 27 jul 2010 10:10
Som ny bruger her på stedet er det fedt at se, at opfindsomheden er stor. Jeg er selv i gang med "research" til solfanger til mit sommerhus - og finder stor inspiration her.

Som en bi-kommentar synes at det så er lidt træls at skulle bruge tid på at skulle sortere "off-topic" ting fra - som nogen af de indlæg, der er i denne streng. Som alle andre steder i livet og verden generelt - kan man ikke lide lugten i bageriet, skal nok finde et andet bageri. Eller forum... Bare en tanke...

God sommer til alle.

Sinde gas nu, er det ikke lidt drastisk med sådn en reaktion ! Men det er jo dit eget valg.
Umiddelbart kommer der jo nok snart et meget bedre GDS forum hvor alt bare spiller og kører som om man betalte penge for at være medlem. Har faktisk hørt at de ville bygge en aplikation som brygger kaffe til dig

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Jeg synes nu ikke det er "en drastisk reaktion" at sige, at tonen i nogen af indlæggene er liiidt hård og uden for emnet... Og jo - det er mit eget valg. Både at være her og at udtale mig

Men generelt set er det et godt forum, hvor jeg har hentet megen inspiration og nyttig viden. Og gratis, tilmed. Den dag man skal betale for det, kan man jo lige så godt hyre en håndværker

Men den der kaffebrygger app ville være fin... Den kunne spare mig for en del gåen frem og tilbage i løbet af dagen.
Yep, og når du så får følgesygdomme pga. mangel på motion, er der også lige et forum om det.

mkh, kan vi ikke få en stribe links på websteder du har skabt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg er rystet, jeg er selv webdesigner og programmør og har selvfølgelig en faglig interesse I at se hvad den kære mkh har lavet, og hvad kvitterer den store nar så med på en PM :

"Hvorfor lukker du ikke bare røven ?
Eller fik du det bedere af at grave op i et topic hvor folk er kommet videre ?
Kæmpe mongol er du"

Det er sgu en børnehave det her. Jeg tror simpelthen ikke på din faglighed, hvorfor ellers dette beskidte svar.

Du er en skændsel for vores faggruppe.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også