Tag på carport/redskabsrum/værksted

Hej.

Jeg er ved at tegne og planlægge byggeriet af ny carport. Jeg er kommet til taget og beslutningen er kommet faldet på tagpap. Jeg har så følgende spørgsmål.
1. Er tagpap det rigtige valg? Taget få en hældning på ca. 20 grader.
2. Skal jeg bruge krydsfiner som tagplader, og hvilke dimensioner skal jeg vælge?
3. Hvordan med spær-afstanden?

Jeg havde tænkt at lave godt 1 meter i mellem hver spær, så det passer med størrelsen på rockwool. Er det for meget og skal jeg så gå ned på godt 60 cm for at det passer med bredden af rockwoolen.

Håber på lidt hjælp.

Henrik
Hej. Jeg er ved at tegne og planlægge byggeriet... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ok - jeg vil prøve at forhøre mig, men godt at høre at jeg kan "nøjes" med 45x95 - men det skal vel være spærtræ istedet for almindelige reglar.

Henrik
Hvis jeg var dig, ville jeg nok vælge at opdimsionere mine spær en anelse. 45 x 95 er ikke meget. Det kan sikkert sagtens holde når du laver det, men det vil hurtigt komme til at hænge og det ser da træls ud.

Skal du lave paptag med krydsfiners underlag, vil jeg som et minimum sige at du skal gå op i 145 x 45. Så har du også plads til 70 mm isolering selvom det jo ikke er meget. ligeledes vil det være en stor fordel på længere sigt at sætte spærene på max. 80 cm kant til kant.

18 mm krydsfiner kan sagtens gøre det, men hvis prisforskellen ikke er stor kan du jo selvfølgelig sagtens bruge 21 mm

held og lykke med dit byggeri. Og pas godt på med tagbrænderen, det kan fandme hurtigt gå galt hehe.

Hilsen Tømreren
Hej. Genbruger lige min gamle tråd her. Jeg er kommet lidt i tvivl om tagpap er det rigtige valg. Jeg ved ikke helt om jeg har mod på at gå i gang med brænder og det hele. Hvilke andre gode alternativer er der? Jeg har overvejet shingles, men det ligner en halvdyr løsning. Det drejer sig om ca. 70m2 tag. Jeg har tidligere selv lagt eternit-tag på vores eget hus, og det var der ikke de store ben i. Ville det være en ide til det nye byggeri også? Kommer det ikke til at kræve mere af konstruktionen, da det er et tungere tag end tagpap.

Henrik
Ja det er rigtigt det kan nemlig hurtigt gå galt med gasbrænderen, når man ikke er v ant til at bruge sådan en til daglig. Tagpap arbejde er for fagfolk og ikke gør det selv folket. ;-)

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Okay - det var også min opfattelse af at arbejde med tagpap. Er der andre tage der egner sig bedre til gør-det-selv-byggeren, og konstruktionen. Som skrevet overvejer jeg eternit-plader, da huset også har tagdækning af denne type. Hvad kræver det af konstruktionen?

Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis