Sæbekassebil: Vinkelgear

Hej En kammerat og jeg er igang med at bygge en sæbekassebil med motor, til formålet er planen at bruge en gammel motor fra en rotorplæneklipper. Planen er at bruge gear og tandhjul fra en cykel, vi har dog et par problemer/spørgsmål vi godt kunne bruge et par gode råd til.

1.For at bruge kædetræk, er det nødvendigt at få vinklet trækket fra motoren, men et vinkelgear koster som regel en del og det er udelukkende et hobby projekt der ikke skal koste for meget, så vi tænkte at der måtte være en anden mulighed?

2. Vores originalplan var at bygge i solidt træ, da ingen af os kan svejse. Men blev lidt i tvivl om dette var en fornuftig ide?

3. Vi ville gerne kunne starte og stoppe uden at slukke motoren, så en form for kobling kunne være smart. Vi diskuterede en metode med at placere motoren på et hængsel med fjeder/elastik som var forbundet til en speeder, således at når man trådte på speederen blev motoren "trukket" på plads. Men vi løb hurtig ind i en række problemer med at have et kørende tandhjul blive mast ind i et stillestående...

Tager glædeligt imod gode råd og ideer!

Mvh. Anders
Hej En kammerat og jeg er igang med at bygge en... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hås bocart den kender jeg godt.

med fast bagaksel og affjedderet motor ramme.!
de køre på grusbane (speedwaybane) en af de steder på fyn i bred. speedwayklub.
de køre rimilig stærk. ca.50 kmt. med honda motore med oliekobling
(olie momentomformer).
dem kan du se dem i www.bocart.dk
de er meget robust og ret pepret i prisen.!
de er næsten umuligt at slå ihjæl. under normale forhold.?

når først er i fart hvis du forsøger at dreje. fortsætter den næsten lige ud
du lukker lidt af gassen af for at få forhjulene til at "bide" i gruset
og dreje skarber.

når du køre på speedwaybane er det skide sjovt med kontrolleret udskridning.
der skal man passe på at du ikke vender rundt.!

men de hjemmebygede cokarter er sjove at køre i hvis man bygger dem rigtigt.!?!  :-)
Den jeg har på billedet har kørt med en puch maxi motor på. Den har vi haft meget sjov med. Vi ønskede os lidt mere optræk og skar motorbeslagene af fordi vi ville sætte en MS50 3 gear på, men fik aldrig lavet det færdig. Blev alligevel lidt øm over for den gamle klassiske motor.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis