Skævt fundament - skal jeg brokke mig?

Hej Alle.

Jeg er ved at få lavet et fundament (og støbt gulvet deri), men den mand der skal lave det er lidt utjekket.

For at gøre en lang historie kort, så bliver fundamentet lavet af sådan nogle L-elementer, der bliver stillet oven på et kapilarbrydende lag.

I stedet for at trække laget af med ledere og et bræt, og dermed få et helt plant grundlag, så valgte han i stedet at lægge lidt ral, rette lidt på det ved hjlp af laser, og placere en sektion af gangen.

Det har resulteret i at krydsmålet nu har en difference på 32mm, samt at enderne på fundamenter springer med 22mm. Højden springer ligeledes med 15mm. Han har allerede lagt flamingo i "hullet", og sat dette fast med platikpløkker.

Jeg ved at man kan hente disse afvigelser når man bygger træskelettet, men jeg synes det er træls af skulle kompencere for en andens sjusk.

Fundamentet er 5x7 meter, og den samlede pris løber op i ca. 32.000,- kr, for de 35m2, med 200mm isolering og 100mm beton.

Er de spring vi her taler om indenfor tolerancen, eller skal han lave det om?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en type fundament, er det ikke ført til frostsikker dybde?

Problemet med tolerance er at der i forskellige fag er stor forskel på traditionen, maskinarbejdere regner i mm. tømrere i cm. murere i træskolængder, og jord- og betonere er tilfredse hvis fundamentet ligger inde på grunden.

Men under alle omstændigheder er det noget klamp der er lavet.
akselj nu skal man vist ikke skære alle over i en kam vel..

Med hensyn til dit fundament skal du brokke dig da krydsmålet er enormt vigtigt. og også højden på færdigt fundament. at der er 15mm spring inde på selve gulvet er ikke det store problem, hvis han altså har erfaring i at støbe gulv så bliver det stadig lige.
det er i hvert fald ikke inden for tolerancen med hensyn ydermålenes højdeforskel
prøv at forestille dig et hus på 9x17 meter hvo syor forskel der så ville være
det ville være mere end svært at rette op på
grundlaget for alle former for konstruktioner skal sku være iorden ellers
bliver det hurtig betegnet som byggesjusk og det er dig der hænger på det i sidste ende

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

"...og jord- og betonere er tilfredse hvis fundamentet ligger inde på grunden" hahahaha...

Fundamentet er ikke graver til frostfri dybde. Da kantelemterne består af en L-form af S200 frigolit (flamingo), med en 70mm cement påstøbt ydersiden (det der bliver husets sokkel), så opstrår der ikke frost under bygningen. Egentlig en smart og relativt billig løsning. fiberdug, 200mm stabil, 100mm kapilarbrydende, 200mm flamingo S100 og så 100mm beton.

Og havde han blot gjort som alle andre det skal lægge fliser, og trukket kapilarlaget pænt af med ledere, så ville det at sætte kanterne pænt have været ENORMT nemt.

Men ja - det der bekymrer mig er jo netop hvis overkan6ten springer med 20mm, for så bliver det sgu svært at få gulvet lige, og da en af grundene til at jeg valgte at få støbt er, at jeg kunne bruge det plane gulv til svejsning, så ville niveuaforskelle på 20 mm være enormt meget - synes jeg.

Hvis kanten stod pænt ville jeg ikke være særligt bekymret, da jeg har bestilt vibreringsfrit beton, og selvom det ikke er selvnivilerende, så flyder det trods alt rimeligt tyndt, og dermed ville hans lasermetode være ok til at få fordelt botonen.

Men jeg tror jeg beder ham om at begynde forfra med kantelementer og disses underlag. Det er jo byggeteknisk muligt at gøre det lige, så hvorfor nøjes. Eller må jeg få et nedslag i prisen der svarer til hvad en murer skal have for at lægge 15mm selvnivilerende oven på gluvet.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Det er i hvertfald ikke i orden, selv entreprenører har nogle normer og tolerancer der skal overholdes, hvilket ikke er tilfældet her.

Det er en ommer frem for et nedslag i prisen også redde det andet sted.
Annonce
Koludabyg:

Har du tilfældigvis et link der beskriver tolerancerne, som jeg kan fremvise? Min smag i munden indtil videre har været, at jeg bliver betragtet som en hysterisk og analfikseret pedant.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
det ka jeg da ikke forstå når der nu er nogen tolerancer som
skal overholdes for at andre er istand til at viderforarbejde på produktet
så er man ski da nødt til at overholde dem
du sku da bare se ham i hovedet hvis der kom en og skulle lave noget ved ham og så
enten satte det skævt op eller brugte noget der kuns havde de halve dimensioner

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Vi fik denne på skolen i sin tid "hvor går grænsen"....måske det er noget der kan bruges....

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Hej
Det lyder bestemt ikke særlig smart, som de har lavet din sokkel.
Men det kan jo nok, volde problemer at få dem til at lave det om, er din "håndværker" medlem af byg garanti ordningen, vil det vel være en fordel.

Det mest regulære, er hvis tegningen, han har arbejdet efter, er målsat med tolerencer.
Selvom det ikke er normalen...
mvh jens
har du tjecket om vinklerne holder
kunne bedst forestille mig at det er lavet
skævt den vej også

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis