Skævt fundament - skal jeg brokke mig?

Hej Alle.

Jeg er ved at få lavet et fundament (og støbt gulvet deri), men den mand der skal lave det er lidt utjekket.

For at gøre en lang historie kort, så bliver fundamentet lavet af sådan nogle L-elementer, der bliver stillet oven på et kapilarbrydende lag.

I stedet for at trække laget af med ledere og et bræt, og dermed få et helt plant grundlag, så valgte han i stedet at lægge lidt ral, rette lidt på det ved hjlp af laser, og placere en sektion af gangen.

Det har resulteret i at krydsmålet nu har en difference på 32mm, samt at enderne på fundamenter springer med 22mm. Højden springer ligeledes med 15mm. Han har allerede lagt flamingo i "hullet", og sat dette fast med platikpløkker.

Jeg ved at man kan hente disse afvigelser når man bygger træskelettet, men jeg synes det er træls af skulle kompencere for en andens sjusk.

Fundamentet er 5x7 meter, og den samlede pris løber op i ca. 32.000,- kr, for de 35m2, med 200mm isolering og 100mm beton.

Er de spring vi her taler om indenfor tolerancen, eller skal han lave det om?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej Alle. Jeg er ved at få lavet et fundament (og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vinkelerne holder ok. Alstå borset fra at krydsmålet springer med 32mm. Men jeg har genopsat galger og snore, for at kunnne dokumentere overfor ham, at det ikke er helt lige.
Havde jeg selv lavet det, sammen med et par venner over en kasse cola, og støbningen skulle fortages af mig selv, med en cementblander, så ville jeg ikke have tudet over spring på 30mm i krydsmål, og 15 mm i fundamentkantens mål, men når jeg nu for en gangs skyld har valgt at få folk til det, så er det nedtur.

Det er i Sverige, og der er ikke byg garanti. Men jeg er større end ham, om i øvrigt mangler han 10.000,- kr før han har fået fuld betaling. Materialerne er jo gode nok, og hvis jeg ville, kunne jeg selv rette lortet op på en 1-2 dage med rendegraveren, ledere og lidt tålmodighed.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Lige et tillægsspørgsmål.

Er der nogen der kender til disse svenske L-elementer?

Tingen er at flmingoen der lægges ned i "hullet" skal trækkes et stykke vej ind fra siderne, så der kommer en rende med beton hele vejen rundt. Denne rende har vores "håndværker" valgt at lave 150mm bred, men i diverse datablade står der at denne rende skal være 300mm. Dog er det bare et-plan jeg bygger i, og skal i øvrigt have let tag, så måske er de anbefalede 300mm et hysterisk overmål?
Min bekymring går på om ydervæggen "sætter sig" fordi den 150 mm brede rende presser sig ned i den S200 flamingo som L-elementerne består af. Sætter ydervæggen sig, så vil gulvet jo revne langs med væggen.

Da det blot er et værksted, så vil de 100mm armerede beton som gulvet består af måske fordele trykket godt nok til at der ikke opstår problemer.

Et lille link til de elementer jeg taler om: http://www.sundolitt.no/download.asp?object_id=2AC5BA48BEF44AE39EF2D1AD148ED349.pdf

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Nåh - men nu er fundamentet støbt (kl 15 igår).

Jeg fik selv rette lidt på krydsmålet, så det nu kun springer med 15 mm, hvilket jeg bedre kan leve med.
"Håndværkeren" kom herefter for at støbe, men havde nu valgt almindeligt beton, i stedet for vibreringsfrit, hvilket gjorde mig ekstra nervøs. Det havde dog en vidrostav med.

Gulvhøjden sprang da også med 25 mm da ham og hans medhjælper var færdig med at fordele betonen, ved hjælp at en stang monteret med en stump nedløsrør, samt en laser.

Men her gik jeg så i udbrud, og sagde de skulle skride.

Jeg fik fundet nogle reglar der var lige, og skruet dem sammen så jeg, med min kones hjælp, kunne trække betonen af, til et lige gulv.

Men jeg var dog ikke i besiddelse af "glattebræt" eller hvad det nu hedder, så idag er der naturligvis lidt grater i gulvet på et par mm, som der naturligt kommer ved at man trækker frem og tilbage i rettebrættet.

Nu vil jeg så vælge at leje en betonsliber, for at få et helt glat gulv.

Hvor lang tid skal der gå, før man kan slibe?
Hvor mange dage skal man vande fundamentet ? (er det overskyet vander jeg en 3 gange om dagen, og står solen højt, sætter jeg havevanderen til at køre hele tiden).


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jeg plejer at lægge plasticfolie ud over nystøbte gulve, og har på den måde helt undgået svindrevner.
Jeg kan godt forstå din irritation, når du vælger at få en proff til at lave gulvet, og det så bliver så utilfredsstillende.

For god ordens skyld vil jeg dog fortælle, at jeg har været meget. meget tilfreds med de proffer jeg har haft til at støbe gulve for mig, og samtidig indrømme, at de gulve jeg selv har støbt, har jeg været meget utilfreds med!

Det er så bare ikke altid lige til, at få de gode håndværkere til at komme, idet de som regel har meget at lave, til trods for de for vort land så onde og væmmelige krisetider.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis