Hej allesammen.
Vi er de lykkelige nye ejere af en smuk træbåd, som desværre ikke er blevet passet de sidste par år. Vi var klar over at den var utæt fra dækket ned til kabyssen, så vi gik straks i gang med at tætne dækket samt hive brædder af inde i kabyssen, så vi kunne komme ind og se hvor galt det var.
Det viser sig selvfølgelig at være sådan ok galt. Der er nogle af de bærende elementer i skroget som er våde cirka en tredjedel igennem.
Vi skal have båden på land om et par uger - men vi skal finde ud af hvad der vil være det bedste at gøre, og her håber jeg rigtig meget, at i vil give jeres besyv med.
Jeg har læst lidt rundt herinde om at lægge glasfiber på et træskib, og kan se at der er delte meninger om det smarte i det.
Samtidigt kan jeg læse at man skal være MEGET omhyggelig med det, for ikke bare at gøre endnu større skade. Det skræmmer mig lidt

Vi har talt med umådelig mange bådfolk og fået rigtig, rigtig mange råd og ideer, men vi har svært ved at skelne hvad der er bedst og hvad overhovedet kan lade sig gøre..
Bl.a. fik vi at vide at båden skulle tørre i op til 2 år før vi lagde det på? Det forstår jeg så slet ikke, da alle andre siger, at en træbåd helst ikke må ligge for længe på land?
Noget andet, herinde kan jeg læse at en har beskrevet, at båden det første døgn det første lag er lagt på, skal være i en temperatur af 22 grader - vil det sige at vi skal lede efter et indendørs sted at lægge båden på land?
En anden ting, er der nogen som har bare den mindste ide om prisen for at lægge glasfiber på hele bunden? Båden er cirka 30 fod. Vi har selv regnet os frem til cirka 20.000 kr.?
Hvis glasfiber viser sig at være en dårlig ide, hvordan griber vi så det her an?
Pt. har vi sat en affugter ned i kabyssen, og den ene side er i hvert fald helt tæt nu, der er stadig en læk på den anden. Jeg går ud fra at affugteren kan tørre alt indvendigt ud på 1-2 uger.. håber i hvert fald.
Hvis vi ikke vil lægge glasfiber på, så så vidt jeg forstår, så er det noget med at vi skal:
- Få vasket bunden godt og grundigt - foregår det kun med vand eller er der et bestemt middel vi bør bruge?
- Slibe hele ydersiden godt ned
- Hyre en som kan lappe huller (kala... kan ikke stave til det), er det mon dyrt?
- Give hele bunden nyt maling
Skal båden være knastør indvendigt før vi kan gå i gang udvendigt?
Skal vi skifte elementerne i kabyssen før vi kan gå i gang udvendigt?
Og så har vi hørt noget om noget vandtæt maling vi kan give hele kahytten, hvis vi kradser alt vådt træ af, som så vil forsejle og gøre hende vandtæt indefra også, er det virkelig sandt?
Og her mangler vi også lidt en ide om prisen, men har på fornemmelsen at det nok også løber op omkring 20.000?
Jeg håber nogen har fået kæmpet sig igennem mit lange indlæg, jeg mangler helt sikkert en masse skridt i processen, dette er bare det vi spekulerer mest over lige nu.
Alle input er yderst velkomne.
Det er en fantastisk båd vi har købt, vi er så glade for den, og vi vil virkelig gerne få hende sat i rigtig god stand igen - helst på den rigtige måde fra starten

Mange venlige hilsner, Mai