Glasfiber på træbåd?

Hej allesammen.

Vi er de lykkelige nye ejere af en smuk træbåd, som desværre ikke er blevet passet de sidste par år. Vi var klar over at den var utæt fra dækket ned til kabyssen, så vi gik straks i gang med at tætne dækket samt hive brædder af inde i kabyssen, så vi kunne komme ind og se hvor galt det var.

Det viser sig selvfølgelig at være sådan ok galt. Der er nogle af de bærende elementer i skroget som er våde cirka en tredjedel igennem.
Vi skal have båden på land om et par uger - men vi skal finde ud af hvad der vil være det bedste at gøre, og her håber jeg rigtig meget, at i vil give jeres besyv med.

Jeg har læst lidt rundt herinde om at lægge glasfiber på et træskib, og kan se at der er delte meninger om det smarte i det.
Samtidigt kan jeg læse at man skal være MEGET omhyggelig med det, for ikke bare at gøre endnu større skade. Det skræmmer mig lidt

Vi har talt med umådelig mange bådfolk og fået rigtig, rigtig mange råd og ideer, men vi har svært ved at skelne hvad der er bedst og hvad overhovedet kan lade sig gøre..

Bl.a. fik vi at vide at båden skulle tørre i op til 2 år før vi lagde det på? Det forstår jeg så slet ikke, da alle andre siger, at en træbåd helst ikke må ligge for længe på land?
Noget andet, herinde kan jeg læse at en har beskrevet, at båden det første døgn det første lag er lagt på, skal være i en temperatur af 22 grader - vil det sige at vi skal lede efter et indendørs sted at lægge båden på land?
En anden ting, er der nogen som har bare den mindste ide om prisen for at lægge glasfiber på hele bunden? Båden er cirka 30 fod. Vi har selv regnet os frem til cirka 20.000 kr.?

Hvis glasfiber viser sig at være en dårlig ide, hvordan griber vi så det her an?
Pt. har vi sat en affugter ned i kabyssen, og den ene side er i hvert fald helt tæt nu, der er stadig en læk på den anden. Jeg går ud fra at affugteren kan tørre alt indvendigt ud på 1-2 uger.. håber i hvert fald.
Hvis vi ikke vil lægge glasfiber på, så så vidt jeg forstår, så er det noget med at vi skal:

- Få vasket bunden godt og grundigt - foregår det kun med vand eller er der et bestemt middel vi bør bruge?
- Slibe hele ydersiden godt ned
- Hyre en som kan lappe huller (kala... kan ikke stave til det), er det mon dyrt?
- Give hele bunden nyt maling

Skal båden være knastør indvendigt før vi kan gå i gang udvendigt?
Skal vi skifte elementerne i kabyssen før vi kan gå i gang udvendigt?
Og så har vi hørt noget om noget vandtæt maling vi kan give hele kahytten, hvis vi kradser alt vådt træ af, som så vil forsejle og gøre hende vandtæt indefra også, er det virkelig sandt?

Og her mangler vi også lidt en ide om prisen, men har på fornemmelsen at det nok også løber op omkring 20.000?

Jeg håber nogen har fået kæmpet sig igennem mit lange indlæg, jeg mangler helt sikkert en masse skridt i processen, dette er bare det vi spekulerer mest over lige nu.
Alle input er yderst velkomne.

Det er en fantastisk båd vi har købt, vi er så glade for den, og vi vil virkelig gerne få hende sat i rigtig god stand igen - helst på den rigtige måde fra starten

Mange venlige hilsner, Mai

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja... hvad er rigtig "i stand" det kommer jo an på hvem man er.

I er nye træbåds ejere kan jeg høre. Jeg kan kun understrege vigtigheden af at i gladeligt lytter til alle de gode råd i får rundt omkring og så sortere grundigt i dem. Det er med træbåde som med så meget andet. Der er lige så mange meninger som der er båd ejere. Derud over er der flere forskellige fremgangsmåder afhængig af hvilken båd i har eks mht størelse og om den er klink bygget eller karvel.

Mit bedste råd til dig/jer er at i finder en hjælpsom sjæl der har en velholdt båd der minder nogenlunde om jeres egen og så følger hans/hendes råd.

NÅ men når det er sagt så ville jeg:

Tage båden på land og gå den grundigt efter for råd - træet må som sådan gerne være vådt eller sort men det må ikke være råddent - skift alt råddent træ ud!!!!!

GLEM alt om glasfiber på bunden det er træbådens dødstød. Ved godt at flere gør det og at nogle får det til at fungere men generrelt er det noget rigtig skidt i sær hvis det ikke bliver gjort professionelt. Træet under fiberen bliver lukket inde og ved den mindste smule vand el fugt begynder det at rådne og til sidst har i ikke andet end en fiber skal tilbage. Derudover kan jeg ikke helt se meningen med at købe en træbåd hvis man hellere vil ha fiber??? det lyder for mig lidt fjollet.

Mht tørring af træet så skal alt over vandlinien helst være nogenlunde tørt og bunden helst våd. Når man tager båden på land vil bunden selvfølgelig tøre og det er ok så længe træet ikke sprækker for meget, ellers må man lige vande den lidt. Det er lidt en balance den skal være så tør at man kan male osv. men så våd at den ikke sprækker. Det plejer ikke at være det store problem ved mindre båden står på land i flere år elle i direkte sollys og tør luft. Det er ofte en god ide at give træet i bunden en gang platin primer lige så snart man er færdig med det der ellers skal laves, det holder træet fugtigt samt beskytter.

Mange træbåde tager efter at de har været på land en del vand ind det er helt ok. de er altså uttætte men da træet udviger sig i vandet bliver de tætte efter en uges tid. Så hold godt gang i pumperne når i kommer dertil.

Om båden skal kalfatres eller tætnes på anden vis kan jeg ikke vudere herfra (ta evt billeder). Men vigtist af alt er at den ikke er rådden.

find en med forstand på jeres bådtype (evt en bådbygger) og gå båden igennem sammen med ham det er mit bedste råd ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Ps. Mht. priser på det forskellige arbejde så er det som grundregl håndværkerpriser og selvfølgelig afhængig af hvor meget der skal laves. Ka du få det sort så er det billigere men ikke forsikret ;-)

Derud over kan man jo hyre ham/hende en dags tid så i kan lære hvordan an gør, så kan i selv arbejde, så hyre i ham igen til at tjekke om det er gjort ordentligt ;-) Men jeg ved jo ikke om i har håndelag, erfaring, viden og lyst til selv at gøre arbejdet. Hvis i ikke har er en træbåd måske ikke det helt rigtige. det bliver i hvert fald dyrt i længden hvis i skal hyre bådbyggere til at lave alt, for der vil altid være noget at lave på en træbåd det er en del af det og det er både vidunderligt og sommetider forfærdeligt he he ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Jeg har lagt fiber på en gammel kutter, men da jeg solgte den sidste år kan jeg kun vide, at den kunne holde i 28 år. Det kan lade sig gøre, jeg har i en tråd beskrevet forløbet, MEN det er et stort og beskidt job, og de 20000 kan du roligt fordoble. Og tørretiden under tag , ja regn med et år.
Her er et billede hvor de nye ejere starter ud mod præstø.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej jeg har en træbåd fra 1887 og der er glasfiber på dækket for der var en der hade tråt igennem der var råd ved gasblusset og ved køkken vasken for han hade plaseret hynderne der et par vinder så der kom kondens og råd det var i midden af 1980 og der kom glasfiber på dækken og kahytten sidste år krasset jeg al det råden træ væk og kom et par planker op under glasf. der må kun komme glas på den ene side så træet kan ånde
dæk og kahytten var meget utæt men det er tæt nu beklædningen (bordene) på siden og bunden må der ikke komme glasf. på der skal nyt planker på og der kan i selv bedtemme om i vil bruge kobber nitte eller med A4 salt og syre fast bolter
en træ båd skal der komme vand ind gennem bunden og siderne det er ikke unormal at der kommer et sted imellen 5 til 20 litter ind det skal bares pumpes ud
når jeg har været ude i hårt vær så kan der komme omkring 50 til 80 liter ind per dag i 2 til 3 dage til at den er fallet til ro jeg har to automatisk pumber på hvær stit bateri nr. 2 punbe er bakup hvis den første svigter eller ikke kan følge med det er sket en gang hvor jeg hade været ude i en storm den første dag der efter var bægge igang efter 2 - 3 dage var der kun den ene der var igang og der kom en 6-7 liter ind per dag
hilsen rene  

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det var da en underlig påstand, at en træbåd, skal være utæt, der må ha været noget i vejen med mine, for de har da ikke taget vand ind. Kender da mange træbåde, hvor edderkopperog støv hersker i bunden, der er da ingen jeg kender, som vil ha bundvandet til at løbe op ad fribord indv. når båden smider til under sejl. Og jeg kan da sige det absolut ikke er normalt med et lystfartøj. Så hvis ens båd ikke er tæt, så få gjort noget ved det. Selv fik jeg min første træbåd for godt 60 år siden,og har haft det stort set siden, pt. 2 stk., så jeg har lissom en vis erfaring.

ErikChristensen 
Annonce
Tusind tak for svar!
Båden er en kinesisk junke, så den er bygget karvel. Kan se jeg skrev galt i mit første indlæg, 40 fod er den.

Vi har været nede i dag og pille flere steder, og har fundet ud af, at vandet isæt er kommet ind gennem de huller der er i siderne på dækket, dem hvor vandet kan løbe ud i havet igen.
Nedenunder 4 af dem, ligger kabyssen, og nogle af spanterne ser ret medtagede ud. Vi vil se om vi kan sætte nye spanter på, på begge sider af de nuværende. Og selvfølgelig lappe hullerne på dækket, eventuelt ved at få lavet nogle kobber tragte som passer ind.. Medmindre andre har et bedre forslag?

Vi er kommet frem til, at vi ikke vil putte glasfiber på... Det er vi egentlig meget glade for Hun er simpelthen så fin, med teaktræ over vandlinien.

Jeg prøver at vedhæfte et par billeder, nede fra kabyssen, ved ikke hvor meget i kan se ud fra dem.

Fugerne på bunden skal helt klart skrabes af og laves nye, et sted over vandlinien er der hul igennem, og i den anden side kan vi se at der pibler lidt vand ind hele tiden (vi er nede og tænde pumpen hver dag). Tror også at der skal skiftes nogle brædder udenpå - og så vidt jeg forstår, skal de alligevel af hvis vi skal pille ved noget af skroget? Der må være bolte ud af til, så vidt jeg kan se.

Vi har begge taget 10 dages ferie nu her når båden skal på land og vil få lavet så meget som muligt selv. Vi hyrer en håndværker et par dage til at hjælpe os med de nye vægge o.l. i kabyssen, og håber også på, at vi finder en mand vi kan hyre en dags tid, til at gennemgå hvordan vi får ordnet bunden bedst. Men jo meget info vi kan få på forhånd, jo bedre.

Der er rigtig, rigtig mange som har været super flinke, og vi lytter skam til alle råd og erfaringer, men igen, det er også lidt svært at skelne, når nu hele denne bådverden er helt ny for os.

Mvh Mai

hej lynæs det er væl osså der for at mand pumper vandet ud men det er møske noget jeg har misforstådet hvis du sejler med så meget vand i bunden at det skvulper op af siderne hos dig
med vendlig hilsen rene

er det jasmin ?

ErikChristensen 
hej det ser ud til at blive en støre repsion der er hver tilfælle 3 stod der skal rep. og et par borde der må skiftes i forhold til det jeg ser på dine bilder så er min hel ny i forhold til din
der ville jeg ha en profinel til at se på den og give nogle råd der
hilsen rene

Hej
Ja allerførst ville jeg få gjort helt rent så træet kan begynde at tørre ud. Det vil så afsløre hvor det er helt galt, fordi hvis der er steder der ikke tørrer ud så er træet i meget dårlig stand - og skal skiftes. Derfor vil jeg også glemme alt om at få sat "nye vægge op" som du skriver. Der er groft sagt 2 ting der genererer råd og svamp. Det første er ferskvand (lækken i dækket) og så er det fugt. For at modvirke fugt er det vigtigt med så meget gennemtræk som muligt.
Og det er nok det allervigtigste at få de strukturelle problemer løst først, dvs. skifte de spanter og svøb der er dårlige, ligesom klædning og dæk skal være tæt.
I en sund træbåd skal lænsepumpen være arbejdsløs.
Det er vigtigt at i finder ud af hvad problemet med klædningen er. Mangler der "bare lidt kalfatring" hvis den har været kalfatret fra start af. Den kan også have været limet. Hvis man bare knalder noget bomuld eller værk ind i nådderne er der stor chance for at gøre ondt være. Hvis spanterne ikke er i orden, så slår man plankerne fra hinanden, og hvis man ikke slår jævnt, så så vil den stadig være utæt.
Og stol så ikke for meget på vidundermidler eller "nemme løsninger"
Der er oftest langt imellem.
Held og lykke med projektet. Hilsen Jørgen
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også