lave en trafo ellers omformer om til en svejser

Jeg er biavler og har brug for en strøm kilde til at lodde voks plader i rammerne .

Jeg har set nogle der bruger en lille trafo til det men jeg ikke hvad jeg kan bruge..har prøvet med en 12 volt 100 watt strømforsyning fra en helogen skinne....

Hvad kan jeg bruge
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bruge en loddekolbe ?
Jamen så skal du besøge modelflyvning dk der er der mange oplysninger om hvordan de skær styropor med tråd der er lang, men i princippet bruger mange en transformator fra en  modeltogsbane og en constantantråd i en bue som i en sav.
Urup.

Hej da jeg var knægt for snart 100 år siden, havde min far bier og havde samme problem, det skal lige siges at det var før Hfi & Hpi relæerne, og det var livsfarligt det han lavede dengang. Og ikke til kopiering

Han brugte to skruetrækkere med en ledning fastgjort på begge, og lavede en kortvarig kortslutning med den ene som rørte sømmet som tråden var fastgjort, og den anden som havde fast forbindelse, det virkede godt og han lavede mange rammer med voks-tavler på ingen tid.

Men lad nu fortid være fortid, der findes apparater til formålet i dag, prøv at søg på biavlerforeningens sider, de må have lige det du søger.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ved det godt men ikke en god måde at gøre det på..

Håber ikke det er derfor din far ikke er her mere...
Annonce
Urup.

Du misforstod vist, min far lever i bedste velgående (85) men det er et sidespring.

Har siden jeg skrev mit indlæg søgt lidt på DBF. side men fandt desværre ingen transformator til dit formål, men er ret sikker på at det findes.

Kender du ikke en elektriker der kan lave en beregning på hvor meget du skal bruge for at du får det til at virke.

Husker stadig det svejsning af voksplader, der skulle ikke mange multi/mini sekunder til før vi stod med 5 stykker i stedet for et'.

Og fiskeriet fandt vi orm i haven også med el. (smadder farligt også) men ormene vrimlede op af jorden.

Håber du finder noget at svejse dt voks på med, i gamle dage brugte man vist et voks-lys til det.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Urup, prøv at søge på "varmeskæring" "styropor".
Det giver en masse hits (jeg har ikke checket dem) hvor du nok kan finde en byggevejledning.

MvH,

Bent.
Hvilke tråd bruger du og i hvilke tykkelse ?
Man kunne med en 0,25mm konstantan tråd en kraftig transformator og en vario trafo lave noget godt.

Jacob
Det er en rustfri tråd på 0,4 mm og længen er ca 1,4 meter
Hej Urup Jeg tror ikke den transformator du har valgt giver Ampere nok. I "Lærebog for biavl" står der følgende Citat´er
  • Voks smelter ved 61-64 grader
  • Til rustfri tråd i en helramme bruges 24-36 volt
    • til halvramme 16V
  • Til fortinnet tråd i helramme 10-14 volt
  • til halvramme 6-8 volt
  • Et ladeaggregat til en bil giver 12-14 volt og er god til fortinnet tråd
  • To eller tre bilakku´er i serie er god egner sig til rustfri tråd
Der skal kunne leveres ca 5 Amp i 3-4 sekunder Slut citater
I det forum der er på www.biavl.dk er der een der søger det samme som dig. Check tråden - måske der kommer et brugbart svar. Hvis du finder noget der kan bruges må du gerne skrive her igen. Vi er ved at samle udstyr og går i skolebigården så vi kan være klar til næste år
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis